• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Den store opphugingstråden

Beechdriver

ScanFlyer Silver
Den store opphugingstråden

Stadig flere luftikoner blir hugget opp, bl.a. B747, MD11, A340 osv., så hvorfor ikke åpne en egen tråd hvor vi kan samle triste og glade opphugingsnyheter?

For dem av dere som ønsker litt B747 eller A340 privat kan je anbefale denne lenken. Det er, så vidt jeg vet, første gang at et firma selger flydeler til privatpersoner:

https://aels.nl/news/first-alternative-re-use-sale

Hva med vinduer i hytta fra en ekte B747 eller seter fra en A340 i TV-rommet? Eller en Fokker 50 cockpit på loftet? Kreative folk kan skape en riktig flyatmosfære enten hjemme eller f.eks. på flyklubben.

For å unngå misforståelser: Hverken jeg eller noen som jeg kjenner har en økonomisk interesse i AELS som selger varene.
 
Re: Den store opphugingstråden

Har selv litt av en Swiss A340 på nøkkelknippet, og har nettopp fått levert litt av en SAS 737-600

676d06e073614bd534e26fa58ef68978.jpg
 
Re: Den store opphugingstråden

Hva med vinduer i hytta fra en ekte B747 eller seter fra en A340 i TV-rommet? Eller en Fokker 50 cockpit på loftet? Kreative folk kan skape en riktig flyatmosfære enten hjemme eller f.eks. på flyklubben.

Hei, -i årevis har jeg prøvd å finne et askebeger som var montert under vinduet på de gamle NSB trevognene. -jeg leter fremdeles.... (skal selvfølgelig ha det til utedassen....) :colgate:

Scooter01
 
Re: Den store opphugingstråden

En raportasje fra BBC som viser hvordan en Britisk B747 blir til sykler og kolabokser. Det er bedre å stå over denne videoen dersom flyopphugging gir deg tårer i øyene.....

http://www.bbc.com/news/av/technology-18833070/how-do-you-scrap-an-old-boeing-747-aeroplane

Synd å se på..
Lurer på om noen fra offentligheten vil inspisere for korrosjon i vinge bjelkene siden det likevel slites i stykker.
Kunne være bra å vite og lage database med input på hvor mange timer, landinger og i hvilke land, etc flyet har operert i.
 
Re: Den store opphugingstråden

Vil sitte igjen med 145-155% av kjøpsverdien når alt er solgt slik jeg leser det, og at investorene vil være fornøyd med dette. Men på 12-13 år er vel dette ikke så mye per år?!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Den store opphugingstråden

Vil sitte igjen med 145-155% av kjøpsverdien når alt er solgt slik jeg leser det, og at investorene vil være fornøyd med dette. Men på 12-13 år er vel dette ikke så mye per år?!


Sent from my iPhone using Tapatalk



Det ble nok mindre enn hva de håpet på, men samtidig mer enn viss de hadde satt pengene i banken
 
Re: Den store opphugingstråden

Vil sitte igjen med 145-155% av kjøpsverdien når alt er solgt slik jeg leser det, og at investorene vil være fornøyd med dette. Men på 12-13 år er vel dette ikke så mye per år?!
De første A380-maskinene hadde sine utfordringer, og var også ganske mye tyngre enn senere maskiner.

Det er også allerede hugget opp en Dreamliner, de første maskinene som også ble produsert der har også problemer med overvekt (flyene er kjent som "the terrible teens").
 
Re: Den store opphugingstråden

De første A380-maskinene hadde sine utfordringer, og var også ganske mye tyngre enn senere maskiner.



I tillegg til høyere vekt, er også det elektriske anlegget i de første flyene også annerledes. Som endel kanskje husker så bommet Airbus her i designarbeidet, slik at disse flyene måtte «manuelt» endre det elektriske anlegget
 
Back
Top