Den store Dubai Air Show tråden

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
Den store Dubai Air Show tråden

Da begynner ordrerallyet, med en ordre fra Emirates på 50 nye B777-300ER og opsjon på 20 ekstra. Med 94 777 fra før og en eksisterende ordre på 41 nye fly så er alt Emirates verdens største operatør av Boeing 777!

Flightglobal - DUBAI: Emirates orders another 50 777-300ERs

Boeing - Emirates announce historic order for 50 777-300ER

The order, with a value of $18 billion, makes this the single largest commercial airplane order in Boeing's history by dollar value. It also makes 2011 the best-selling year for the 777 program, surpassing the previous record of 154 orders set in 2005. With the Emirates order, the 2011 net order book for the 777 currently stands at 182. The options for 20 additional airplanes is valued at $8 billion.
 
Last edited:
Re: Den store Dubai Air Show tråden

91 77W på ordre er ikke småteri.
Det kan virke som om Emirates ikke har så stor tro på at A350-1000 ikke blir en god utfordrer til 77W på deres sitt rutenettverk. At airbus har begynt å annonsere forsinkelser spiller sikkert også en viss rolle.
 
Nå skal en vel ikke ta for gitt at ikke EK bestiller mer Airbus også. De pleier vel å forsyne seg begge sider av kaka.
 
Re: Den store Dubai Air Show tråden

Ser en på alle pressekonferansene som er planlagt for de kommende dagene så ser det ut som Qatar har veldig mye planlagt. Får håpe både flere A380 og en endelig bekreftelse på den lenge omtalte Bombardier C-series ordren fra QR er med her.

flyDubai har også planlagt en pressekonferanse, og når Boeing sier de alt har 700 bestillinger for den nye 737Max, så er det ikke umulig at flyDubai kommer til å være en av de første i køen her.

http://www.dubaiairshow.aero/press/press-conferences
 
Re: Den store Dubai Air Show tråden

Emirates skal jo også operere litt over 90 Airbus 380 når leveransen er komplett. Er det et selskap i verden som vokser over stokk og stein så er det Emirates. Håper å få se dem på OSL og ryktene svirrer rundt om akkurat det.
 
Re: Den store Dubai Air Show tråden

91 77W på ordre er ikke småteri.
Det kan virke som om Emirates ikke har så stor tro på at A350-1000 ikke blir en god utfordrer til 77W på deres sitt rutenettverk. At airbus har begynt å annonsere forsinkelser spiller sikkert også en viss rolle.

Og med de som allerede er levert så betyr dette at de vel kommer til å ha rundt 150 777-300ER.
Endel av dette er for vekst, mens endel av disse blir vel erstatning for deres 3 777-200, 6 777-200ER, 12 777-300, 10 340-500 og 8 340-300? Deres #00.200 skal vel i stor grad erstattes av A350-900
 
Last edited:
Re: Den store Dubai Air Show tråden

Endel av dette er for vekst, mens endel av disse blir vel erstatning for deres 3 777-200, 6 777-200ER, 12 777-300, 10 340-500 og 8 340-300? Deres #00.200 skal vel i stor grad erstattes av A350-900

Jeg tror det er vanskelig å si noe konkret om hva som erstatter hva. Emirates har en stor flåte og veldig mange fly i bestilling. Rutenettverket og frekvenser er i en enorm vekst.

En del av dagens 332-ruter vil bli oppjustert til 77W mens noen vil ha 332 til 359 kommer inn i flåten. Behovet for et fly i 330-størrelse vil være like sterkt i årene som kommer, man kan ikke starte nye og "tynne" ruter med 77W.
Det samme gjelder 772, 773, 345 og 343. Noen vil bli oppjusterte til 77W, noen vil beholde dagens flytype til A359 er klar. 77W har vesentlig større kapasitet enn 345 og 343, så den er ikke en ideell erstatter på alle ruter. Emirates har mulighet til å forlenge leie-avtalen for disse flyene, så får vi se hva det ender med om noen år.
Emirates har tidligere truet med å bestille 777 dersom A350 ble ytterligere forsinket, noe som nå ble gjennomført.

Ut fra pressemeldingen og artikkelen i flightglobal, så dreier denne ordren seg først og fremst om ekspansjon.
A350-1000 ser ut til å være død for Emirates, jeg blir ikke overrasket om den ordren blir omgjort til -900, og selskapet også i fremtiden går for Boeing som leverandør av de største twin-jetene.
A350-900, 77W/X og 380 vil være ryggraden i Emirates mellom 2016 og 2025.
 
Re: Den store Dubai Air Show tråden

EK måste vara på god väg att bli världens största widebody operatör.
90 A380-800 & 150 B777-300ER är enormt!
EK kommer säkert beställa A380-900 om den blir verklighet.
 
Re: Den store Dubai Air Show tråden

Nok en A320neo ordre fra et leasing selskap. Denne gangen ACG med 30 maskiner

http://event.airbus.com/airshows/du...al-group-signs-firm-order-for-30-a320neo.html
Aviation Capital Group (ACG), the United States based global aircraft leasing company, signed a purchase agreement with Airbus for 30 eco-efficient A320neo Family aircraft today at the 2011 Dubai Airshow

Og en ordre på 2 777F til Qatar

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2026
DUBAI, United Arab Emirates, Nov. 15, 2011 /PRNewswire/ -- Boeing (NYSE: BA) and Qatar Airways today announced an order for two Boeing 777 Freighters at the 2011 Dubai Air Show. Valued at $560 million at current list prices, the airplanes will increase the airline's 777 Freighter fleet to eight when delivered
 
Last edited:
Re: Den store Dubai Air Show tråden

Og etter mye om og men, og et show at sjefen i Qatar med avlyste og utsatte pressekonferanser. Som toppet seg da han under en pressekonferanse med Boeing utbasunerte at "Airbus driver fortsatt å lærer seg å bygge fly". Nå virker å ha kommet med enighet med Airbus med en ordre på 5 A380 (+3 opsjoner) og 50 A320neo (+30 opsjoner)

http://event.airbus.com/airshows/du...50-airbus-a320neo-and-5-additional-a380s.html
The State of Qatar’s national airline, Qatar Airways, has selected the A320neo as the reference aircraft for expanding its short to medium haul fleet and has increased its order for the A380. The agreement signed at the 2011 Dubai Airshow, is a firm contract for 50 A320neo aircraft and five additional A380s.
 
Re: Den store Dubai Air Show tråden

Airbus A32X NEO fortsätter sin säljsucce.
Undra om Fly Dubai kan komma med en större 737 MAX order under showen?
737-8MAX borde vara den bästa ersättaren för deras 737-800W
 
Back
Top