Den politisk ukorrekte reisen

Chriscross

ScanFlyer Rusty
Medlem
Prøver oss på en liten rapport her. Turen går osl-lhr-dxb. En natt her så dxb-ruh-jed-nbo (det virket som en god ide da vi booket). Tre dager i nbo før nbo-ams-cph-osl lille juleaften.

Turen startet med buss til Skøyen og tog videre til Oslo S der vi overnattet på Comfort Central. Hadde betalt 15000 poeng. Fikk oppgradering, tipper de kaller det juniorsuite? Glassdør med litt for lite område frostet og glasset gjør jo at rommet lyses opp når en skal på do om natten.

e9d97ac8544bb21c284ea3072c91198c.jpg


0e3465ea42f7ba2f825dbfd689bbaec9.jpg




b2cf52731242dcdad96950750488153d.jpg


Våknet 02.44 så det var iallfall tdlig nok. Frokostpakket fant vi ut at må bestilles kvelden før og en må gå utendørs 250 m siden Østbanehallen er stengt om natten. Kunne kanskje da gått 200 m ekstra ute og bodd på Børsparken eller Comfort Express for 10000 poeng i steden.

Rakk akkurat flytog 05.40.
 
Last edited:
Det var ikke mulig å sjekke inn på Virgin-flighten med Sas-app så måtte gjøre dette med Vs-app 24 t før avgang på den flighten. Fikk også bare printet bagasjelapp til lhr på flytoget. Gikk derfor til bemannet Sky priorityskranke uten kø som sjekket bagasje helt til Dubai. Har hele dagen i London og da er det greit å unngå bagasjen. Dubai er vel et sted det er helt ok og måtte shoppe på forsikringen, frister mindre i Nairobi.

Ingen kø i fasttrack, hentet matpakke hos Ritazza også til Sas lounge der eb-nummer ikke bar registrert så vi måtte hilse på Nina som registrerte og vi kom inn i gulldelen. Ikke veldig fullt.

952197bed66138cd98deebb2babace1d.jpg


Frisk frukt og bra glutenfritt knekkebrød i dag.

a5b8c215baef655f5cdc0c7a0ce4144e.jpg


Travet etterhvert til en køfri passkontroll. Veldig praktisk at barn f.o.m 12 kan gå på automatene i Norge og England.

Egen Sky priority kø for å komme inn i innhengingen.

c67c800371a6891c43721f1818d14060.jpg


De sjekket visuelt boardingpass for riktig boardinggruppe. Deiset ned i 4d og f med ledig midtsete. Ganske fullt fly, også i pluss, men flere ledige midtseter.

Vi beskjed om dårlig slot, så her sitter vi foreløpig 30 min sene. Må de-ice også. Har rukket og installere Oyster med hvert vårt kredittkort og ser da ut til at vi betaler maks 15,60 pund/dag inkludert Elisabeth line til og fra byen.
 
Kom oss vel avgårde sånn.noe før 09.30, mange stressede folk for connection og å skulle booke om 6 dager før jul medfører vel fort litt bongo-style reiserute.

Uansett hyggelig crew og vi hadde ledig midtsete. Frokost kom. Tro Apple har forbedret redigeringsfunksjonenn(snu bildet) i siste oppdatering. Noen som vet hvordan jeg snur bilder 90 grader nå?

6714b0fd62db3b1198e2bd46bc084e70.jpg


Vel fremme og sas gar som vanlig gate borti hjørnet på T2.
91cff94e00749d05e52134b8fe35a0c1.jpg


Var ca 1,5 min kø i automatisk passkontroll. Luftig ankomsthall på T2.
f0532f4d6ede1914d61e3b19a5894e68.jpg


Vi tok Eliabeth line for første gang og det var veldig smidig. Går hver halvtime (6 over hel). Praktisk at den stopper i Bond street og Tottenham Court road, siste 8 min fea British museum. Museet er fortsatt gratis, men en må booke billetter, nytt for meg. Heldigvis ikke noe problem på en onsdag, men sikkert verre på en lørdag.

Ikke alene i den asiatiske delen kl 12.15.

111d11c1a1d46684f5c3b58af69d9d70.jpg



c330765875ce3a9e9d53bf2b861bbf9c.jpg


Russel square. Fant en italiensk sjappe på andre siden og betalte 675kr for to pizza og to cola zero? Er Villa Paradiso billigere?

686f236a98387ebe2ba179827e3280ed.jpg


Dro opp til Kings Cross for å mimre litt om Harry Potter. De har butikk og et sted en kan stå i kø for å ta bilde av spor 9 3/4. Vaste litt rundt på Oxford street før retur med Elisabeth line. Det tar 8 min å gå fra Oxford street entrance på Bond street til en er på perrongen

dec55388479e30780491e5ca3e60a65b.jpg


Bagasjen vår ligger dessverre og venter på T3.
d720ac7d9e6fc1770af65d9343ce01a8.jpg
 
Elisabeth line gikk som den skulle mot lhr t2/3. Raskt av og gikk mot Virgin delen av T3. Spurte om veien til fast track, men så plutselig en heis med vakt i Virginuniform som var merket med Upper class. Viste boardingpass og vips opp i heisen også en sving til høyre (vet ikke hva som var rett frem). Brukte vel 10 min fra togperrong til gjennom sikkerhetskontroll. Nesten like kult som BA's sorte dør på T5.

Virgin Club house var målet, men ville ta en kikk hos Amex også. Den kan jo være hendig om en skal fly BA eller Vs i premium. Måtte opp en trapp/heis.


b491e2bd4af0d0b8df534426121ad220.jpg


Det er en helt ok buffet med diverse varmmat.

62d3185ab63d130dcd9b15fa648387d5.jpg



76aa5cbb36a578794616a22a33b7bac6.jpg


Kake

90642caf2e913300074b1cba00d8b7c6.jpg


Loungen var egentlig mindre enn jeg hadde trodd, men god plass ca 17.00.

8854c217643c5f603325967c04d72c20.jpg


Standard Centurion vegg.
923cfe4f808bb3513d2f3bc6d3c197cf.jpg


Fine tekopper
7a482c708739fcc858be508d87ac8472.jpg


Kald buffet også. Var også tomatsuppe.
455e4002c9c704074df254ade53c82d6.jpg


Tok ikke bilde av baren, men all drikke er bak denne. Fikk et glass Laurent Perrier Champis som god kunde.
 
Så var det å finne trappen til Virgin da. Dette sagnomsuste stedet. Skal du inn må du fly upper class eller business med Delta eller Aero Mexico. Delta gold gir også tilfang. Upper Class har også en fjest usikker på om en må være på samme flight.

8903ca9e82ee91dc1d673b03a82e96ad.jpg


Luftig lounge med ulike sittegrupper.

4f8ff77fa49e7661cb40dc18819c04b1.jpg


53f88ab904f156d6d9d160bd9ee14a96.jpg


Tv område spm viste Arsenalkamp.
6d5d3ccbe8de72e660d2bd98529bfa48.jpg


692d1943598b20aa393431971690ed93.jpg


Restaurantdel. En kunne bestille samme maten til alle bord i loungen.
0bf33cb7e5ae404ce00fa501ef592918.jpg


Tv stue oppå en mezzanin. Over der igjen var det en uteplass som var stengt i desember
baf9d804747b390a55e13fea87df287c.jpg


Var plasser for en yogaøkt.
a52be795658961f3aec28a3132fe2292.jpg
 
Mer yoga

b227b50279a0999a53a366c170c7c92e.jpg


Tror dette er området det var frisør då ergometersykler men nå sitteplasser.
5be449ede89d159eb1dfdb76bc35fc8c.jpg


Vension pie med pastinakk. Ok, men hvor bra kan britisk mat bli?
0d517b3f5f96691079910fa7d3eb115a.jpg


Meny vi fikk i restaurant som er samme dom barcode menyen
bd8cd57aa497c2211a527fb12d5e6549.jpg

ef2b2bec943469f128281cca6fbe51a8.jpg

75e0f124995fe31645953409ca5dd99d.jpg


Var også et avslapningsområde. Tror dette er den gamle spaen.
9c452813e0197f985571d01c3d4a2701.jpg
 
Hadde jo vært på bytur så en dusj var bra før nattflyging.

985866837c4eb7d49b82698942ea5c5c.jpg



9241eb5e8e9aa468944a9b159ab0a9ef.jpg

eb07b73980ad660a8fcb6b88ff12ed0d.jpg


Litt mer snack. Koreanske kyllingvinger var sterke, men gode. Is er alltid stas.
cfa2691e078b08c08f4c702812d1e42a.jpg


Oppsummert trivdes vi veldig godt i Club house. Nå må vi bestille litt mer Laurent Perrier og popkorn.

Etter hvert ble det annonsert at boarding til Dubai startet.
 
De annonserte bosrding i lounge 55 min før avgang. Ca 8 min til gate 20.

Sky priority kø for oss. Boarding var godt igang. Samme dør for alle klasser.

8fc50e917ecf1687818baa14b2bda251.jpg


Mingleområde for upper class.
218f9b3248a94c4f43d9fc6653a61adb.jpg


Kabinen, er jo litt morsomt med mood-lightning. 3 i bredden sitter du på babord side slipper du se noen i øynene.
96857eccac443a8e19ff89550b94a3f8.jpg


Ikke noe lagringsplass.
bb163d710921ebb8eac3eed06cdbe6d4.jpg


Veldig miljøvennlig toalettmappe med ren-produkter. Solker er fint.
970aa59dac90bb1488105f95dbc890a8.jpg


Ottoman med ekstra sikkerhetsbelte om en vil ha midagsdate.
0e76cb87a509881a55a1d2b2a2ee4823.jpg


Meny på turen. Håoer leselig. Vi hadde forhåndsbestil hovedrett.
f2a221b9f5b6fe6d4ded2a7d4c41f3c0.jpg


014824ad97e4bc69bab07f65687856fe.jpg
 
Club House er jo virkelig en av de koseligste loungene som finnes. Se opp for rosa pumps, jeg har mystiske erfaringer
 
God tur videre. Jeg besoekte Amex loungen tidligere i aar, og den er fin, men kunne vaert stoerre, den var godt beosekt. Haaper SAS flytter til T3 snart.
 
Ikke vindu, men sete på do. Virket dom det var 4 toalett som ble delt mellom upperclass og premium

627af203c635619193499e1f6c945d7c.jpg



Champis og potetgull som apertif.

971c7e13edb1604c4ef1ef73a5fcdee8.jpg


Krydret blomkålsuppe.
e5ab0a3e93163d5f0a863216495d63ee.jpg


Forhåndsbestilt andebryst. Bildene blir litt Virgin style.

63b1f3047eadd791bb98b8521582dd5a.jpg


Droppet dessert og frokost. De startet å klargjøre kabin sas-style 45 min før landing.

bbe6cb9b760ae1a6350751921d14bc7d.jpg


Sånn så hun ut
ef172db5e61edf4e59722f35c42f0657.jpg



Veldig fornøyd med turen. Håper sas diamond får tilgang til clubhouse om de flyr premium slik flyingblue har. Landet så tidlig at vi måtte vente 30 min på gate. Kom like før et rush i immigration. Virker ikke som nordmenn kan bruke e-gates, så iallfall to andre familier som måtte i vanlig kø som oss.

Ble Bolt til Conrad. Bolt henter samme sted som taxi, så følg de skiltene på terminal 1. Uber hentet et annet sted. Virker som at Bolt premium ofte er Tesla 3. Hadde plutselig halv pris med Bolt så betalte 35 AED til Conrad.
 
Kom vel frem til Conrad. Fikk sjekket inn med en gang ca 10.30. Diamond gav oppgradering til executive rom som betød nedgradering fea valgte sjøutsikt, men 42. Etg. Frokost i lounge åpen til 11.00 så det var en bonus. Hadde også 100 usd i food/bev credit.

Rommet. Minus for at en må kjøpe Conrad kamel. Det har vel blitt bransjestandard. Nekter å betale 300kr for en teddybjørn og blir heller grinete og finner andre kjeder. Man må jo ta ansvar så mersalg parkeres mest mulig.

0fb91e80ba8deea6ef21881a7b5cb83f.jpg


Romme e begynner kanskje å bli litt umoderne, men det gjør jo jeg også så vi passer fint sammen
981f5d533c9edfb3d370d1f632809a54.jpg


Fint bad med tv ved badekaret.
40bb6f424061c985439dc3ba2caad546.jpg


Samme merke som Intercontinental, men foretrekker Conrad duften.
4af557478274db080ec382dd7cf5ac3e.jpg


To badekåper og slippers.
2ec5af55c56b9e6add1e3d3aa83169e1.jpg


Pool by night. Fint bassengområde med mange solsenger på et område mellom restaurant og basseng.
0893d9c0c94440a5f76133da2fa8d569.jpg


Technogym er favoritten. Veldig bra gym.
e0a3cb823f559fcb70887808ae4020bc.jpg


110044f88fcac5e811970481ccafdbc4.jpg
 
Diverse lounge bilder. Lounge i 24. etasje. Standardutvalg til frokost, afternoon tea og happy hour. Family hour 17.00-18.00 og 10-årsgrense etter der. Kunne nok laget til en litt kjip middag av maten.

4484e546a009cb6bad8570bc8fcafc51.jpg


d96b289b28f8f3022cd8d7c6d701f310.jpg


241e63a093e1d4ea15ec45ade639929d.jpg


982ab3f3eaed86e27ee86431b6b5261a.jpg


6404456e97b826e67b4306c4a41cb3c4.jpg


521e758e9ad8b27a40966ac399852246.jpg


36db7e6d5644feec1ee1746bcdb2b079.jpg
 
Innmari fin frokost i restauranten. Stort pluss for å kunne sitte ute. Det gir litt mer resort-feeling. De lager seff egg etc til deg. Kunne gjerne tatt tre dager på dette hotellet om vi skal tilbake.

930f39779da961c6303efda8a53efd7d.jpg


665cd1056e2edc95dbf156c07a718ed5.jpg


c6c289e2f1b56b9bfbab6930486ac54b.jpg


e883061f9780fd31e03d79d729967ab6.jpg


3a66dd82bcfd2b27a8818c0bdf15fbfc.jpg


edb915065ecb867065969144f3d334a8.jpg


26cbd346a94598fb7aae0767c223b73c.jpg


8cf3215d8ffcd9b47097e0bd12d62794.jpg
 
Det ble tid for det mest politisk ukorrekte ppå denne turen og det var å fly Saudia. Hadde endt opp med å booke dxb-ruh-jed-nbo for 7000kr/pers i business og hadde bondeanger etterpå, men den opprinnelige flightene jeg skulle ha var ikke tilgjengelug i økonomi bonus da jeg skulle booke, og øko seter kostet 5000kr. Det stod at det var gratis å kansellere innen 24 t, men det kom ikke fram da jeg skulle gjøre det, da kostet det ca 3000kr. Vi beholdt billettene. Hadde også transfervisum (må ha visum for transit innenlands. Hadde klart å bruke mitt fødselsår på datter s visum så jeg var forberedt på å kjøpe ett års turistvisum til ca 100 dollar, noe heg måtte bekrefte ved check in. Sv flyr fea Terminal 1 og det var tre skranker for eco og tre for business. Ingen fast track for business eller sky priority, men vi brukte 1 t fra hotellet til vi var gjennom sikkerhetskontroll, inkludert veldig lang check in. Sv bruker Ahlan lounge, businessdel. Var ikke veldig spennende, men ok utvalg av mat. Denne brukes også av prioritypass og LH-gruppen (trodde det var ny støtte lh-lounge i dxb?)

Saudi hadde check in i enden av hallen
c06ee6abcf001dee551e94028693bbc9.jpg


Ahlan lounge
2c8aa72829f02c099db4db843c2775a7.jpg


6f5a46ebe164f41ec81311946184bacb.jpg


022e3f7f2916c497df8470163cda68a9.jpg


Var også en betjent bar med billig sprit. De hadde også litt ulike viner. De annonserte boarding 40 min før avgang i lounge. Da vi kom fram var de godt igang, fikk snike i køen med sky priority.

f44eea61bccb7d4d8aac9377a99c2a88.jpg
 
Vel ombord dxb-ruh ble vi ønsket velkommen av et veldig trivelig crew. Business ble full og generelt tror jeg alle tre fligthene var nesten helt fulle.

Setene er vel noe lignende sas premium eco.
284addc5dcda541415b4696a0643bfcc.jpg


Skikkelig headset.
796973d349514d90a46132f29200cb36.jpg


Og full underholdning. På 2 t flight.
71f084941ea007f51e451bfafc6b9175.jpg


Kunne velge mellom omelett
ba373559b1edf193c7e1bd20475fe547.jpg


Og Sea bass, fisken var god. Saudi er tørre, men de gar god daddelsmoothie. Kaffe som velkomstdrink.
382d0b46646fb7f552dfb59e1f4878f2.jpg


Landet vel 25 min tidlig og måtte vante på gate. Jeg trodde vi skulle få eskorte, men vi måtte klare oss selv. Var blant de første som kom til immigration. De snakker ikke engelsk, men virket hyggelige. Menn og kvinner tøyset seg imellom og ingen vestlige (bortsett fra min datter) hadde dekket håret. Forstod det ble litt støy pga fødselsdatoen på visum, jeg prøvde å si vi kunne betale visa on arrival, men fikk ikke kontakt. Uansett kom han tilbake etter å ha snakket med noen og ønsket oss velkommen til Saudi. Stempel fikk vi også.

Kom oss gjennom toll uten å bli stoppet (det ble de to foran oss). En må ta buss til Domestic, og det viste seg å ta minst 15 min. Det var ok skiltet.

af7888bc375b5791bfd456480f2f816b.jpg


Tror Domesticterminalen i ruh virket ganske ny. Sky priority sikkerhetskontroll.
99e53dfd478ddccb830debc029a8bcb9.jpg


Var en ok innenlands lounge og det var også to lounger for priority pass.
727102d969796d3acb6c1552343663b3.jpg



Gikk fly 13.00, 13,35 (tror dette var widebody) og 14.00 som vi hadde plass på . Boarding ble annonsert i lounge 40 min før avgang.
 
Samme flytype og like hyggelig crew på ruh-jed.

b081c4371eb60d958eb2555cc1306bc4.jpg


Mye ørken. Det bes også en bønn og trygg reise på skjermene før avgang. Mellom ruh og jed varslet de også om når en kom til å fly over Mekka for å forberede bønn og ønsker.
2d3df6c6eb3fce5aafe706980f04f26c.jpg


Satset på kylling på denne 2 t flighten. De har også to fancy italienske brus/cider som er gode. Ferskpresset appelsin juice som jeg dessverre ikke tåler lenger.
cf337263a79712ab672426f990cb2af6.jpg


Ankomst Jeddha. Så en god del pilgrimmer i hvite kjortler.
b095f6bcd01193802c1daeed52ee8c2e.jpg


Stort Akvarie i ankomsthallen
f1dd962abcf0d69672aaf866c1613f6b.jpg


Vi bestilte en bil i kjelleren for ankomsthallen (første stand vi så) som kjørte oss rundt i 2 t. De hadde Taurus, Lexus (25 gærninger dyrere/t) og Van. Vi valgte Lexus. Sikkert meningen en skal prute, men vi syntes(39 dollar/time var fair).

Vi lærte at i Jeddha går en helst på strandpromenaden når det har regnet i desember, trafikken er galskap (så 10 bulkinger på 1 time). Barn sitter løst i baksetet eller står gjennom soltaket. Kvinner kjører faktisk bil.

d1b84e83e38a3b95457498385347708d.jpg


Kom tilbake til flyplass.
39f46a010c245fed65899a0b6c984ac3.jpg


8174d37f96dd48cbef798081e3dffe21.jpg
 
Vi så det sto Sky priority/Business ved starten terminalen og gikk ned dit.

caa2fa3d31ed43bb1dabfb6ab33d2930.jpg


Ganske så bra first/business check in. Sky priority hadde også et eget område om enn ikke like fancy. Kom en fyr og hjalp med håndbagasjen gjennom check in området.
6a0b4899929c1cd9fcb862855af3fa58.jpg



38bb8d05d5d90306e4a00da7894751db.jpg


Ingen kø i emigration eller sikkerhetskontroll. Gikk et tog ut til sentraldelen av terminal, se utforming på bildet. Stod det ville ta 8-10 min å gå.
dfeb051e23677f29805c3642922a479a.jpg



0fde99d90346c01e7cc877a9b8bd9bd9.jpg


De bygget om til større tax-free.
0b63a4fce85290b0f3821d1690604a4b.jpg



2dbaf41265aea564e47d04f0f3fd6530.jpg
 
Back
Top