Den gode gamle papirbilletten.

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Hvor har det blitt av den? Eksisterer de i det hele tatt enda? Vet at det er enkelte selskaper som fortsatt sender papirbilletter. Men er det fortsatt mulig å få sånne utstedt? F.eks hvis man handler bilett i bilettluka på flyplassen?

Har mange gode minner fra sånne bilettmapper. Det var noe annet ved å få sånne når man kjøpte biletter. Synd jeg ikke tok vare på dem...

Er det noen som har gamle papirbilettmapper liggende?

Flyhistorisk forum eller Samlerhjørnet? Poster denne foreløpig her.

Husker da eg va på Sola i utlandskterminal da eg sko reise til USA via London. Så eg stod ved en utgang der passasjer reiser til Polen, og der såg eg en passasjer brukte silkemykt billett som man hadde det på 90 tallet med braathens. Det ble mye diskutsjon mellom de ansatte bak disken ved utgang til flyet.. de spurte han masse og pratet endel med han før han fikk gå inn i flyet.. Såg ut som det er veldig uvanlig å ha slik type papir billett dags idag..

Hvis du får veldig abstinenser, så er det bare å ta en runde med SAS. Fikk papirbillett senest forrige uke :)
Ellers så har jeg samlet endel, både selv og gjennom foreldre/besteforeldre osv.
Har etterhvert fått endel forskjellige.
Enig med deg, savner de mappene. Har noen varianter av de også, men de tidene er vel forbi. Noen år siden sist jeg så en slik mappe i drift.

Lenge siden jeg har hatt en sånn håndskrevet billett.... Men jeg har liggende T/R billet FBU-AMS-ICN som er håndskrevet. Har og førøvrig to håndskrevne boardingpass fra Januar 2009! :)

Har anget på at jeg har kastet gamle billetter og di! Men dette skal ikke gjenta seg, så boardingpassene beholder jeg!

eg samler nå på den lille biten som blir revet av dagens litt stivere papirbillett på hvert nytt flyselskap eg flyr med..

til nå har eg : SAS, Norwegian, Air Malta, Lufthansa, S7, Virgin Atlantic og Virgin America.
:)

Nordavia på TOS skriver ennå billettene for hånd, dog på noe plastikklignende papir. Fikk vel i alt 4 billetter i et slikt god gammeldags hefte i en Aeroflot-folder.

Savner egentlig ikke disse så meget - foretrekker å bruke kortet :)

Det är inte så vanligt att se pappersbiljetter längre. Vanligast av dessa är sk. ATB biljetter (med styvare papper). TAT biljetter (tunt karbonpaper) används nästan uteslutande av bolag från östen och vissa för ID biljetter. En handskriven biljett är VÄLDIGT ovanlig. Kan själv bara komma på ett par tillfällen från min karriär på SGS.

Her er en gammel godbit som jeg har i min lille samling av SAS effekter. Billetten er utstedt 18.juni 1957. Routingen var PAR-CPH-STO-OSL.

Attachments

• DSC_9181.jpg
    DSC_9181.jpg
    49.5 KB · Views: 267
  • DSC_9183.jpg
    DSC_9183.jpg
    42.2 KB · Views: 261
En handskriven biljett är VÄLDIGT ovanlig. Kan själv bara komma på ett par tillfällen från min karriär på SGS.

Ja, uvanlig, men jeg har da hatt en fair share håndskrevne billetter jeg også, utstedt hovedsaklig på dokumenter fra China/Asia. Davids Reisebyrå i Norge synes å være et reisebyrå med en del dokumenter på lager, som ikke er redde for å skrive for hånd..!

Da jeg var i Venezuela i sommer var det ikke bare håndskrevne billetter, men også boardingpass. For hver person som sjekket inn i skranken (som alle måtte gjøre), krysset de oss av på en liste, fylte ut boardingpasset for hånd og sendte deretter bagasjen. Om det tok tid? .....

Apropos billetter: Jeg har papirbillett fra Gardermoen lørdag 10.oktober 1998 som lyder: Air France Concorde tur/retur Gardermoen. Den er vel verdt å ta vare på ?

Last edited:
Back