Den britiske invasjonen...

Harald Oanes

ScanFlyer Silver
Det er tidlig formiddag, året er 2010 og vi er kommet til årets tredje måned. Snøen er så vidt forsvunnet, men lite minner om vår. Spesialstyrkene til RAF snek seg tidlig inn ved daggry, sjøsatte sin Yamarin 61CC og lurte seg sjøveien til Rennesøy, hvor karikaturtegneren Gunvald Østeneset enda ikke hadde stått opp. Østeneset hadde blitt kraftig kritisert i England grunnet sine karikaturtegninger av Dronningen, som ble publisert i Bygdabladet i slutten av februar dette år, 2010. Redakatør Ingvar Stakkestuen var desverre likvidert, men Dronningen ville ha karikaturtegneren i live så hun kunne utøve sin misnøye med tegningene. Hennes ører var alt for store på bildet, og det siklet aldri fra snuten til Dronningen slik tegningene gjorde.
RAF fikk i oppdrag å innbringe Østeneset, og sørge for at ikke dronningbildene ble publisert i andre viktige lokalaviser på øyene rundt Rennesøy. Østeneset ble utstyrt med RAF-kjeledress, hjelm og helt mørkt visir, mest for at Nasjonalgarden på Rennesøy ikke skulle vite hvem som var hvem, hvis de i det hele tatt ville tørre å åpne ild.
Jeg hadde fått et anonymt tips om aksjonen, og lå nervøst på skarpskytter-plattformen på flyplassen på Sola, kamuflert som en handicapped person, med grønne krykker og sort rullestol.

Her aksjonen inne i sin nest siste fase, Østeneset er ombord - men vi vet ikke på dette tidspunkt hvilket av de tre helikopterne han befinner seg i...
H10_9405.jpg

Så er der gang i aksjonen, Avinor har holdt alt fly-crew, bakkemannskaper og passasjerer i tilfluktsrommet i kjelleren på Airporthotellet, og føreren av den røde personbilen i nedre billedkant kom seg heldigvis i dekning han med.
H10_9470.jpg

H10_9471.jpg

Jeg prøvde å beholde roen og konsentrere meg om å skyte bilder - men det var vanskelig så lenge jeg så soldaten konstant veivet med sitt lasersikte og skjøt alt som rørte seg, det være seg trost, kaniner, kokker og flygeledere.
H10_9474.jpg

Pilotene virket svært nervøse, så stadig på armbåndsuret sitt og skiftet stadig stasjon på FM-båndet, for å høre om aksjonen hadde nådd nyhetene.
H10_9478.jpg

RAF var til tider svært amatørmessige etter mine bedømminger, 2 helikoptere som var åpne - og ett som var lukket! Etter min tid som trippel-spion for Norge-England-Norge, lar jeg meg ikke lure og tror at Østeneset sitter i det lukkede helikoptere, så dum er jeg altså ikke - selv om de sikkert kunne lure mange andre snikskyttere
H10_9480.jpg

H10_9484.jpg

Også RAF led store tap i denne aksjonen, desverre så ble ikke Ben mer enn 23 år
H10_9486.jpg

Man kan tydelig her se strategien til RAF, hvor det midterste helikopteren har venstre dør stengt, mens høyre er åpen - dette er for å prøve å lure de norske styrkene.
H10_9490.jpg

H10_9492.jpg

Her ser man tydelig at vakttårnet i høyre billedkant er forlatt og øde, men jeg har jo en viss forståelse for dette. 330-styrkene er ikke trenet til kamp mot lastervåpen og FM-radioaktive granater...
H10_9493.jpg

De tre helikopterne er alle i luften, og setter kurs mot Nordsjøen
H10_9498.jpg

På dette stadiet kunne vi se 4 Eurofightere møtte helkopterene og skulle eskortere dem tilbake til sin egen øy, hvor Østeneset går en meget trist fortid i møte. Etter at Taliban har kommet inn i den Engelsek regjeringen, ser man det som realistisk at man her snakker om steinal henrettelse. Men den norske utenriksministeren Alexander Rybakk har lovet å bruke alle sine kontakter for at Østeneste igjen kan får oppleve Rennesøy`s grønne enger...
H10_9500.jpg

Vi ser her helt klart hvordan den Norske Marinen hadde et mislykket angrep på Rennesøya, og måtte legge seg i skjul bak noen steiner for ikke å bli helt tilintetgjort...
DSC_9742.jpg

Harald Oanes, for Bygdabladet, for Rennesøy, for SørVestlandet og for Norge

Last edited:
Hehe, ja dette var festlig lesning! Det kommer nok snart på førstesida i VG: "Hemmelig AgentDRAMA på VestLANDET!"

Ser du har fått mye ros i et par andre tråder (ja, jeg har også lest dem fordi enhver Harald Oanes-post bare MÅ leses og nytes). Har bare ikke fått ut fingern og fått kommentert. Begynner å slippe opp for nye måter å si "Kanonbra, Harald". Men altså: Kanonbra, Harald! :)

Og jeg er sikker på at det hele ble styrt av den onde Dronning Camilla .... ;) Flott historie!

Back