Re: Den beste avslutningen på 2024
GOOD MORNING VIETNAM!!!
Saigon calling! Ho Chi Minh City heter byen internasjonalt, men vietnamesere omtaler byen kun som Saigon og området jeg bor i, "district 1", heter faktisk Saigon(eller "Sài Gòn").
Byen er delt inn i 22 slike distrikt. Og i følge et lokalt ordtak her heter det at "eat in district 5, sleep in district 3, party in district 1 and get robbed in district 4"og det sier vel egentlig litt om den store variasjonen det er i denne byen og mellom de ulike distriktene. Men med en by som teller over 10 millioner mennesker så sier det seg selv at det lett oppstår trygge og "mindre" trygge områder.
Kjennes utrolig spennende å komme til noe nytt og for meg uoppdaget sted. Mye kan minne om Thailand, men også mye som oppleves veldig annerledes og egentlig svært europeisk og som trolig henger igjen etter den franske kolonitiden som strakk seg fra 1862 til 1949. Mens det i Thailand brukes mye sterke farger og mer "hummer og kanari" av stil-storter, så oppleves Vietnam som forbausende stilsikker og sofistikert i bruken av dempede farger og blanding av nytt og gammelt, asiatisk og vestlig stil. Kan dette være en arv etter franskmennene?
Ellers noterer jeg meg at det er forbausende mye russere her og mange av den breiale, litt irriterende typen. Så det er altså her borte de gjemmer seg?
Ønsker alle en fin siste dag av 2024!