• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Delvis: OT NSB i ny drakt

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Jepp... "Vingehjulet" er tilbake etter noen år med "Stomperud" som logo... Visst nok var det et ønske at NSB skulle forbindes med noe traust...derfor ble det igjen et tydligere "Vingehjul"...

Originally posted by EB
Jepp... "Vingehjulet" er tilbake etter noen år med "Stomperud" som logo... Visst nok var det et ønske at NSB skulle forbindes med noe traust...derfor ble det igjen et tydligere "Vingehjul"...
Fram og tilbake - like langt;)

Jeg var med på en undersøkelse for en god stund siden om nettopp dette. Husker ikke hvilken jeg stemte på dog.

Blir det nye uniformer, eller kun ny logo på eksisterende uniformer?

Det blir ingen nye uniformer så vidt meg beskjent. Jernbanen er heller ikke kjent for å bytte uniform ofte. NSB og JBV fikk nye uniformer for en del år siden og de gamle hadde faktisk vært tilnærmet lik i en periode på mange, mange tiår.

Men det er ikke bare logoen som byttes nå. De skal ha en helt ny grafisk profil. Om den er pen kan diskuteres, men OK det er noe friskt og nytt. Mer info har du lagt ut her:
http://designmanualen.nsb.no/NSBInternett/CCS

Det kommer nok til å ta lang tid før omprofilering er gjennomført overalt.

Hilsen,
Laurenz

Etter å ha sett litt på den designmanualen kan jeg ikke si jeg ble så altfor "overbevist".

Nå har jeg aldri vært noen storbruker av NSB, og kan vel telle på en hånd de gangene jeg har tatt tog, så jeg er vel egentlig ikke den rette til å si at det var bedre før. (Likte ihvertfall de forrige nettsidene bedre, men det er jo smak og behag.)

Jeg er bare glad de kvittet seg med 'signatur' og 'agenda'. Synes de skulle vært som de var for tid tilbake. Røde med gul stripe. Men vingehjulet ser rart ut når stripene ikke har samme tykkelse.

Tog skal være røde...fly skal være blå! NSB skal ha ros for at når de først endrer profil så gjør de det grundig!!! Nye hovedkontoret i Prinsens agte er veldig gjennomført med ny profil!!!

Virker som NSB heller ikke helt klarer å bestemme seg for hva de ulike konseptene skal kalles....Signatur etc. Savner litt langsiktighet

Det er en stund siden navnene Agenda, Puls og Signatur forsvant (ca. 1 1/2 til 2 år) Nå er det NSB som gjelder og "businessklassen" heter Komfort og er vel verdt tillegget på NOK 75 pr strekning.

Er klar over at NSB fjernet navnene Signatur og Agenda for en stund siden, men kundene snakker fortsatt om dem....slikt tar tid. Mange snakker fortsatt om Biltilsynet, men det forsvant vel for 10 år siden....Hvorfor hele tiden endre dette - langsiktighet! Virker ikke som ting er særlig gjennomtenkt....jamfør Best/Back....

Nja! Ny ledelse kan ha andre sysnpunkt. Det som kanskje er imponerende er hvor kort tid det tok for folk å bruke navnene Signatur og Agenda...

NSB tenkte veldig langsiktig. De kjøpte nye tog som er beregnet på i gå i mange år, ikke bare tilpasset dagens spor. Helt utrolig at du får pepper for det. De så også at de ikke ville ha monopol om noen år og jobbet med å gjøre folk kjent med sine produkter, bl.a. ved å sette navn på de. Strategien var det ikke noe feil med. Om valg av navn osv. var riktig kan diskuteres men det er en annen sak. Åsta og Lillestrømulykkene ødela mye for NSB og Osmund Ueland gikk av. Etter en periode i hvilemodus med Arne Wam som sjeff ble ny mann hentet inn og han hadde helt andre oppfatninger om NSB og framtida. Det er de vi ser resultatet av nå.
Hvilken strategi som er best får vi aldri vite, men at begge var langsiktig er helt klart.

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by laurenz
NSB tenkte veldig langsiktig. De kjøpte nye tog som er beregnet på i gå i mange år, ikke bare tilpasset dagens spor. Helt utrolig at du får pepper for det. De så også at de ikke ville ha monopol om noen år og jobbet med å gjøre folk kjent med sine produkter, bl.a. ved å sette navn på de. Strategien var det ikke noe feil med. Om valg av navn osv. var riktig kan diskuteres men det er en annen sak. Åsta og Lillestrømulykkene ødela mye for NSB og Osmund Ueland gikk av. Etter en periode i hvilemodus med Arne Wam som sjeff ble ny mann hentet inn og han hadde helt andre oppfatninger om NSB og framtida. Det er de vi ser resultatet av nå.
Hvilken strategi som er best får vi aldri vite, men at begge var langsiktig er helt klart.

Hilsen,
Laurenz
Vet ikke hvem som gir NSB pepper....
Når det gjelder diskusjonen om navnene og langsiktighet om dette så synes jeg IKKE NSB har vært særlig gode. Fra Signatur og Agenda til NSB, regiontog med Komfort.
NSB har vært flinke til å forsøke nye togsett som Signatur og Agenda (eller hva en nå skal kalle dem), og dem har også landert billige billetter og overført salget av billetter til internett og kiosker. NSB sliter kanskje mest over Jernbaneverket som ikke akkurat har up to date banenett. Det sies at skinnegangen er bygget for ca 80 år siden og at eneste høyhastighetsstrekning er Oslo S - OSL. Selv med utbyggeing til dobbeltspor i Vestfold og rettere banestrekning så bruker togene lenger tid nå enn for 20 år siden.

Originally posted by DY

NSB har vært flinke til å forsøke nye togsett som Signatur og Agenda (eller hva en nå skal kalle dem),

Det var vel bare nye navn for hhv fjerntog og intercity. Det var vel bare 'signatur' som fikk nye togsett.

Nå er det mye enklere å skjønne hva man snakker om nå siden det heter NSB Lokaltog eller NSB Regiontog. Og man kan velge tillegg som f.eks. NSB Komfort og NSB Sove.

Jeg tror at NSB har blitt mer populær siste året, ettersom man har kvittet seg med en del forsinkelser, som den gang jeg brukte toget mye, var regelen og ikke unntaket. Nye tjenester som er toget i rute gjør det også enklere.

Et annet probem er at staten ikke får bestemt seg hva man skal gjøre med jernbanen. Men vi får nå se.

NSB er bra... Toget er et kjempegodt alternativ på kortere strekninger på Østlandet. NSB prøver og det kan da ikke være galt...

Originally posted by Superhai
Originally posted by DY

NSB har vært flinke til å forsøke nye togsett som Signatur og Agenda (eller hva en nå skal kalle dem),

Det var vel bare nye navn for hhv fjerntog og intercity. Det var vel bare 'signatur' som fikk nye togsett.
Nei det tror jeg ikke. Tror at Agenda-togene ble brukt på Intercity-strekningene. og Signatur-togene på fjerntogrutene. Tror ikke at en hadde enten eller, men at f.eks Intercity-strekningen mellom f.eks Oslo og Hamar ble betjent av Agenda-tog....mens andre ikke ble det.
Trodde Agenda og Signatur på var navnene på togsettene/produktet og ikke strekningen. Trondheim-Bodø har vel lenge blitt betjent med "ku-vogner" men ruta ble ikke kalt Signatur...

Agenda ble det nye navnet på ICE togene som gikk på Østlandet pluss de nye togene som går på Rørosbanen og Nordlandsbanen. Signatur ble navnet på de nye krengetogene som skulle gå lengst (blå farge). Det finnes også noen røde slike tog som skulle brukes på Østfoldbanen under navnet Agenda - men de kom først i trafikk etter at Agendaproduktet avgikk ved døden. Puls skulle bli lokaltoget..

Originally posted by EB
Agenda ble det nye navnet på ICE togene som gikk på Østlandet pluss de nye togene som går på Rørosbanen og Nordlandsbanen. Signatur ble navnet på de nye krengetogene som skulle gå lengst (blå farge). Det finnes også noen røde slike tog som skulle brukes på Østfoldbanen under navnet Agenda - men de kom først i trafikk etter at Agendaproduktet avgikk ved døden. Puls skulle bli lokaltoget..
At en ombestemmer fortere enn en klarer å innføre navnene taler vel litt for seg.
Men er usikker på om navnene til NSB var på selve togsettene, eller rutene.

Med unntak av Signatur så var det på rutene... Signatur og Agenda varte da noen år - og jeg savner særlig Signatur.

Men det viktigste er vel at dette også gjorde NSB mer kundeorientert... Navn og produkter kan nok bytte navn uten at det gjør så mye...

Back