• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Delvis OT: Fin cargo...

Trety

ScanFlyer Rusty
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=547367

Her skulle jeg gjerne sittet i cargo-compartment i stedet for i kabinen her.

Husker godt på 80 tallet når jeg var bak i lasterommet på SAS sin 747 Combi. Der stod det italiensk produserte Cadillac`er...

Fly og bil i skjønn harmoni mao. :)

Noen som forresten husker hvilket fly som styrtet fullastet med Ferrarier for noen år siden? Mener at det var et russisk cargofly, men husker ikke mer. Styrtet i et boligområde såvidt jeg husker.

Originally posted by Trety

Noen som forresten husker hvilket fly som styrtet fullastet med Ferrarier for noen år siden? Mener at det var et russisk cargofly, men husker ikke mer. Styrtet i et boligområde såvidt jeg husker.

Det var ikke den El-Al jumboen som styrtet i boligblokka på innflyvning til AMS?
(Den som konspirasjonsteoretikerne mente fraktet noen atomgreier...)

Originally posted by LCH
Originally posted by Trety

Det var ikke den El-Al jumboen som styrtet i boligblokka på innflyvning til AMS?
(Den som konspirasjonsteoretikerne mente fraktet noen atomgreier...)

Det var ikke noen atomgreier, men det brukes "depleted uranium" som motvekter på 747er siden det har så ekstremt høy egenvekt (derfor brukes det også i panserbrytende kuler).

Originally posted by LCH

Lurte litt på dette jeg også, men jeg inbiller meg at det ikke er denne.

Originally posted by ENKB
De var nok produsert i USA men sendt over til Italia for "styling" hos Bertone.

"Unlike any ultra-luxury roadster that has come before it, here is the limited production Cadillac Allanté. Using premium german steel, a unique Swiss alloy and exterior trim from France, Italian artisans handcraft its coachwork at the studios of Pininfarina, designer for appointment to Ferrari and Rolls Royce.

Then, specially modified 747s transport the sculptured bodies to a specially-built Cadillac facility in North America. After final drive train assembly, every Allanté undergoes a 40 km (25-mile) test track evaluation, unique to Cadillac. Two teams of highly trained technicians, after testing procedure, must sign off each vehicle with their own signature. Further proof of Cadillac's commitment to Allanté's integrity."

Back