Del: II – Avreise Oslo - Frankfurt:
Vi valgte Lufthansas avgang klokken 10:05 fra Gardermoen, så vi slapp å stresse med å starte ferien for tidlig. Da vi våknet hadde det selvfølgelig snødd natten før, så i stedet for å prøve oss på de 400 meterne opp til bussholdeplassen, valgte vi taxi ned til Flytoget. Vi ankom Gardermoen i god tid ca kl 08:30 for å sjekke inn. Som vanlig denne tirsdagsmorgenen, var det kø i Economy, 6-8 pers i Business og ingen i EuroBonus Gull-skranken.
Den tyske tank er klar for reise. Usikker på om den egner seg som safe, men glad i den for dét.
Vi gikk bort og la våre pass på skranken. En hyggelig dame spurte hvor vi skulle og jeg ramset opp reiseruten, hun smilte og begynte å taste på tangentbordet. Selv om vi hadde et døgn i Hong Kong (OSL – FRA – ICN – HKG – BKK) så spurte jeg om vi kunne sjekke inn baggasjen hele veien til Bangkok, da vi hadde carry-on med klær og skift til Hong Kong. Hun forsøkte så godt hun kunne, men sekunder ble til minutter hvorpå hun ble nødt til å ringe en supervisor "i et nye systemet", "Altea?" spurte jeg og hun nikket. Jeg smilte for meg selv og takket flyprat inne i hodet mitt for å gi meg denne pro-følelsen.
Noen sekunder senere kom en flink fyr og prøvde å taste han også. Nei, denne PCen var det noe galt med. Vi ble spurt om vi kunne bli med denne Supervisoren bort til servicesenteret ved Fast Tracken. Så da måtte vi offloade baggasjen fra skranken og drasse med oss dette bort til den andre skranken. Her fortsatte helten vår med å taste (trodde det nye systemet skulle være mus-basert?) og etter et par tastekombinasjoner som får CTRL-ALT-DEL til å virke en enkel fingerøvelse, hadde han klart det.
Hva var problemet? Den forrige damen hadde valgt samme dato for avrise fra Seoul, så systemet protesterte selvsagt siden vi ankommer ICN neste dag. Skal ikke være lett med interkont-reiser, nei!
Med baggasjetagger helt frem til BKK i boks, fikk vi en advarsel om at vi måtte sjekke i HKG om baggasjen vår virkelig kunne overnatte der. Han sa at mange flyplasser (inkl. OSL) ikke tillater dette og destruerer (hans ord) baggasje som ikke blir hentet. Jasså, tenkte jeg – dette har jeg vel gjort flere ganger før, men nå var jeg mest fornøyd over å ha fått boarding pass.
Innsjekket og klar!
Fast Tracken gikk som vanlig både raskt og effektivt (med LH C billett og uten å måtte vise hverken EGB eller SEN-kort). Frøken deluxe skulle hilse på en venninne som jobber i Duty Free, så etter noen minutter med small-talk og flere klemmer, var det på tide å komme seg til kantinen for litt frokost. Gullstuen må være en av de mest dokumenterte stedene her, så begrenser meg til ett bilde:
Fikk hilst på damene i loungen og to av de som jobber innerst, nysgjerrige var de på hvor jeg skulle. Litt mer eksotisk enn ARN, CPH eller LHR som det stort sett har gått i – om jeg ikke er på vei til Mumbai. Ble ønsket god ferie og fikk nesten en klem. Fikk også gått bort til BusinessClass.se hjørnet, men der var det ingenting annet enn en stor banner, så vandret tomhendt tilbake til bordet vårt. Etter et glass juice (og nei, i motsetning til andre her som drikker klokken 8 om morgenen så blandet jeg ikke juicen med noe alkohol), var det nå på tide å boarde!
Oslo – Frankfurt
Flight: LH 859
Maskin: A319-100
Klasse: Business Class
Sete: 4A & 4C
Kontrollert kaotisk boarding, som vanlig.
Ingen de-icing denne formiddagen, så gikk relativt smertefritt. Etter flere hundre flighter ut av OSL, er jeg fremdeles en amatør og geographically challenged når det kommer til hvilke rullebane er hvor, men at vi tok av er helt sikkert. Overraskende mange rader C denne dagen, og frøken Deluxe kjente faktisk noen ombord som skulle videre til NRT i C.
Helt OK benplass.
Jeg tipper det var 9 rader C denne dagen, alle så veldig viktige ut og skulle nok på jobb. Herremannen i 3D var også veldig behjelpelig med å dele sin hemmelige PPT-presentasjon vedr. et nytt og hemmelig prosjekt i Telenor fra sin Thinkpad. Heldigvis har jeg integritet nok til å ikke bruke informasjonen videre, men pass på når dere ute og flyr at dere ikke deler
alt med andre.
Frokost ble servert av et hyggelig crew som også tiltalte oss ved navn. Pluss i margen, Lufthansen!
Så ble vi utdelt freedback-forms. Kanskje det var derfor vi hadde så bra service i dag?
Etter en ellers rolig flight, var det på tide å lande i FRA. Siden jeg ikke fikk blitt med flyprat-gutta-på-tur, ble jeg veldig fristet til å ta en tysk pølse. Så frøken deluxe var forberedt på å måtte lete etter en pølsesjappe før vi skulle lounge i 5 timer!