Deltas flåte

Re: Deltas flåte

Hvor juridisk selskapet er vet jeg ikke, men det de gjør er å unngå å importere flyet til USA. I tillegg til at det regnes som ett "brukf fly". Da kan det ikke brukes innen USA, kun til og fra, men slipper tilgjenggjeld toll.
Det er greit, men juridisk og økonomisk foregår vel handelen mellom Frankrike (EU) og USA og det er jo det som teller når det kommer til import og toll, så dersom ikke handelen og eierskapet har gått via Japan og et japansk firma så vil nok Delta allikevel få en tollregning basert på EU sats etter hvert fra USAs myndigheter.
Selv om flyene ikke brukes innenriks så blir de amerikansk så fort dem touche amerikansk grunn fordi dem har amerikansk registrering.

Last edited:

Selv om flyene ikke brukes innenriks så blir de amerikansk så fort dem touche amerikansk grunn fordi dem har amerikansk registrering.

Nei, det er nettopp det de ikke gjør, og derfor denne finurligheten.

Nei, det er nettopp det de ikke gjør, og derfor denne finurligheten.
Jeg mener at det er import så lenge flyet er amerikansk registrert, operere på amerikansk AOC og befinner seg på amerikansk grunn som alle flyplasser i USA er.

Men dette blir nok et rettslig etterspill vil jeg tenke.

Jeg mener at det er import så lenge flyet er amerikansk registrert, operere på amerikansk AOC og befinner seg på amerikansk grunn som alle flyplasser i USA er.

Men dette blir nok et rettslig etterspill vil jeg tenke.

Det regnes ikke som import. Det som er poenget. De måtte gjøre det samme for noen år siden, når Airbus fikk straffetoll en periode.

På samme måte som det er masse fly på irsk register rundtomkring. Og ser med i Mexico og Colombia er jo svært mange fly på amerikansk register

Nå er ikke tariff eneste grunnen til at flyene går til NRT. Gjøres en del i kabinen der også. Fly har tidvis blitt levert via Tokyo før tariffen...

Da var 'Thank You' skjemaet historie. N391DN gikk inn i malerbua i Macon i dag .. (eget bilde)

Nå stemmer ikke det helt. Mulig den gikk i malebua, men jeg fjøy den for noen dager siden.

De brukes innenriks her og der og...

Forstår jeg det rett så driver Delta og plukker av P&W motorer på disse A321neo maskinene som er levert, men lagret i Europa. Og sender motorene til USA til bruk på parkerte maskiner.

Forstår jeg det rett så driver Delta og plukker av P&W motorer på disse A321neo maskinene som er levert, men lagret i Europa. Og sender motorene til USA til bruk på parkerte maskiner.

Sies at de nye lie flat setene ikke har blitt godkjent, så ventes på at leverandør får det til. Tydeligvis 15G crash test som de ikle får til. Noen av motorene har blitt sendt over for å settes på fly som allerede er i flåten.

Det ryktes også om en ordre på 787-10 for å erstatte både 767 og eldre 330. 787 skal i så fall også velges fordi man ikke ønsker å bli helt avhengig av Airbus.

Dette blir bra, har 15 turer i Delta sine Airbus A330-300 så at det etterkvart kommer Dreamliner ser eg fram til!

Det ryktes også om en ordre på 787-10 for å erstatte både 767 og eldre 330. 787 skal i så fall også velges fordi man ikke ønsker å bli helt avhengig av Airbus.
Blir ikke det ikke en litt heftig upgauge med B787-10 hvis dem skal erstatte B767 og A330ceo flåten?
En kombinasjon mellom B787-9 og B787-10 høres mer aktuelt ut med mer vekt på -9 enn -10 hvor dem har A350 til å ta seg av den klassen.

Skrev bare hva jeg leste…og det var kun snakk om 787-10

Det er ikke en større økning enn hva som trolig uansett kan absorberes i markedet.
Og gitt tendensen hvor selskapene stadig putter inn en stadig større andel premiumseter i langdistanseflyene så er det heller ikke sikkert økningen blir så stor.

Har Delta crew stasjonert i Japan/Asia også?
I forrige uke på jeg på samme hotell som Delta bruker i AMS. Og da observerte jeg det som så ut som hel asiatisk crew som skulle sjekke inn.

Last edited:

I forrige uke på jeg på samme hotell som Delta bruker i AMS. (Hilton ved sentralbanestasjonen). Og da observerte jeg det som så ut som hel asiatisk crew som skulle sjekke inn.

Nei. Sikkert tilfeldig. Skjønner ikke hvorfor asiatisk crew i AMS har noe med Asia/Japan å gjøre eller…

I forrige uke på jeg på samme hotell som Delta bruker i AMS. (Hilton ved sentralbanestasjonen). Og da observerte jeg det som så ut som hel asiatisk crew som skulle sjekke inn.
Som fjasebase skriver er dette nok helt tilfeldig. Man må huske at asiatere er den 3. største minoritetsgruppen (utgjør 6% av befolkningen) i USA og at mange av dem er bosatte der Delta har baser, spesielt SEA, LAX, MSP og DTW. I alle de nevnte baser utgjør Asiatere 12-16% av lokalbefolkningen og i 3 av basene (ikke LAX) så har Delta (og forgjengeren Northwest) en lang historie med heavy Asia trafikk som trengte en større andel lokal språklige crew.

Det er ihverfall ingen logisk grunn (med vilje) til å ha et fult asiatisk crew til AMS og Europa.

Last edited:
Back