Delta planlægger ekspansion i Norden

Re: Delta planlægger ekspansion i Norden

Sorry, sikkert uklart.

F.eks kan man ved å fly SK eller KLM fly
BGO-AMS-IAH, TRD-CPH-ORD, mens med CO blir ruten TRD-OSL-EWR-ORD

Mens hvis man flyr fra Nord-Norge så blir ruten TOS-OSL-AMS-LAX, og da kan man like gjerne fly TOS-OSL-EWR-LAX

Poenget er at man fra Nord kan fly like mange legger med CO og f.eks SAS eller KLM, mens fra Vestlandet og Trøndelag kan spare en leg ved å fly SK eller KL

Dårlig forklart, men jeg tror du skjønner poenget

Jeg har tenkt litt på om OSL/Norske flyplasser lider litt pga norske firmaers "no-business-class"-policy. Eller om de fleste svenske/danske bedrifter og konsern også har samme? Noen svensker eller dansker som kjenner til forholdene.

Originally posted by EB

Stoltheten til nordmenn er det ingen ting å si på... ei heller størrelsen på ...:angry:
Nei, noen av oss er stoltere enn andre.:lol: :nor

Originally posted by dc-8-63

Originally posted by amatør

Originally posted by dc-8-63

...kanskje at CO i gjennomsnitt er dyrere enn KLM ogsaa har noe med saken aa gjoere. At det ikke annonseres og at flyet allikvel har bra belegg og god inntjeneing viser vel at CO konsentrerer seg om markedet i fra USA
Nja, på samtlige datoer jeg sjekket på wideroe.no, (og jeg sjekket mange:D ) så kommer stort sett CO ut billigere enn KLM.

Det er hyggelig aa hoere for foerste gang, for siden CO aapnet ruten har forumets medlemmer valg KL fordi det var billigere enn CO....og jeg lurer paa hvordan KL kan selge saapass bra naar CO flyr nonstop, har bedre service og er billigere (begge gir jo Skyteam poeng)

PS jeg ville sjekke KLM's egne Web Sider og CO egne web sider for aa finne de laveste prisene....WIAS fant hverken SK eller LH's laveste priser paa mine 2 siste turer over Atlanteren....
Du har faktisk rett, sjekket KLM sine sider, og man kan spare opp til 700 kr t/r med de fra OSL, 700 er ikke nok til at jeg gidder å bytte fly og bruke opp til 3 timer lenger på reisen, men for noen er det sikkert det.. På sommeren kan man spare opp til 700 kr ved å velge feks BA, det er vel fordi CO sine direktefly stort sett er fulle hele sommeren uansett. Før skoleferien ligger CO på 3700-4000 kr, og det er gode direktepriser.:up:

Originally posted by OEH

At DL ikke kommer til OSL er vel ikke akkurat noe tap. DL har den mest crappy service av samtlige selskaper jeg har fløyet over dammen.
Heller CO's 757 (selv om jeg ikke er noen stor fan av de maskinene heller), enn DL's slitne 767 og sure cc.
Det blir vel 757 til den eller de destinasjonene DL skal fly til i Skandinavia, så da blir vel konseptet lik CO, men nå får jo CO nye seter med AVOD på alle sine IC 757. Vet ikke om DL gjør det samme med sine. Syntes CO har helt grei service på turistklasse over dammen.

Originally posted by Superhai

Jeg har tenkt litt på om OSL/Norske flyplasser lider litt pga norske firmaers "no-business-class"-policy. Eller om de fleste svenske/danske bedrifter og konsern også har samme? Noen svensker eller dansker som kjenner til forholdene.
Nå er vel det på vei til å snu seg, ettersom norsk næringsliv går så det suser. Ofte er vel Singapore airlines businessclass fra CPH "fylt" opp av norske rederansatte??
Og det er også mange nordmenn på privat air sine flygninger fra Amsterdam til Houston.

Rederiene har jo alltid vært unntaket, og fortsatt er det en del som kan velge business på langruter, men bortsett fra magefølelsen er det tegn til at det er i ferd med å snu?

Originally posted by amatør

Nå er vel det på vei til å snu seg, ettersom norsk næringsliv går så det suser. Ofte er vel Singapore airlines businessclass fra CPH "fylt" opp av norske rederansatte??
Og det er også mange nordmenn på privat air sine flygninger fra Amsterdam til Houston.

Jeg har inntrykk av at dette med "no-business-class-policy" faktisk er mer utbredt i Sverige enn i Norge. Der var det vel IKEA-Kamprad som satte standarden. På min siste langreise fra Tokyo var det stort sett Nordmenn og Japanere og et par tyskere som fylte den fremre avdelingen... Det kan heldigvis virke som om flere bedrifter som sender sine ansatte langt avgårde har begynt å forstå at ved å bruke business med god komfort gjør at medarbeiderne yter betydelig bedre der de skal, og at antall reisedager kan kortes ned litt også..

Når det gjelder Delta`s ekspansjon TIL Norden, så tror jeg at det er nettop dette som er tanken deres. De ser på sitt enorme hjemmemarked og bruker BIDT flittig og ser at det er tildels store trafikkstrømmer som starter i USA, men som i dag flyr med KL, LH, BA, AF m.fl via europeiske hubs. Ved å selv kunne tilby en mer direkte service tror jeg de kan ta en god del av denne trafikken. Den delen av trafikken som starter i Norden er av sekundær art, no vel også tallene til CO viser meget tydelig.

Rederiene har jo alltid vært unntaket, og fortsatt er det en del som kan velge business på langruter, men bortsett fra magefølelsen er det tegn til at det er i ferd med å snu?

Jeg tror nok at du har litt rett i dette. I staten skal man i dag, i motsetning til tidligere, ha godkjenning før bruk av business/førsteklasse (som det står i retningslinjene - som om business og first i det hele tatt kan sammenliknes som produkt...). Tidligere så var ikke denne formuleringen inne i reiseregulativet. Staten er nok sannsynligvis noe mer påholden i sin reisepolicy enn private foretak, men det gjenspeiler kanskje en generell trend...? På Europaruter kan jeg godt forstå at man ikke trenger å reise på business, men interkontinentalt er det en helt annen sak. Det er betraktelig lettere å hente seg inn etter flyreisen om man har muligheten til å sove nogenlunde ordentlig ombord. PÅ min retur fra SEA for et par ukers tid siden satt jeg i C-klasse og var ikke annet enn litt mer trøtt enn vanlig i et par dager. Noe helt annet har jeg opplevd tidligere når jeg har måttet sitte rett opp og ned.... Dette er slik jeg ser det et meget godt argument for å kunne fly businessklasse.

Originally posted by Dag Viking

Poenget er at man fra Nord kan fly like mange legger med CO og f.eks SAS eller KLM, mens fra Vestlandet og Trøndelag kan spare en leg ved å fly SK eller KL

Dårlig forklart, men jeg tror du skjønner poenget

Da henger jeg med, og da begynner jeg å bli enig. Jeg ble nok litt forvirret av at du skrev at "fordi SK og KL forer til sine langruter fra Vest-landet og Nord-Norge uten å måtte stoppe både i OSL og europa-huben". Kanskje du bare strakk Nord-Norge litt vel langt sør....?:wink

Fra vestlandet og TRD kan man spare inn et leg ved å fly direkte til huben til enten SK eller KL. For oss som er bosatt lenger nord må vi innom OSL. Skal vi så til et sted i USA som SK ikke betjener fra CPH/ARN så er vi egentlig indifferent mellom å fly CO til EWR og videre ut derfra f.eks. LAX (TOS-OSL-EWR-LAX), eller fly f.eks. TOS-OSL-MUC-LAX, eller TOS-OSL-AMS-LAX, eller TOS-OSL-LON-LAX osv. To stopp må til uansett. Med SK ville det blitt et leg mer enn de andre (gitt at KL har et tilbud fra AMS, AF fra CDG, CO fra EWR osv.) Til NYC kan vi med fordel fly direkte med CO (men der kan f.eks. bergenserne fly BGO-AMS-NYC, eller BGO-CPH-EWR, eller sikkert også BGO-STN-NYC om man vil bytte flyselskap og kanskje fly EOS eller MaxJet el.).

Et business-only produkt må være dødfødt i dette landet... Nåde de som flyr bedre enn andre...

Originally posted by EB

Et business-only produkt må være dødfødt i dette landet... Nåde de som flyr bedre enn andre...
Si ikke det EB. Når jeg reiste med Privatair ble jo alle ombord behandlet helt likt i god sosialdemokratisk ånd:colgate:

Men hva med de som ventet i agten ved siden av på en 747-400????

Ifølge Lufthansa så flyr jo nordmenn mye businessclass på deres IC ruter..

Er det tenkelig at CO og DL med satsning på 757-200 over dammen kan velge perifære Skandinaviske destinasjoner?

Göteborg
Bergen
Trondheim
Stavanger

Det er jo ikke så søkt, når CO allerede flyr med 757 til Bristol i England, som er på størrelse med Bergen ca. 200000 innbyggere, flyplassen har halvparten eller mindre trafikk enn Bergen. Det eneste er at nedslagsfeltet til BRS er større enn Bergen, med flere folk som bor 1-2timer fra flyplassen.

Men GOT bør vel være en mulighet her, en by på størrelse med Oslo, med mindre trafikk enn BGO, virker som ett utappet potensiale med tunge aktører som Volvo og Saab i nærheten.

Med diskusjonen om antall legs på folk som bor nord for Trondheim. Hadde ikke en dirketerute til AMS vært mulig for KLM fra både:

Bodø
Tromsø
Ålesund (selv om den er syd for Trondheim)

Antar de må omrokkere på Fokker 70 flåten for å få dette til, men med kommentarer om at KLM har stor suksess her på berget, er det litt rart at de ikke har prøvd dette.

Originally posted by LN-AFG

Bodø
Tromsø

Antar de må omrokkere på Fokker 70 flåten for å få dette til, men med kommentarer om at KLM har stor suksess her på berget, er det litt rart at de ikke har prøvd dette.

Er ikke både Bodø og Tromsø for langt for Fokker 70 fra Amsterdam?

Originally posted by gustavf

Originally posted by LN-AFG

Bodø
Tromsø

Er ikke både Bodø og Tromsø for langt for Fokker 70 fra Amsterdam?

Tja, ifølge airliners.net sin informasjon så står følgende om F70: "Range with 79 passengers and baggage at standard weights 2010km (1085nm), or 3410km (1840nm) for high gross weight option with extra fuel." Jeg antar at KLM har standard maskin. Ifølge GC Mapper så er det 2070 km fra TOS til AMS, så det blir i såfall ikke med full maskin....:smile2 F100 kan kanskje være in mulighet, om KLM fortsatt flyr disse...? Ikke at jeg er noen ekspert på ruteplanlegging, men et annet problem kan vel være at man må regne med drøye 3 timers flytid, slik at TOS-AMS sannsynligvis okkuperer bortimot en maskin.

Back