Delta, NRA og Georgia

Someone

Moderator
Medlem
Ikke vanskelig å se hvem som er i lomma på hvem, men etter Delta (og flere andre selskaper, blant annet United vel?) droppet tilbudet om rabatterte billetter til medlemmer i NRA, har politikerne i Georgia vedtatt å ta fra Delta en skattefordel på flybensin, verdt ca 300 millioner kroner i året.

Nå er vel uansett Delta rimelig stuck der nede på grunn av ATL, selv om da flere andre delstater forsøker lokke Delta til seg

https://www.dn.no/nyheter/2018/03/02/0513/NRA/fjerner-deltas-skattefordel-etter-brudd-med-nra

Våpenglade politikere i delstaten Georgia stemte for å frata Delta en sjenerøs skatterabatt etter at flyselskapet kuttet samarbeidet med NRA.
 
Ikke vanskelig å se hvem som er i lomma på hvem, men etter Delta (og flere andre selskaper, blant annet United vel?) droppet tilbudet om rabatterte billetter til medlemmer i NRA, har politikerne i Georgia vedtatt å ta fra Delta en skattefordel på flybensin, verdt ca 300 millioner kroner i året.

Nå er vel uansett Delta rimelig stuck der nede på grunn av ATL, selv om da flere andre delstater forsøker lokke Delta til seg

https://www.dn.no/nyheter/2018/03/02/0513/NRA/fjerner-deltas-skattefordel-etter-brudd-med-nra

De "gutta" er herlig drøye..
 
Det ville nok vaere vanskelig for Delta aa flyte fra ATL, men det er rimelig droeyt aa fjerne en slik skattefordel. Frontene er rimelig steile i vaapenspm.
 
Kva er kriteria for å flytte hovudkontor då? Treng ein meir enn ein postkasse og ei i skranken?
 
Skal bli spennende å se hvor mye det er verdt for Delta å stå imot NRA da.

Forøvrig hadde det vært fint om man kan la være å bruke ordet bensin på drivstoffet fly med turbinmotorer bruker :rolleyes:
 
Delta sammen med ATL er vel en av de største arbeidsgiverene i staten og ekstremt viktig for Atlanta og Georgia.
De er nok heller ingen lilleputt i lobby sammenheng så vi får nå se hvor lenge eller om dette blir inført.
 
Delta kunne jo vælge at tanke deres fly andre steder, således at de ikke skal tanke i ATL..det kan nok lade sig gøre med deres fly over korte og mellemlange ruter, men oversøisk kan det jo ikke lade sig gøre...
Men fik de andre flyselskaber, som AA og UA, med på at fly ikke tankes i ATL, så taber Georgia måske i sidste ende....Men samtidig viser det bare, hvor våbenliderlige statens politkere er....NRA har alt alt for stor magt....Det kan godt være at det er politikere, der lovgiver, men i dette tilfælde, synes jeg det tydeligt viser, at det er NRA der bestemmer, hvad der skal lovgives om..
Hilsen Ole
 
Er ikke Delta som står imot NRA, er delta som har forstått at broparten av kundegruppen til DL står imot NRA. Helt sikkert en kalkulert kostnad!
 
Er ikke Delta som står imot NRA, er delta som har forstått at broparten av kundegruppen til DL står imot NRA. Helt sikkert en kalkulert kostnad!

100% korrekt, det er Business avgjørelse og ikke Politisk beslutning. NRA har veldig optimistisk rundt 5 Millioner medlemmer, etter synkende medlemstall i 2016-17 er det vel på vei oppover i disse dager. Mens minimum 70% av USA’s befolkning ønsker endringer i våpenlovene, Delta har bare fulgt fornuftig økonomisk strategi. Og 50 Millioner USD gjør ingen utslag i Delta’s regnskap.
Andre firmaer gjør akkurat det samme som Delta: Hertz, Avis, Enterprise, DHL, United, en rekke banker og ikke minst har de største våpen selgerene: Walmart, Dick’s Sporting Goods, Fred Meyer (eid av Atlanta basert Krogers) frivillig stoppet alt salg av Automatvåpen og satt aldersgrensen til 21 år.

Delta med sine 30000 ansatte (i Georgia)kommer ikke til å flytte hovedkontor, men mitt lille selskap (som inkluderer et flyselskap også) ser nøye på hva Georgia og Atlanta tilbyr av Politisk vilje og strategier, HQ 2 med 50000 ansatte er noe Atlanta har lagt mye arbeid i å tiltrekke seg, dette var nok ikke veldig strategisk lurt av GOP avdeling Atlanta (eller kanskje det er strategisk riktig, HQ2 vil bringe 50000 Liberale, Prius kjørende, syklister med hunder). Selv Listhaug ville sendt «hjem» mesteparten av mine kollegaer :drunk:
 
Georgia er i ferd med å drite tungt og vått i eget reir. Både dette og offentlig transport er elementer som er med på å sikre at Amazon drar et annet sted. I tillegg kan man ikke kjøpe Tesla eller utnytte solpaneler. Tesla fordi det i Georgia er et krav at bilsalg skal gå gjennom forhandlere. (Tesla selger direkte).Og solpanel fordi Georgia Power tviholder på antikvariske regelverk, som gjør at strømmen skal leveres gjennom ‘the grid’. Byråkratiet har hendene dypt nede i lommene til GP akkurat som City of Atlanta danser etter Deltas pipe og dette er årsaken til at det ligger et digert uutnyttet skogområde litt nord for her jeg bor som var planlagt som Atlantas flyplass nummer to ...
 
Høres ut som om det er en lønnsom greie å være politiker i Georgia. Mulig karrierevei?
 
Høres ut som om det er en lønnsom greie å være politiker i Georgia. Mulig karrierevei?

Elefanten kan nok helle i den retning mtp. at Cola's hovedkontor ligger der og USA generelt er et greit sted å få tak i usunt smågodt samt store mengder potetgull og peanøtter.

Men politiker Fnate må nok legge om kursen og sin fanfnatiske moral såpass at det spørs om ikke fnattiden ligger mer i elektronikkbransjen.
 
Delta holder fast ved sin beslutning og kom også med detaljen at det var 13 NRA medlemmer som benyttet seg av rabatten i 2017 !
 
Delta holder fast ved sin beslutning og kom også med detaljen at det var 13 NRA medlemmer som benyttet seg av rabatten i 2017 !

Mao ikke noe stort tap for Delta å kvitte sdeg med rabattordningen. Forøvrig helt enig i MOWs betraktninger om hva gjelder offentlig transport i Georgia. Np har jeg bare besøkt Altanta, men t-banen der hadde jo en frekvens som var sjeldnere enn t-banen i Oslo... Ble vel stående 20 minutter å vente på en tbane ut til flyplassen da jeg var der. Og det i en by om er en del større enn Oslo...
 
Ikke vanskelig å se hvem som er i lomma på hvem, men etter Delta (og flere andre selskaper, blant annet United vel?) droppet tilbudet om rabatterte billetter til medlemmer i NRA, har politikerne i Georgia vedtatt å ta fra Delta en skattefordel på flybensin, verdt ca 300 millioner kroner i året.


Etter første omgang:

Delta: 1 - NRA: 0

https://eu.news-press.com/story/tra...x-avoid-penalizing-delta-air-lines/866002002/

Georgia Gov. Nathan Deal signed an executive order Monday to stop collecting sales tax on jet fuel effective Wednesday, a tax the legislature kept in place this year to penalize Delta Air Lines.
 
Back
Top