Delta MD-88 mistet "spinner"

Someone

Moderator
Medlem
Litt usikker på hva det heter på norsk, men en Delta MD-88 mistet "spinneren", den tuppen midt i vifta på motoren på vei Atlanta og Baltimore og måtte nødlande i Raleigh/Durham. Vifte bladene ser også ut til å være borte, og tydeligvis litt varmgang i motoren

https://www.youtube.com/watch?v=BhE71Uep3NA#action=share

Fra Avherald her:

http://avherald.com/h?article=4ca251ec&opt=0

A passenger video shows the spinner of the left hand engine broken off and all fan blades missing.

Skal ha vært et smell fulgt av kraftig vibrering i hele maskinen .. N906DL, 87-årgang.

Atlanta, februar 2018

N906DL.jpg

Last edited:
For info så er Nose bullit det korrekte navn på "spinneren"

/T

Bullit? Neppe. Mangler en «t,» så hadde det vært en film med Steve McQueen ;)

På Boeing-språk heter det spinner. Det er i og for seg også MDD-språk nå.. :)

Aldri hørt det omtalt som noe annet enn spinner i Norge heller.

Nå er det 25 år siden jeg jobbet på JT8D (737-200) men i min hukommelse og mine lærebøker het det "Nose Cone". Den er boltet fast til IGV (Inlet Guide Vane) casing og "spinner" dermed ikke rundt. JT8D har, i motsetning til nyere motorer, IGV's foran engine fan slik at påstanden om at "alle fanblader var borte" hviler på en misforståelse.
I tuppen på denne nose cone er også inntaket til en sensor for EPR (Engine Pressure Ratio) indikasjon så dette, sammen med at N1 (fan speed) RPM sensor også sitter på samme IGV casing og meget mulig har blitt skadet av den "vandrende" cone, høyst sannsynlig har gitt "rare" indikasjoner i cockpit.

Men navnet skjemmer ingen. Bare at vi vet hva det er snakk om. ;) Jeg har også hørt "Nose Bullet" brukt, som Lund sier.

Nå er det 25 år siden jeg jobbet på JT8D (737-200) men i min hukommelse og mine lærebøker het det "Nose Cone". Den er boltet fast til IGV (Inlet Guide Vane) casing og "spinner" dermed ikke rundt. JT8D har, i motsetning til nyere motorer, IGV's foran engine fan slik at påstanden om at "alle fanblader var borte" hviler på en misforståelse.
I tuppen på denne nose cone er også inntaket til en sensor for EPR (Engine Pressure Ratio) indikasjon så dette, sammen med at N1 (fan speed) RPM sensor også sitter på samme IGV casing og meget mulig har blitt skadet av den "vandrende" cone, høyst sannsynlig har gitt "rare" indikasjoner i cockpit.

Men navnet skjemmer ingen. Bare at vi vet hva det er snakk om. ;) Jeg har også hørt "Nose Bullet" brukt, som Lund sier.

Jeg gikk rett fra Tiger Moth til 737, og hoppet derfor over low bypass turbofans ;) :D Det heter nok spinner når den faktisk spinner rundt..hehe.
Interessant info. Takk! På 737 er det definitivt en spinner. Som du sier ser man også tydelig IGVs foran fan blades på JT8D.

Last edited:
Bullit? Neppe. Mangler en «t,» så hadde det vært en film med Steve McQueen ;)

Her er tale vi om en MD-88 med P&W motor
Jeg har tjekket gamle SAS M-certifikat skolebøger for DC/MD fly med P&W motorer, som blev brugt både i Norge, Sverige og Danmark, her omtales nævnte genstand generelt som ”Inlet bullet”, men blev i daglig tale kaldt Nose bullet. Har arbejdet sammen med norske og svenske mekanikere i mange år, har aldrig hørt ordret spinner i forbindelse med P&W jet motor, den ”spinner jo ikke som på et prop fly.
/T

Her er tale vi om en MD-88 med P&W motor
Jeg har tjekket gamle SAS M-certifikat skolebøger for DC/MD fly med P&W motorer, som blev brugt både i Norge, Sverige og Danmark, her omtales nævnte genstand generelt som ”Inlet bullet”, men blev i daglig tale kaldt Nose bullet. Har arbejdet sammen med norske og svenske mekanikere i mange år, har aldrig hørt ordret spinner i forbindelse med P&W jet motor, den ”spinner jo ikke som på et prop fly.
/T

Nei, det fastslo Stone over her. På de aller fleste high-bypass turbofans jeg vet om derimot, spinner spinneren ;)

"Bullet" stammer nok fra formen. Spinnere/nose cone varierer i form, konisk, elliptisk eller en hybrid mellom de to (ulike egenskaper).
De elliptiske blir vel ofte kalt "bullet" da de har en form som likner mer på nettopp det..

Hold dig til emnet, vi taler om en MD-88 med P&W JT8D-219 motor, og hverken om Boeing fly eller high-bypass turbofans.
/T

Beklager, herr forumpolitimann, at det ikke behaget Dem å høre hvorfor jeg skrev det jeg gjorde :rolleyes:

Back