Delemangel til Sikorsky S-92

Someone

Moderator
Medlem
Sikorsky sliter med å levere deler til deres S-92, inkludert den viktige girboksen. Som et resultat står nå omlag 30 av totalt 300 leverte maskiner på bakken. Inkludert flere i Norge.

Så er spørsmålet hvor mye man har å gå på før det blir utfordringer med trafikken offshore her i landet?

https://e24.no/energi-og-klima/i/GM...ent-tar-nye-grep-for-aa-loese-offshore-floken

Forsinkelser i forsyningskjeden som et etterslep fra pandemien, krig flere steder i verden, mangel på råvarer til deleproduksjon og svekket arbeidskraft, samt økt forbruk grunnet høy aktivitet i markedet, er alt årsaker til at 30 av om lag 300 S-92-helikoptre globalt nå er satt på bakken.
 
Dette er en problemstilling som har vært kjent en stund her "i oljå" allerede. Her hvor jeg jobber er det foreløpig ikke tale om å begynne å transportere personell på skip. Skulle selv likt å vite hva som gjøres med tanke på bestilling av alternative helikoptre. Det er jo dessverre ikke så mange alternativer til en 19-seter og det er jo helst det bransjen ønske. Jeg kunne tenke meg å høre fra noen om AW189 i det hele tatt er et reelt alternativ.
 
Stavanger Aftenblad (betalingsmur) hadde en sak på dette før jul.
Jobber du offshore? Da kan du bli nødt til å reise ut med båt fra våren av. Flere helikoptre tvinges nå på bakken: – En perfekt storm, sier CHC.
Med åtte innkjøpte «donorhelikoptre» har CHC klart å holde helikoptrene i luften. Men nå er det slutt.

Nå er donorene helt ribbet, og det kommer ikke inn nye reservedeler. To av helikoptrene deres er allerede satt på bakken.
I "gamle dager" var det jo et tema at man skulle ha to helikoptertyper offshore, slik at man fremdeles kunne fly hvis et av typene ble satt på bakken.
Og så skjedde EC225-havariet, og vips så havnet vi på single type S92...
(Det er vel fremdeles et fåtall AS332 igjen, som SAR-helikopter på plattform, tror jeg)
 
Vi har allerede mere canselleringer grunnet teknisk enn normalt både hos chc og bristow og verre skal det vist bli. Har hørt det er på grunn av delemangel grunnet lite tilgjengelig titan på grunn av sanksjoner mot russland. Blir sikkert problem for flere flydeler/ produsenter
 
frifagbevegelse har gratis artikkel på det. https://frifagbevegelse.no/magasine...-seg-til-og-fra-jobb-6.158.1013750.6e915458a0
Det er spesielt en kritisk mangel på girbokser til helikoptrene, men også andre delerm som dempere mangler det stort av, skriver forbundet.

Til Flight Global har president Paul Lemmo for produsenten Sikorsky sagt at problemet handler om en kombinasjon av økte flytimer og problemer i forsyningskjeden.

Produksjonen av girkassene kan ta et år å produsere. Det, sammen med mangel på arbeidskraft, er et av problemene utstyrsprodusentene melder om.
flight global sin har heller ikke mur https://www.flightglobal.com/helico...s-s-92-gearbox-shortage-bites/155614.article?
 

For å sikre kapasiteten, i tilfelle det skulle skje noe med denne ene helikoptertypen, har LOs helikopterutvalg gjennom flere år krevd en alternativ helikoptertype.

– Vi ser nå at flere oljeselskaper ønsker å få inn en alternativ helikoptertype på norsk sokkel. Men det finnes ingen rask løsning på dagens situasjon, sier Fjeldbø.

Det vil ta mellom 18 og 24 måneder fra bestilling til et nytt helikopter som oppfyller kravene er levert, ifølge utvalgslederen, som forsikrer om at de og IE & FLT vil følge nøye med være i jevnlig kontakt med partene framover.

Blir spennende å følge denne saken videre. I følge wiki så kan AW189 ta opp mot 19 pax. Men kan tenke meg at det er noe mindre bagasjekapasitet.
 
I tillegg til CHC sine 2 maskiner som er midlertidig parkert og donorer så har Bristow 2-3 maskiner på bakken også.
Det merkes her i konsernet og det begynner å bli utfordrende å få ut personell som skal offshore for ad-hoc jobb oppdrag. Planleggingen av oppdrag blir mer krevende.
I løpet av året vil jeg ikke bli overrasket om W2W (Walk-to-Work) kan bli mer omfattende i offshore bransjen med bruk av fartøy. Det jobbes med dette allerede for å redusere personell transport mellom plattformer med helikopter.
 
Back
Top