Jetmotorer virker jo imponerende robuste. De spiser seg gjennom alt mulig av vær og flokker med småfugl fyker gjennom som hakket møkk, så hvorfor trenger man dekke dem til når de skal stå litt i ro på flyplassen?
Dere har egentlig rett begge to. Årsaken kan sammenfattes i at man vil unngå F.O.D. - Foreign Object Damage, altså hva som helst som ikke skal være der. Selvfølgelig skal inntakene sjekkes før motorstart, men ta med i betraktning flybransjens hang til å bygge så mange lag som mulig i sikkerheten.
Og det gjelder egentlig alle åpninger. Jeg husker ennå fuglereiret som kom som et skudd ut av APU exhaust på en 737 som hadde stått et par uker utenfor hangaren da noen startet APU...
En ting er motorer, men blokkerte pitotrør har faktisk tatt livet av forbausende mange mennesker. Svært viktig å dekke til disse hvis flyet står parkert mer enn noen timer. Nifst hvor mange småkryp som tiltrekkes av disse, selv her i kaldere strøk.
En ting er motorer, men blokkerte pitotrør har faktisk tatt livet av forbausende mange mennesker. Svært viktig å dekke til disse hvis flyet står parkert mer enn noen timer. Nifst hvor mange småkryp som tiltrekkes av disse, selv her i kaldere strøk.
Ja var det ikke en episode der veps hadde bygget bol i pitotrøret på et fly med havari som resultat ?
Jeg mener jeg husker en slikepisode på Flyhavarikommisjonen... ?
Ja var det ikke en episode der veps hadde bygget bol i pitotrøret på et fly med havari som resultat ?
Jeg mener jeg husker en slikepisode på Flyhavarikommisjonen... ?
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.