• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Deksel forran jetmotor...hvorfor?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Jetmotorer virker jo imponerende robuste. De spiser seg gjennom alt mulig av vær og flokker med småfugl fyker gjennom som hakket møkk, så hvorfor trenger man dekke dem til når de skal stå litt i ro på flyplassen?


attachment.php
 

Attachments

  • deksel.jpg
    deksel.jpg
    33.7 KB · Views: 1,460
Har vel noe med at en motor som står stille ikke bør ha støv og skit som samler seg opp i maskineriet.
 
Dere har egentlig rett begge to. Årsaken kan sammenfattes i at man vil unngå F.O.D. - Foreign Object Damage, altså hva som helst som ikke skal være der. Selvfølgelig skal inntakene sjekkes før motorstart, men ta med i betraktning flybransjens hang til å bygge så mange lag som mulig i sikkerheten.

Og det gjelder egentlig alle åpninger. Jeg husker ennå fuglereiret som kom som et skudd ut av APU exhaust på en 737 som hadde stått et par uker utenfor hangaren da noen startet APU...
 
En ting er motorer, men blokkerte pitotrør har faktisk tatt livet av forbausende mange mennesker. Svært viktig å dekke til disse hvis flyet står parkert mer enn noen timer. Nifst hvor mange småkryp som tiltrekkes av disse, selv her i kaldere strøk.
 
Deksler er også for at ikke vifta (fan) og turbin skal spinne for mye i sterk vind, uten oljetrykk.
 
En ting er motorer, men blokkerte pitotrør har faktisk tatt livet av forbausende mange mennesker. Svært viktig å dekke til disse hvis flyet står parkert mer enn noen timer. Nifst hvor mange småkryp som tiltrekkes av disse, selv her i kaldere strøk.
Ja var det ikke en episode der veps hadde bygget bol i pitotrøret på et fly med havari som resultat ?
Jeg mener jeg husker en slikepisode på Flyhavarikommisjonen... ?
 
Back
Top