Dekkene på A380 eksploderte under landing

C130

ScanFlyer Gold
Dekkene på A380 eksploderte under landing

Under landing i Sydney eksploderte et hjulpar under den venstre vingen.
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/hjulene-paa-passasjerfly-eksploderte-under-landing-3174128.html

De 244 passasjerene så at gnistene sprutet da flyet tok rullebanen i Sydney. Se video!

Flyet fra Qantas hadde reist fra Singapore til Sydney onsdag kveld norsk tid. Alt virket normalt før landing, men da Jumbojeten, A380, tok bakken, punkterte begge hjulene under den ene vingen.
 
Last edited by a moderator:
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Hvor mange er begge hjulene? Så vidt meg bekjent, så er det langt flere enn to hjul under en vinge..
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Har Qantas hatt 6 stk A380 siden 2008 ??
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Heisann Hickok!

Hvor mange er begge hjulene? Så vidt meg bekjent, så er det langt flere enn to hjul under en vinge..

Helt riktig... og dette er ordspill for aa skape sensasjon... :angry:

Dag
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Ser jo det står i uttalelsen fra Qantas at det var det ene hjulparet på ene hjulsettet det her er snakk om, så jeg er enig i at det er vel stort sensasjonspreg over denne reportasjen.

– To parallelle hjul under den venstre vingen punkterte under landing onsdag kveld, sier talskvinne for Qantas, Olivia Wirth, til Channel 9.
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Jeg tror journalister tror at jumbojet er en fellesbetegnelse for alle widebody fly..
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Jeg tror journalister tror at jumbojet er en fellesbetegnelse for alle widebody fly..
Jumbojet er intet beskyttet navn, kun til bruk for 747. Dette er noe alt av store fly under produksjon på slutten av 60-tallet ble kalt. Det var Boeing selv som prøvde å få dette til å bli eksklusivt for 747, og slik har det vel stort sett også blitt. Her er fra en leksikonside om 747, der også benevnelsen Jumbojet blir nevnt:
At the time of its launch, the term "jumbo jet" had already been coined by the media to describe a general class of new wide-bodied airliners then being developed, including the Lockheed L-1011 TriStar and Douglas DC-10. Boeing was quite keen to discourage the media and the public using the term "jumbo jet" for the 747, but their efforts were in vain, and now the term is synonymous with the 747.
http://www.fact-archive.com/encyclopedia/Boeing_747

EDIT: Men nå er vi langt off-topic, det ser til og med jeg!
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Bare 244 pax? Dårlige tider??

BF:cool2
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Boeing was quite keen to discourage the media and the public using the term "jumbo jet" for the 747, but their efforts were in vain, and now the term is synonymous with the 747.

Nå tror jeg du misforstår.

Setningen betyr at Boieng ikke likte at 747 ble kalt jumbo, og prøvde å få media til å slutte med det.

Det står også at jumbo i dag er synonymt med 747, så da mener jeg og de fleste med JET-A1 i årene at Jumbo = 747, og ikke noen andre wide-bodies.
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Er det bare meg som reagerer litt på at noen har filmet skjermen i stolryggen, og deretter ut av vinduet under landing mens "all electronic devices should be turned off"?

Uansett føltes det sikkert ganske dramatisk.
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Nå tror jeg du misforstår.

Setningen betyr at Boieng ikke likte at 747 ble kalt jumbo, og prøvde å få media til å slutte med det.

Det står også at jumbo i dag er synonymt med 747, så da mener jeg og de fleste med JET-A1 i årene at Jumbo = 747, og ikke noen andre wide-bodies.
Det tror jeg også, du har vel rett. Må slutte å lese på slikt så tidlig på dagen når jeg har fri... :headbang
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Qantas har ikke hatt 6 A380 siden 2008, men de har 6 nå og fikk sin første i 2008. Så det er bare snakk om unøyaktigheter fra journalisten
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

hittil er det 13 svar på det opprinnelige innlegget - og ikke ett eneste svar tar for seg den faktiske hendelsen.

hittil har vi dekket:
-antall hjul under en a380-vinge
-journalister er som vanlig ute etter å selge aviser. dummingene.
-antall a380 hos QF
-hvorvidt 'jumbojet' kan brukes for a380
-lite pax = dårlige tider
-hendelsen burde ikke vært filmet

kan noen diskutere følgende:
et hjulpar på en av qf sine a380 kom i brann ved landing på syd.
hvordan/hvorfor/hva/fortid/framtid - selvsagt relatert til setningen over?

alt annet kan diskuteres ved å lage nye tråder, det er hverken vanskelig eller skummelt.

/grineper
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Epsilon/grineper...

A380 har 20 dekk bak og 2 forran, det er ikke noe å diskutere ihvertfall. :up:
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Epsilon, dette er business as usual på Scanair! ^_^

Når man snakker om dekk som eksploderer på en bil så snakker vi stort sett om dekk som er slitte eller har blitt skadet i forbindelse med en fortauskant eller noe sånt. Og ettersom det er lite fortauskanter der A380'er normalt ferdes, så vil det kunne si at det er slitasje som gjør det, eller er dette sånt man må kunne forvente at skjer uansett fra tid til annen? Og hva er levetiden på sånne dekk egentlig?
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

hittil er det 13 svar på det opprinnelige innlegget - og ikke ett eneste svar tar for seg den faktiske hendelsen.

Dette ble ihvertfall dagens innlegg blant moderatorene :drink :headbang :drink
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Mulige årsaker:
- Hard landing
- Teknisk feil (låste bremser på et hjulpar, feil med ABS osv)
- Feil i dekkproduksjonen
- Eller noe helt annet :)
 
Re: Dekkene på A380 eksploderte under landing

Det var jo en NZ 772 som fikk 12 dekk ødelagt under en aborted takeoff på NRT for ikke så lenge siden og.
 
Back
Top