Dejligt at være Norsk i Danmark

Jan

ScanFlyer Gold
Dejligt at være Norsk i Danmark

Ikke mange der havde ageret således, også lidt dumdristig :wow:

Ansat i Aalborg Lufthavn lånte sit eget Visa-Dankort til norsk familie, som dermed kunne komme på ferie.

Vagtmester Leif Lund Andreasen i Aalborg Lufthavn er populær hos en norsk familie. Far, mor og to børn skulle på charterferie med Spies til Mallorca fra Billund Lufthavn, men færgen til Hirtshals blev så forsinket, at familien ikke kunne nå flyet i Billund.

I stedet troppede familien op på lufthavnskontoret i Aalborg for at bede om hjælp. Vagtmester Leif Lund Andreasen foreslog at nordmændene forsøgte at komme med Bravo Tours Mallorca-fly fra Aalborg samme aften.

Men de nye flybilletter til 4.600 kr. skulle bestilles og betales med visa-dankort - og den norske familie havde kun et Mastercard.

”Nå, så kan I låne mit Dankort,” sagde vagtmesteren.

”Min kollega på lufthavnskontoret synes det var lidt letsindigt, men den norske familie var så ulykkelig - og tillidsvækkende,” fortæller Leif Lund Andreasen.

Så charterferien blev reddet, og vagtmesteren har fået sine penge igen.

Moralen er, lyder det fra Aalborg Lufthavn: Hvorfor kører langt efter en charterferie, når man oven i købet kan parkere gratis i Aalborg Lufthavn.

Det gælder også norske charterturister, som der er en del af i Aalborg Lufthavn, fordi charterrejser oftest er billigere i Danmark end i Norge. De fleste norske charterrejsende kommer til Hirtshals med Color Line og Fjord Line.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=18403

Re: Dejligt at være Norsk i Danmark

Dette Dankortsystemet virker på meg som en smule merkelig. Har opplevt å ikke kunne betale med annet en Dankort på danske bensinstasjoner.

Dette Dankortsystemet virker på meg som en smule merkelig. Har opplevt å ikke kunne betale med annet en Dankort på danske bensinstasjoner.

He He
De fleste benzinstationer tager nu også visakort !
Mange dankort er iøvrigt kombineret med visakort :)

Dankort tilsvarer vårt norske bankkort.

BF:cool2

Dankort er vel det samme som norske BankAxept. Det finnes butikker også her i landet med kortterminal som kun aksepterer BankAxept, eksempelvis dagligvarebutikker som kun tar "norske" bankkort (dvs BankAxept) og ikke hverken VISA eller Mastercard.

Men systemet i Norge aksepterer mer enn bare norske bankkort.
Skal aldri si aldri.. Selv om jeg har Visa på kortet jeg trekker i butikken, så kan jeg med hånden på hjertet ikke si at de faktisk tar Visa.
I det store og hele er det jo faktisk Bank Accept vi bruker til å betale med, selv om vi velger å tro at det er Visa vi trekker på Rema...

Skal aldri si aldri.. Selv om jeg har Visa på kortet jeg trekker i butikken, så kan jeg med hånden på hjertet ikke si at de faktisk tar Visa.
I det store og hele er det jo faktisk Bank Accept vi bruker til å betale med, selv om vi velger å tro at det er Visa vi trekker på Rema...

Det begynner å bli bedre. ICA og Rimi - butikker aksepterer nå Visa, Mastercard, Diners og American Express, i tillegg til vanlig bankkort. På tide, jeg håper andre butikker snart følger etter. Spesielt for turister må dette være en ulempe. Utvalgte Vinmonopol-utsalg har begynt å akseptere Visa og Mastercard p.g.a. turister.

Jeg skulle handle på Kiwi og kunne ikke finne VISA kortet.
Tok med meg Mastercard istedenfor men ble overrasket i kassen.
Endte med at jeg måtte kjøre til en minibank.

Og Kiwi som skryter over "bank i butikk" :angry:

Dankort er vel det samme som norske BankAxept. Det finnes butikker også her i landet med kortterminal som kun aksepterer BankAxept, eksempelvis dagligvarebutikker som kun tar "norske" bankkort (dvs BankAxept) og ikke hverken VISA eller Mastercard.

Og tro meg - som utlending var det relativt styrete og få Visa-Dankort her - og da til og med innen samme bank (Handelsbanken). Vet om mange nordmenn som ikke får Dankort før de har visst banken at de er OK kunder et halvt år.

I Norge er det faktisk BankAxxept man stort sett bruker - men de fleste ICA-gruppenbutikker tar faktisk MC, Amex og Diners. Det er jo rette veien og gå, men hovedgreien er jo at mens en BankAxept transaksjon koster ti øre eller deromkring (fast gebyr) - koster en Visa/MC 1-3 % av transaksjonen. Så når jeg betaler med MC på ICA, så koster det fort vekk 20-30 kroner mer for ICA enn om jeg brukte bankAxept. (Ved et kjøp på ca 1000).

Og tro meg - som utlending var det relativt styrete og få Visa-Dankort her - og da til og med innen samme bank (Handelsbanken). Vet om mange nordmenn som ikke får Dankort før de har visst banken at de er OK kunder et halvt år.

For meg og mine venner holdt det med å vise papirene fra Lånekassen og vips så fikk vi Dankort/Visa på dagen. Ihvertfall var Nordea greie på det i Danmark

Det stemmer det, jcnorway. Men jeg tviler på at det er mange norske bensinstasjoner som ikke har avtale med i det minste Visa, uten at jeg vet noe helt sikkert.

Vet ikke om de også har skjerpet inn nå? For meg og jenten var det relativt greit, da vi har Handelsbanken i Norge - så banksjefen der gjorde en kredittvurdering, og mailet ned en OK til rådgiveren vår på Handelsbanken Frederiksberg.

Men har hørt om en del andre norske som har fått beskjed om at de ikke får, det var i Danske bank. I Nordea forstod jeg det som om de kunne få et annet type kort, Swift-kort(???) som visst virker i NOEN butikker og minibanker det første halve året. Det som vel er er at et Dankort kan overtrekkes. Nå har jeg dog ikke orket å engasjere meg på andres veiene, så hva vet jeg.

Lånekassen derimot - penger derfra ser jeg fortsatt langt etter. 8 ukers behandlingstid for utenlandsstudenter - og så mente de at jeg ikke hadde sendt inn tilstrekkelig informasjon, så nå har de fått pretty much all I have. Men ser ut som om de påberoper seg ytterligere åtte uker.

Det stemmer det, jcnorway. Men jeg tviler på at det er mange norske bensinstasjoner som ikke har avtale med i det minste Visa, uten at jeg vet noe helt sikkert.

De aller fleste bensinstasjoner her i landet tar nok Visa/MC. Det er sant :)

Men hvis man leter lenge nok ute i distriktet så finner man sikkert en eller annen bensinstasjon som fortsatt tar sjekk og skriver kvittering for hånd :colgate:

De aller fleste bensinstasjoner her i landet tar nok Visa/MC. Det er sant :)

Men hvis man leter lenge nok ute i distriktet så finner man sikkert en eller annen bensinstasjon som fortsatt tar sjekk og skriver kvittering for hånd :colgate:

Landhandel med en pumpe utenfor! ;)

Lånekassen derimot - penger derfra ser jeg fortsatt langt etter. 8 ukers behandlingstid for utenlandsstudenter - og så mente de at jeg ikke hadde sendt inn tilstrekkelig informasjon, så nå har de fått pretty much all I have. Men ser ut som om de påberoper seg ytterligere åtte uker.

Det er veldig forskjellig fra sak til sak. Jeg var også lovlig sent ute å søke (går på KU), men lånekassen behandlet saken ferdig på litt mer enn to uker. Så kanskje er pengene like rundt hjørnet. Nordpluss-stipend derimot - det drøyer :drunk:

Status søknad om stipend og lån

Lånekassen mottok din søknad for undervisningsåret 08/09 04. august 2008.

Du har mottatt eller vil om kort tid motta et brev.
Og det brevet var at de manglet info, hvilket jeg har ettersendt. Nuvel, kanskje det kommer noe penger før jul? Jeg skal vel alltids klare meg. :)

EDIT: Taper jo faktisk i en til to hundrelapper i renteinntekt for hver måned de drar det ut.
Faktisk 230 kroner. Oh well.

Last edited:

Forøvrig et lignende system som de har i Østerrike, der man som utlending ikke får aktivert Maesto (deres versjon av BankAxept) på kortet sitt før man har fått minimum 3 månedslønninger inn på kontoen.

Det kan vel hende at norske banker også opererer med lignende "trygghetstiltak" for sin egen del, men at de fleste av oss aldri vil merke hva disse eventuelt måtte være, siden vi er norske statsborgere?

Back