Re: Decembertalen från SAS är här
Vanskelig å kommentere for meg her på et hotell i Nord-Barteland uten tilgang til mine regneark, men dette var svart for SAS - unnskyld rødt, mørkerødt. Tenke seg til at SAS Group bare 2,3 ganger større passasjermessig enn Norwegian for 2009, og som ikke det er nok så er SAS Group bare med nød og neppe dobbel så stor som Norwegian i desember som er en av deres vedlikeholdsmåneder. Jeg kan ikke annet enn å karakterisere desembertallene for SAS Group som katastrofale.
Hadde ute en liten prognose på -6% for SAS Group og +0.5% for SAS i Norge i forbindelse med tråden til de tre skandinaviske i desember, men der var jeg for optimistisk gitt. Noe kan forklares når jeg ser tallene, relativt gode tall for Norge, svensk innenlands bedre enn forventet, men så begynner de dårlige nyhetene: dansk innenlands, IC, Europa og intra skandinavisk.
Det jeg dessverre må konstatere er at mine regneark ikke kan ta inn over seg de store endringene det er mellom SAS Group og Norwegian er for stor til å favne i en prognose, og for å illustrere dette så var SAS Group 4,1 ganger så stor som Norwegian i 2008 og det samme tallet for 2009 (som nevnt ovenfor) er 2,3 ganger så stor. Klart dette har innvirkning på balansen mellom selskapene bl.a. på OSL, dermed kontinuerlig endring av vekting mellom de enkeltes tall.
De konklusjonene jeg kan gi for SAS Group er:
Jeg gjentar det som jeg har sagt tidligere - SAS er anorektisk!
Hvis de ikke blir mer attraktiv for passasjerene nå så dør SAS en stille død!
Som flere har kommentert så er det eneste lyspunktet i mørket Widerøe. Nå fikk jeg jo prøve ut Widerøe på mandag, men jeg ble helt klart et underskuddsfortakende for WF den dagen. Fikk med meg en sightseeing i suppa over Namsos, hadde to forsøk på å lande med WIJ uten hell og siden suppa var enda tykkere på Rørvik så bar det rett tilbake til Værnes. Etter halv time på Værnes ble det busstur til Steinkjer og taxi videre til OSY med ditto mye senere ankomst en planlagt og to møter avlyst. Heldigvis så ytte AVIS kjempeservice og avså en Golf DSG TDI til økonomipris! Herlighet hvordan den går på 17 mellom Namsos og Skogmo!!! Riktig koselig er det i bilen med kommentarer fra John Cleese og Tomtom og medbragt musikk på Ipoden tilkoblet Golf-anlegget. På morran i dag holdt jeg på å forsette videre opp til Grogn i stedet for å ta inn til venstre inn på industriområdet på Skogmo.