Decembertalen från SAS är här

Re: Decembertalen från SAS är här

Jeg kan aldri tenke meg at det er mer og hente blant flygende personale heller. Der i gården har allerede lønnsnedgang, og maksimering av arbeidstid gjort sitt inntog. Mer press på de vil jeg tro resulterer i meget med intern uro.

SAS frakter færre passasjerer og tilbyr færre seter - det står jo svart på hvitt. Det jeg reagerte på var at det ble kalt 'passasjerflukt'. Det er vanskelig å flykte fra noe som ikke finnes ...

Passenger load factor til SAS var i desember 69.7%, så joda det finnes 30% ledig kapasitet som pasasjerene har valgt å ikke benytte - selv om de har blitt lagt ut hstorisk billig. Vi kan vel derfor si at passasjerflukten fortsetter.

SAS reduserte kapasiteten for å matche sunken etterspørsel - nå er altså etterspørselen sunket videre for SAS sin del, selv om etterspørselen i markedet de operer i har økt i gjeldende periode.

Ja, det er viktig å ikke se på det store bildet, men kun plukke ut enkeltfaktorer....

TCAS, den store bildet er at SAS taper penger og at CoreSAS strategien ikke virker siden yielden faller dramatisk.

Jeg har den dystert anelse at mange ikke ser dramatikken her inne inntil SAS legger frem kvartalsrapporten. Det finnes seg selvsagt en glimt lyspoeng, dette er stigende load, men den store bildet viser flere skyer enn i sommer...

Og SAS mister hver maned kapital som bittert trenges a omstille bedriften, opp-pusse Business-Class og relanse brand slik at kundene blir villige a betale enn extra for a fly SAS.

Forsetter man som för eller som man gjorde i 4.Kvartal, finnes det seg ingen SAS innen 3 ar. Dette er den bittert realitet vi ser dersom vi ser i fremtida.

Det positive her er at kabinfaktoren øker, og jeg tror ikke jeg kan huske å ha sett så høyt tall for desember tidligere. Det at yielden går ned er ikke uventet, men med de tildels ekstreme kostnadsreduksjoner som er foretatt det siste året ser jeg mye lysere på framtiden til SAS enn hva jeg gjorde for ett år siden.
Hele strukturen er kraftig strammet opp, de største kuttene er gjort i administrative ledd og SAS er nå mye mer lett på foten enn jeg tror noen har sett på de 3-4 siste tiår !
Konsernledelsen melder at man er foran rute med Core SAS, og jeg VET at dette er tilfelle. Når hele den slankede organisasjonen er på plass som den skal være, vil vi se spennende endringer og forbedringer på produktsiden.

Det positive her er at kabinfaktoren øker, og jeg tror ikke jeg kan huske å ha sett så høyt tall for desember tidligere. Det at yielden går ned er ikke uventet, men med de tildels ekstreme kostnadsreduksjoner som er foretatt det siste året ser jeg mye lysere på framtiden til SAS enn hva jeg gjorde for ett år siden.
Hele strukturen er kraftig strammet opp, de største kuttene er gjort i administrative ledd og SAS er nå mye mer lett på foten enn jeg tror noen har sett på de 3-4 siste tiår !

Det er flott om dette er tilfellet.

Jeg synes imidlertid likevel det er bekymringsfullt at yielden faller med fallende passasjertall. Jeg er klar over at kabinfaktoren øker, men jeg ville forventet at når du tar ned kapasiteten med 25% (? husker ikke tallet i hodet ?) at man fjerner en del av de kundene som stiller med marginale bidrag i kassen, og sitter igjen med kunder som har noe høyere betalingsvilje. Dette er jo en kjent sak fra økonomifaget - for å øke etterspørselen må man ofte sette ned pris & når man kutter i volum så vil man forvente at man kan øke prisen (veldig forenklet naturligvis, men i grove trekk likevel riktig).

Men om SAS har tatt ned overheadkostnadene tilstrekkelig mye så kan man jo likevel tjene penger med lavere yielden enn tidligere.

...
Konsernledelsen melder at man er foran rute med Core SAS, og jeg VET at dette er tilfelle. Når hele den slankede organisasjonen er på plass som den skal være, vil vi se spennende endringer og forbedringer på produktsiden.

Hmm, somehow je misliker timing at man först skal ha hele selskap slanked og deretter forbedrer produkt. Har man rad a la sine kunder venter sa lenge???

SAS frakter færre passasjerer og tilbyr færre seter - det står jo svart på hvitt. Det jeg reagerte på var at det ble kalt 'passasjerflukt'. Det er vanskelig å flykte fra noe som ikke finnes ...

Men er det ikke passasjerflukt som er grunnen til at det ikke finnes lenger?

Jeg kan aldri tenke meg at det er mer og hente blant flygende personale heller. Der i gården har allerede lønnsnedgang, og maksimering av arbeidstid gjort sitt inntog. Mer press på de vil jeg tro resulterer i meget med intern uro.

På den annen side så er ikke $$ tatt ut iom at f.esk reduksjonen i cabinen ikke er gjennomført ferdig så er det endel kostnader (liker ikke å omtale produksjons medarbeidere som det :( ) som vil forsvinne fra slutten av Q1 2010 .

Vanskelig å kommentere for meg her på et hotell i Nord-Barteland uten tilgang til mine regneark, men dette var svart for SAS - unnskyld rødt, mørkerødt. Tenke seg til at SAS Group bare 2,3 ganger større passasjermessig enn Norwegian for 2009, og som ikke det er nok så er SAS Group bare med nød og neppe dobbel så stor som Norwegian i desember som er en av deres vedlikeholdsmåneder. Jeg kan ikke annet enn å karakterisere desembertallene for SAS Group som katastrofale.

Hadde ute en liten prognose på -6% for SAS Group og +0.5% for SAS i Norge i forbindelse med tråden til de tre skandinaviske i desember, men der var jeg for optimistisk gitt. Noe kan forklares når jeg ser tallene, relativt gode tall for Norge, svensk innenlands bedre enn forventet, men så begynner de dårlige nyhetene: dansk innenlands, IC, Europa og intra skandinavisk.

Det jeg dessverre må konstatere er at mine regneark ikke kan ta inn over seg de store endringene det er mellom SAS Group og Norwegian er for stor til å favne i en prognose, og for å illustrere dette så var SAS Group 4,1 ganger så stor som Norwegian i 2008 og det samme tallet for 2009 (som nevnt ovenfor) er 2,3 ganger så stor. Klart dette har innvirkning på balansen mellom selskapene bl.a. på OSL, dermed kontinuerlig endring av vekting mellom de enkeltes tall.

De konklusjonene jeg kan gi for SAS Group er:
Jeg gjentar det som jeg har sagt tidligere - SAS er anorektisk!
Hvis de ikke blir mer attraktiv for passasjerene nå så dør SAS en stille død!

Som flere har kommentert så er det eneste lyspunktet i mørket Widerøe. Nå fikk jeg jo prøve ut Widerøe på mandag, men jeg ble helt klart et underskuddsfortakende for WF den dagen. Fikk med meg en sightseeing i suppa over Namsos, hadde to forsøk på å lande med WIJ uten hell og siden suppa var enda tykkere på Rørvik så bar det rett tilbake til Værnes. Etter halv time på Værnes ble det busstur til Steinkjer og taxi videre til OSY med ditto mye senere ankomst en planlagt og to møter avlyst. Heldigvis så ytte AVIS kjempeservice og avså en Golf DSG TDI til økonomipris! Herlighet hvordan den går på 17 mellom Namsos og Skogmo!!! Riktig koselig er det i bilen med kommentarer fra John Cleese og Tomtom og medbragt musikk på Ipoden tilkoblet Golf-anlegget. På morran i dag holdt jeg på å forsette videre opp til Grogn i stedet for å ta inn til venstre inn på industriområdet på Skogmo.

Husk også at de fleste andre selskap nå opplever en vekst mot tallene for et år siden!

Jepp, selskaper som KLM, AF, BA, LH etc etc.. Eller... Vent litt.. De har alle nedgang på flere prosent i desember...

De eneste som vinner kunder er selskaper som ekspanderer kraftig og åpner en rekke nye ruter. (som Ryanair og Norwegian)

IGJEN, man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne hvorfor det er slik... :rolleyes::rolleyes:

Det finnes et utall andre muligheter å spare penger på en å redusere lønn eller øke arbeidstid

Det finnes et utall andre muligheter å spare penger på en å redusere lønn eller øke arbeidstid

Klart det er men jeg synes de flyvende i SK har tatt sin del og vel så det de siste årene. Nå har svært mange i tillegg fått variabel arbeidsnøkkel, noe som selvsagt er langt mindre attraktivt enn faste system som f eks DY har.

Jepp, selskaper som KLM, AF, BA, LH etc etc.. Eller... Vent litt.. De har alle nedgang på flere prosent i desember...

Nå er jeg ikke sikker på om SAS tåler den sammenligningen:p
Jeg tror også du forstår meg feil.
I motsetning til SAS har de andre selskapene en tydligere positiv utvikling for trafikken (fallet blir markant mindre), noe du også vil se om du titter på tallene om du sammenligner de mot tilbakegangen i 2008.
Det viser at bunnen er nådd hos både BA, LH og KLM, men hos SAS fortsetter det å falle!

Last edited:

Ja, det er viktig å ikke se på det store bildet, men kun plukke ut enkeltfaktorer....

Nå er det jo slik at det store bildet består av mange enkeltfaktorer... De som kan se disse i en (større) sammenheng er i stand til å se det store bildet. En del av disse enkeltfaktorene fremkommer blant annet i enkeltinnlegg her på forumet. Noen av påstandene er viktig og lærerik info - mens annet er bare vrøvl. Her gjelder det å skille, slik at man kan "se inn i glasskula". Det er jo derfor jeg er her og leser på forumet - spennende :-)

Ikke alle ser så ensidigt negativt på SAS-tallene:

Der var både gode og dårlige nyheder i de trafiktal SAS fremlagde i går for julemåneden. En nøgtern vurdering giver dog udsving til det positive.

For det første kunne SAS glæde sig over bedste kabinebelægning nogensinde i en december med 69,7 procent. For det andet var SAS det mest præcise flyselskab i Europa.

http://takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=22516

Ikke alle ser så ensidigt negativt på SAS-tallene:

http://takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=22516

At kabinfaktoren øker og at selskapet er punktlig er positivt. At man med færre passasjerer totalt sett fortsatt opplever en nokså markant reduksjon i yielden er definitivt ikke positivt, og virker på meg litt overraskende. Litt forenklet kan man si at SAS beveger seg "oppover på etterspørselskurven" med redusert volum, men klarer likevel ikke å øke snittprisene. Dette sier meg at etterspørselen SAS står overfor faktisk har skiftet markant i negativ retning.

Back