De Oransje vs de Røde til Berlin

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
De Oransje vs de Røde til Berlin

Årets blåtur endte denne gangen i Berlin, selv om jeg som arrangør og bookingansvarlig hadde kontroll på ikke bare hvor vi skulle, men også hva vi skulle fly med. I en travel hverdag (vel kanskje ikke for jeg i pappaperm) så er rutetider vesentlig, og kombinasjonen mellom EasyJet sin ene avgang OSL-TXL og en av Norwegian sine 4x daglig (i hvertfall på fredager og søndager) SXF-OSL passet da utmerket.



Litt heldig med EasyJet bookingen, da jeg dagen før booking og avreise tidspunkt og destinasjon var satt, så de kostet omtrent €50 (så 500ish NOK) en vei ned til Berlin. Somlingen min en dag lønte seg, for da jeg skulle booke var prisen plutselig €12 per skalle, og selv om jeg da la til setereservasjon for alle ble ikke prisen mer enn €20 en vei til Berlin. Faktisk mindre enn hva jeg brukte på øl på OSL før avgang... Norwegian klarer tydeligvis hente ut bedre yield på en tur hjem fra Berlin en søndag, for endte med å betale 1300kr per billett, uten noen tillegg



Fant riktignok ut at EasyJet har ganske dynamiske priser på bagasje. Siden folk er forskjellige, så var det behov for å sende to kofferter. Den bestilt en uke før avreise, kostet €29 for en liten 15kg kolli, mens det tre dager senere kostet €31, for samme mengde. Uansett, hadde jeg gjort min research og sørget for å printe ut boardingkort å gi gutta ved ankomst på OSL, da Easyjet ikke er på automatene på OSL, og det derfor kan være dyrt å sjekke inn. Som velkomstkomité var jeg også ute i såpass god tid at jeg rakk en morgenpils på Samsons før sikkerhetskontrollen. Før det bar bort så langt man kunne komme, til innsjekkingsområde 1 for å sende to kolli. 2 åpne skranker, men absolutt null kø.



Gate for EJU eller U2 5780 var D10, så da passet det fint med å bruke Hunter Bar som "lounge". Boarding startet, men siden Easyjet liker å preboarde, og det ikke fristet så mye å stå tett og vente bak "innhegningen" på gate så var vi blant de siste som boardet, etter jeg også rakk å slå av en prat med "Oversherriffen" der ute. Dog betydde det at to carry on kofferter måtte tagges og sendes (gratis) i buken, da Easyjet visstnok sier stopp nå X-antall kofferter har passert gaten. Mener huske det var 60 eller 70?



Ved gaten stod OE-IZE klar, en maskin fra tidlig 2011, opprinnelig levert Niki, men som også rakk en tur innen Air Berlin. Før den da etterhvert havnet hos Easyjet Europe, på leasing fra GECAS.

6b7b1403fe16eb0c530aa6e1318f7603.jpg



cc91abd9066b48254c54acc4962967ea.jpg







Med plass på rad 26, var det greit å bruke bakre dør.


6b71ee23789a878927ceb8af32cbe968.jpg




Noen danseplass var det ikke, men det er det sjelden innen Europa så langt bak

41ed1affb519f0810f4f7946824070f7.jpg




Avgang mot Berlin og egentlig ikke så mye å melde fra flyturen. De rakk en runde med vogna, som praktisk for oss bak der, begynte sin tur gjennom kabinen bakerst.

1c69fdd49d20c6702670d50d3e92dc87.jpg




Ved ankomst TXL ble det parkering på en av gå-gatene på Terminal C. Som strengt tatt er mer ett skur enn en terminal, dog så ser den vel helt lik ut som når Air Berlin brukte den før konkursen. Litt venting på koffertene, før en guffegul taxi kunne ta oss til sentrum


a504affb3b326dc7a2626e2b67f2244d.jpg


53d4dea3220714f848d3f2f329c958b2.jpg




Mens vi ankom TXL, så var returen fra SXF, hvilket er naturlig når man flyr Norwegian. Ble en Uber ut en søndags formiddag, som blant annet passerte rett utenfor døren til Tempelhof. Ankom SXF i relativt god tid, for så å rusle bort til Terminal D, eller Skur D, som Norwegian bruker på SXF. Sammen med blant annet Ryanair og Wizz. Sånn designmessig sånn cirka helt likt som Terminal C på TXL som Easyjet bruker der. Boardingkort hadde jeg på mobilen, men var tydeligvis ikke i rushen, da det var bortimot null kø i sikkerhetskontrollen. Litt småinnkjøp i taxfree, før vi kunne finne oss et bort ved kafeen der. Og man må bemerke at selve tilbudet i hallen der må kunne sies å være relativt begrenset.

f11e41d073bc53f795d034fbe1777c43.jpg




Uansett, etter en stund dukket EI-FHN opp, og kunne ta turen tilbake til OSL som DY1105, så snart flyet ble tømt. Ankommende passasjerer fikk buss, mens vi som skulle dra kunne gå den korte turen ut til flyet. Hadde ikke giddet å betale for setereservasjoner her, kun 2x 130kr for de som skulle sende bagasje. Dog var det et godt valg, da vi uansett ble pre-seated samlet, slik at det ville vært bortkastet å betale for det samme.

a359354a32d8c351a40ff0ef62f781d9.jpg



fb2f8aee9478c341c05f20592d12614f.jpg




Avgang sånn cirka på tid og kursen kunne setter nordover mot OSL. Norsk/svensk mix i kabinen, dog med en forsøk fra en av flyvertene på å gi humoristiske meldinger over anlegget, uten at det var så veldig mye mer enn halvveis vellykket, mener nå jeg. Ikke overraskende ble det å sove deler av turen. Forsøkte såvidt å bruke Wifi, men funket først ikke før det senere i flighten funket sånn greit minus. Ankomst OSL var vel på tid, før det ble en pølse på Narvesen og Vy hjem


1edee1381cb4100cff4a257e4c931fe3.jpg


26da21ab8a3cf2dbcbae134ae3958fe7.jpg




Reiser på korte strekninger innen Europa, er i grunn ganske likt. Noen få forskjeller er det, men egentlig ikke noe av det som kan kalles veldig vesentlig. Største forskjellen mellom Norwegian og Easyjet følte jeg nesten var prisen på bagasje og setereservasjoner. Norwegian har billig bagasje (her bør de kunne skru opp prisene), mens Easyjet har dyre. Mens det er motsatt på setereservasjoner.



Når man drar/kommer fra OSL, så fremstår flyplassene i Berlin som noen høl. Og den nye BER får man jo kikket bort på når man drar fra SXF, men hjelper ikke når den ikke virker. Sånn bokstavelig talt



Så hva skal man velge til Berlin? Vel, det er rutetider og pris som avgjør valg av flyselskap her. Noe annet spiller egentlig ingen rolle
 
Last edited:
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Fin rapport to the point som vanligt :)
 
Last edited:
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Ja, blir litt hipp-som-happ. TXL er jo nærmere om man er få som deler taxi sammen. SXF er litt verre ved ankomst hvis man skal reise kollektivt, i alle fall når det er langt mellom tog/bane om kvelden, synes jeg. Langt å gå er det begge steder, men har man kort tid kan det for bli litt surr i den gamle jernbanestasjonen. Ellers er jo terminalene for begge selskapene så slike, at når man er der i farten kan ta feil av hvor man er :-) Godt ellers å se at man fortsatt ikke har gått tom for øl i Berlin.
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Fin rapport. Forskjellen mellom TXL (skurterminal) og SFX blir som du sier ikke saerlig stor. Hovedterminalen paa TXL begynner ogsaa aa bli slitt, men heksagonformen er litt artig.
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Ja, blir litt hipp-som-happ. TXL er jo nærmere om man er få som deler taxi sammen. SXF er litt verre ved ankomst hvis man skal reise kollektivt, i alle fall når det er langt mellom tog/bane om kvelden, synes jeg. Langt å gå er det begge steder, men har man kort tid kan det for bli litt surr i den gamle jernbanestasjonen. Ellers er jo terminalene for begge selskapene så slike, at når man er der i farten kan ta feil av hvor man er :-) Godt ellers å se at man fortsatt ikke har gått tom for øl i Berlin.

Vi holdt oss stort sett til taxi og Uber. Begge deler var lett og få tak i, gikk effektivt og ble kjørt til byen. Forsøkte oss en gang på U-Bahn, men det ble surr (feil tog :p)

Fra TXL mener jeg taxien kostet ca €25 til der vi bodde, rett ved BND HQ i Mitte. Uber ut til SXF kom vel på noen og førti. Og med da fire i bilen, er det jo next to nothing. Og greit slippe styre med bytter og slikt tull underveis
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Både Tegel og Schönefeld har foretatt en 'snik-modernisering' ( nytt ord) i deler av terminalen, de skulle jo vært stengt for 7 år siden, og leverandøren jeg kjenner, fikk beskjed om å ikke snakke høyt om leveransene til disse to lufthavnene.
Nå er både politikere og folk flest på hugget for å beholde Tegel etter at Brandenburg åpner neste år.
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Både Tegel og Schönefeld har foretatt en 'snik-modernisering' ( nytt ord) i deler av terminalen, de skulle jo vært stengt for 7 år siden, og leverandøren jeg kjenner, fikk beskjed om å ikke snakke høyt om leveransene til disse to lufthavnene.

Nå er både politikere og folk flest på hugget for å beholde Tegel etter at Brandenburg åpner neste år.



Mener jeg leste at de nå planlegger beholde SXF, men da som en lavpristerminal til BER, og blant annet Ryanair ønsker forbli der. Strengt tatt er det jo samme flyplass

Fin rapport. Forskjellen mellom TXL (skurterminal) og SFX blir som du sier ikke saerlig stor. Hovedterminalen paa TXL begynner ogsaa aa bli slitt, men heksagonformen er litt artig.



På TXL har du jo også D som blant annet SAS brukte sist jeg dro med dem. Det er jo et lite og trangt ombygget parkeringshus og også ganske stusselig

Høydepunktet er jo pølsevognen utenfor [emoji13]
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Mener jeg leste at de nå planlegger beholde SXF, men da som en lavpristerminal til BER, og blant annet Ryanair ønsker forbli der. Strengt tatt er det jo samme flyplass





På TXL har du jo også D som blant annet SAS brukte sist jeg dro med dem. Det er jo et lite og trangt ombygget parkeringshus og også ganske stusselig

Høydepunktet er jo pølsevognen utenfor [emoji13]



Jeg vet, ingen luksus akkurat. Det var I sin tid planer om en heksagon til, men aldri realisert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Vi skal til Berlin i mars (jeg skal på jobb) og da legger vi inn et døgn i Hamburg på vei ned. Så ICE til Berlin og da er vi jo like nærheten av hotellet. Hjem med Norwegian - som har et meget bra grep på Berlin til/fra Oslo.
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Takk for flott rapport. Fløy easyjet et par ganger da de var inne på BGO-LGW, samt et par ganger fra LGW til syden, og synes stort sett de leverer veldig greit. Kan jo håpe at de etter hvert kommer inn med flere ruter fra OSL.
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Takk for flott rapport. Fløy easyjet et par ganger da de var inne på BGO-LGW, samt et par ganger fra LGW til syden, og synes stort sett de leverer veldig greit. Kan jo håpe at de etter hvert kommer inn med flere ruter fra OSL.

Ulempen med Easyjet slik jeg ser det er at det er noen innlagte "feller" i bookingen og reisen, som potensielt kan koste litt. Dog gjelder det følge litt med, og er bedre enn hva mitt inntrykk er av f.eks Ryanair og Wizz her
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Ulempen med Easyjet slik jeg ser det er at det er noen innlagte "feller" i bookingen og reisen, som potensielt kan koste litt. Dog gjelder det følge litt med, og er bedre enn hva mitt inntrykk er av f.eks Ryanair og Wizz her

Takk for rapport. Hva slags feller tenker du på?
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Takk for rapport. Hva slags feller tenker du på?

Mest av typen huske sjekke inn på forhånd, ikke regne med å printe boarding pass (gratis) på flyplassen (jeg orker ikke styre med app på selskaper jeg ikke flyr minst årlig), huske å booke bagasje i god tid etc etc
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Ulempen med Easyjet slik jeg ser det er at det er noen innlagte "feller" i bookingen og reisen, som potensielt kan koste litt. Dog gjelder det følge litt med, og er bedre enn hva mitt inntrykk er av f.eks Ryanair og Wizz her
Mmkay. Har ikke samme inntrykk over "fellene" hos Easyjet, men har stort sett flydd de med bagasje og booket sete som gir prioritert ombordstigning. Litt knotete innsjekk om en skal sende bagasje på LGW, men ellers er alt bra.
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Til info så er det kostnadsfritt å sjekke inn på flyplassen og printe boardingkort (man blir bare påmint at de har en webløsning som anbefales/foretrekkes)
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Til info så er det kostnadsfritt å sjekke inn på flyplassen og printe boardingkort (man blir bare påmint at de har en webløsning som anbefales/foretrekkes)



Ah, da tolket jeg det feil [emoji6]
 
Re: De Oransje vs de Røde til Berlin

Selv om begge Berlin-flyplassene er en skam for byen foretrekker jeg TXL, så derfor ville jeg nok valgt Easyjet om rutetidene passet meg.
Easyjet har vel også noe rimeligere priser på det de selger ombord og man kan også bestille varm mat på korte turer synes jeg å huske da jeg fløy med dem til TXL i juni.
 
Back
Top