• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

De 10 beste flyselskapene i verden

Re: De 10 beste flyselskapene i verden.

Fikk også denne i maiboksen i dag. Beviser vel at Trip Advisor i beste fall bør taes med noen klyper salt... Lavprisselskapene Azul, JetBlue og ThaiSmile på topp 10?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Problemet med sånne kåringer er jo at det faktisk ikke sammenlignes når svar blir gitt. Svært mange av dem som 'stemte' fram Aeroflot til beste i Europa, har antagelig ikke fløyet med alle de andre. De har vurdert sin flight utifra hva de fikk i forhold til forventning, trolig også påvirket av pris. Bare tull.

Noen av de vinnerene som lever på lånt tid:
Dårlige betingelser for flygerne og dem slutter 100 i måneden.
Da må de resterende flygerne jobbe desto mere og det går på sikkerheten løs.
Tror det var en 777 i Dubai for måneder siden som smalt i bakken av en eller annen grunn.
Håper det ikke blir flere sånne episoder.

Problemet med sånne kåringer er jo at det faktisk ikke sammenlignes når svar blir gitt. Svært mange av dem som 'stemte' fram Aeroflot til beste i Europa, har antagelig ikke fløyet med alle de andre. De har vurdert sin flight utifra hva de fikk i forhold til forventning, trolig også påvirket av pris. Bare tull.

Var det ikke Allegheny som hadde en slik undersøkelse for mange år siden i USA, hvilket selskap liker du best? Listet opp endel av de kjente + US Airways, diktet navn, men sistnevnte fikk toppscore så da skiftet Allegheny til US, korriger meg noen om jeg tar feil.

Hendelsen i Dubai ble utløst av en "long landing" warning. TOGA-knappen ble trykket inn etter at hjulene hadde vært i kontakt med rullebanen. Pilotene regnet med at autothrottle skulle sikre at speed ble opprettholdt, men der tok de feil. Autothrottle på 777 kobler altså ut etter ground contact. Gear ble trukket inn og positiv climb ble observert. Men så var det slutt på farten. Pilot monitoring ropte ut "speed" da han oppdaget den lave hastigheten, men da var det for sent. Fartøysjefen hadde vært inne på teppet hos Chief pilot grunnet for mange long landings, og det tenker jeg er en av de medvirkende årsakene til denne hendelsen. Flyet hadde over 2000 m rullebane igjen da "long landing" warningen ble utløst og go-around ble initiert. Det var altså nok rullebane til en sikker landing.... Emirates har hatt fokus på for mange long landings, og har altså aktivisert long landings warnings.

Espen

Last edited:

Greit nok med RAAS som sier ifra, men det kulturen i EK og andre selskap der nede gjør er å skremme folk fra å bruke hodet. Synd det skal resultere i en unødvendig krasj og en oppbrent 777. Kjenner flere som har jobbet i Oman Air, Etihad, Qatar og Emirates, og de sier alle sammen at fryktkulturen rådet. Tea & biscuits på kontoret dersom herr kaptein hadde taxet i 13 knop i en sving når grensen er 12. Bli kalt inn på kontoret etter at en kollega har stått på holding og observert en long landing, for så å ha sladret (Long landings er verre på Karmøy eller Kvernberget enn på 4000 m bane i ørkenen) Få trekk i simulatoren for å bruke pekefingeren for å justere vertical speed (det heter jo THUMBwheel), osv. Flott selskapskultur...

Den fra Europa er jo BANG ON!

Vi satt og sammenlignet selv for noen dager siden og det var nesten likt.

Min er også Aeroflot på første og Turkish på 2. Deretter Lufthansa, BA og KLM.

Hmm... skjønner lite av den preferansen din for Aeroflot. Har flydd de noen ganger, og er ikke spesielt imponert. Greit at de fortsatt har matservering (har kun flydd de økonomi, kanskje det ligger noe der?), men det er jo helt uspiselig. Og ikke alkohol... Er heller ingen stor fan av KLM. Min topp 3 euro blir kanskje Turkish, LH og BA.

Fikk også denne i maiboksen i dag. Beviser vel at Trip Advisor i beste fall bør taes med noen klyper salt... Lavprisselskapene Azul, JetBlue og ThaiSmile på topp 10?

Hvorfor ikke ????
Der er jo en grund til at de ender på en sådan liste, nemlig at folk, der aktuelt har fløjet med dem, også har brugt T.A til at vurdere dem, og er det tilfældet, er det vel også korrekt at de findes på en sådan liste..
Synes ikke det er fair at sætte ? ved dem, "bare" fordi det er lavprisselskaber.
Hilsen Ole

Hvorfor ikke ????

Der er jo en grund til at de ender på en sådan liste, nemlig at folk, der aktuelt har fløjet med dem, også har brugt T.A til at vurdere dem, og er det tilfældet, er det vel også korrekt at de findes på en sådan liste..

Synes ikke det er fair at sætte ? ved dem, "bare" fordi det er lavprisselskaber.

Hilsen Ole

Jo da, det er selvfølgelig en grunn til at selskapene havner på den listen. Men det er nok relativt mange lite bereiste som bruker og også poster på TripAdvisor. Mange har sannsynligvis et lite sammenligningsgrunnlag. Ser også relativt ofte at mange middelmådige restauranter havner høyt oppe på listene til TripAdvisor. Sier ikke at TA er verdiløst, men bruk litt sunn skepsis når man leser rangeringene der.

Sent from my iPad using Tapatalk

Joa. Men snakker vi økonomi eller bizz? First? Har man hatt nok turer til å ha opplevd irrops? Leverer de på bakken? Har den som rater noe å sammenligne med? Reiser vedkommende så ofte at hen ikke er farget av at reise er jolly!? (Moren min flyr en gang årlig omtrent, og ville gladelig delt ut laud til alle. Ene og alene fordi hun syns det er så gøy å være på tur.)

Nå har ikke jeg noe imot Aeroflot. De ble bare et eksempel, siden jeg regner med at en stor del av kundemassen er 'russisk' og at de ikke er utpregede brukere av feks BA eller TAP.

Back