DC9'ere som fraktere

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Airborne Express drøye 70 DC9'ere, i følge Airlinerlist, og mitt store spørsmål er; hvordan pokker får man inn cargo i disse maskinene!?

Ta en titt på disse bildene, kan noen si meg hvor lasteluken er?

http://www.airliners.net/open.file/520057/L/
http://www.airliners.net/open.file/557396/L/
http://www.airliners.net/open.file/106577/L/
 
Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Jo det er ikke så vanskelig, Mange av dem har cargo luker, dessuten hvis du fjærner noen gulvplater inni flyet kan man fint ha ganske stor last.

Men nå må du huske på at "Cargo" er ett ganske vidt begrep. Det er mye last og mange størrelser man får plass til i en D9S. Det behøver ikke være flykropper og olerigger for å kalle det cargo. Det kan være alt fra brev til byggesett. og det tar jo ikke så mye plass pr stk
 
Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Mener bestemt at Airborn Express har spesialbygde containere som går inn gjennom døren forran.
Kan til forveksling se ut som en galley modul. Var en reportasje om dette i Airways for ett år eller tre tilbake.
:)
 
Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Originally posted by LN-RMX


Mener bestemt at Airborn Express har spesialbygde containere som går inn gjennom døren forran.
Kan til forveksling se ut som en galley modul. Var en reportasje om dette i Airways for ett år eller tre tilbake.
:)


Takk for svar! Det var akkurat dette jeg var ute etter. :)
 
Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Det er jo forskjell på de som er bygd som DC-9F (fullfraktere), eller DC-9CF (kombi-varianter) evt DC-9-33RC som noen hadde, og en del av de vanlige DC-9 som ble bygd for passasjertrafikk og som seinere er blitt fraktfly, uten å ha blitt bygd om med cargo-dør.

Er ikke Airborne Express et av de selskapene som har flest slike ominredede passasjerfly? bl.a noen ex SAS DC-9-41.
 
Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

De två ex-SAS maskinerna finns fortfarande kvar: c/n 47413 är nu N935AX hos Airborne Express och c/n 47414 är N327US hos USA Jet Airlines
 
Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Originally posted by jens
og en af dem var en tidligere SAS DC9-33F, mener at den crashede efter et par år hos Evergreen
Jeg tror du husker feil her, begge var nå i drift seinest i fjor, i følge JP Airline Fleets 2003. ex SE-DBN som N935AX og ex LN-RLW som N327US.


Edit: Bra du har oversikten, RolfL :)
 
Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Ex. SE-DBN hos Airborne Express i august 2001: http://www.airliners.net/open.file/189614/M/
Bilde tatt i juli i år: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=337608

Ex. LN-RLW hos USA Jet (Airlines) i juni i år: http://www.airliners.net/open.file/613063/M/
Fint bilde fra cockpit: http://www.airliners.net/open.file/423761/M/
Fint bilde av lasterommet: http://www.airliners.net/open.file/423811/M/

Jeg har også hørt en gang at en av 33F'ene var avskrevet, men det ser ut som begge lever og har det rimelig bra.
 
Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Ex. SE-DBN hos Airborne Express i august 2001: http://www.airliners.net/open.file/189614/M/
Bilde tatt i juli i år: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=337608

Ex. LN-RLW hos USA Jet (Airlines) i juni i år: http://www.airliners.net/open.file/613063/M/
Fint bilde fra cockpit: http://www.airliners.net/open.file/423761/M/
Fint bilde av lasterommet: http://www.airliners.net/open.file/423811/M/

Jeg har også hørt en gang at en av 33F'ene var avskrevet, men det ser ut som begge lever og har det rimelig bra.


Edit: Her nytter det ikke å gå litt til og fra mens man skriver innlegg - ble slått av både Rolfl OG Fellowship... :)
 
Gammel tråd som sårt trenger oppdatering ..

SE-DBN er nå N935CE hos Everts. Den er akkurat tilbake i trafikk etter å ha stått i San Antonio siden mars for C-sjekk og reperasjoner. Det virker dermed som at den ikke skal pensjoneres på en stund. :)

LN-RLW er fortsatt going strong som N327US hos USA Jet Airlines.


Alle andre SAS-niere er vel skrotet nå ....
 
Alle andre SAS-niere er vel skrotet nå ....[/QUOTE]

Kommer vel litt an på hvordan man ser på det? SAS fikk jo noen DC9-81/MD81 fra Swissair som aldri fikk MD80 cockpit, så hvis den da regnes som DC9 flyr fremdeles OY-KIG for Olympia Aviation. OY-KIG var forøvrig DC9-80 nummer syv produsert, så den er en gammel dame etter hvert. Hvis man regner den som MD80 er den vel såvidt jeg forstår 1 av 3 ex SAS MD80 med luft under vingene sammen med LN-RMP og SE-DIP ( Begge MD87 ) som flyr for KAM AIR.
 
Kommer vel litt an på hvordan man ser på det? SAS fikk jo noen DC9-81/MD81 fra Swissair som aldri fikk MD80 cockpit, så hvis den da regnes som DC9 flyr fremdeles OY-KIG for Olympia Aviation. OY-KIG var forøvrig DC9-80 nummer syv produsert, så den er en gammel dame etter hvert. Hvis man regner den som MD80 er den vel såvidt jeg forstår 1 av 3 ex SAS MD80 med luft under vingene sammen med LN-RMP og SE-DIP ( Begge MD87 ) som flyr for KAM AIR.



Mente ‘classic-nierne’. Vet det er en og annen MD fortsatt i trafikk. Regner 8x som MD i denne sammenhengen for enkelhets skyld. ;)




Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 
Hur är det med DC-9-21 F-GVTH c/n 47308 , någon som vet status på den ? Fortfarande stored ? Scrapped ? Såg den för många år sedan vid flera tillfällen i Bordeaux. Cancelled från F-registret 21 oktober 2010.
 
N327US ble bylig påtruffet ved Atlanta - bilder i Bildeforumet

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=152435

03.jpg
 
Last edited:
Back
Top