• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DC4 hos Grønlandsfly i 1970

SBT

ScanFlyer Silver
Medlem
DC4 hos Grønlandsfly i 1970

Ser av en annonse i dagens Aftenposten for 50 år siden, altså 1970, ar Grønlandsfly søker mannskap til DC4 maskin,- er ikke det en slik flymaskin som SAS i begynnelsen brukte til New York, og som måtte være ganske gammeldags i 1970, de kan ikke ha hatt denne lenge i drift etter 1970
 

Attachments

  • EB6771EB-8053-4160-B10A-A2FFB0C9289C.jpg
    EB6771EB-8053-4160-B10A-A2FFB0C9289C.jpg
    122.7 KB · Views: 177
Re: DC4 i 1970

Det var väl OY-FAJ c/n 18353 "Sululik" som bolaget sökte piloter till men det verkar som om det var på slutet av den period som maskinen var i drift. Kom till Grönlandsfly i oktober 1963 och jag har en notering att den togs ur trafik 7 december 1970 (kan ha varit något senare) , avfördes ur danska registret i november 1971.
 
Re: DC4 i 1970

Var denne i passasjertrafikk på slutten ?
Mener å huske noe om isfjell-rekognonsering for skipsfarten. --
Eller blander jeg sammen med BAT's LN-MOB og MOJ ?
 
Re: DC4 i 1970

BAT's LN-MOJ kom jo fra Grønlandsfly (OY-DKG), noe fargeskjemaet bar preg av. Og den skiftet ikke fra OY-registrering før i 1973, men når den egentlig ble tatt ut av tjeneste vet jeg ikke.
http://www.oy-reg.dk/register/2056.html

Bra Stone ! Missade OY-DKG i hastigheten ... ! Då fårstår jag bättre att Grönlandfly sökte DC-4 besättningar 1970 !
Jag ser verkligen fram mot Air-Britain´s kommande DC-4 bok !
 
Last edited:
Back
Top