• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DC-8 i Skandinavien - Sterling Airways

HansJ

ScanFlyer Silver
30 maj 2008 är det 50 år sedan DC-8 flög första gången. I en annan tråd uppmärksammas historien kring typen och i separata trådar presenteras de sex operatörer i Skandinavien som flugit DC-8: SAS, Scanair, Sterling, Time Air Sweden, Interswede och Chico-Dan.

nblogo.jpg


Sterling Airways A/S

Danskt charterflygbolag grundat av Eilif Krogager 1962, i syfte att flyga resenärer med två f d Swissair DC-6B för den egna resebyrån Tjæreborg. 1965 togs Caravelle i trafik och typen kom i olika versioner bli kvar i flottan ända in på 90-talet. Efterhand satte man även Boeing 727 i drift och blev en allvarlig konkurrent till både Scanair, Transair Sweden och Conair of Scandinavia. 1984-1986 opererades tre DC-8-63 som köpts från Thai, men de visade sig vara för stora för Sterling. Detsamma gällde de Boeing 757 som togs i drift under det tidiga 90-talet då det var kris i charterbranschen. 1993 gick Sterling i konkurs. Det återbildades 1994 som Sterling European och är efter fler ägarbyten och övertagande av Maersk Air numera ett lågprisbolag med Boeing 737.

DC-8-63 "Skyliner"

OY-SBK
c/n 45923 - f/n 383
I tjänst 1984-1986

Levererad till SAS som LN-MOU ”Leif Viking” 16.8.68. Såld till Thai som HS-TGX 1974; vidare till Sterling som OY-SBK 15.4.84. Såld till SAS som ”Nora Viking” 20.10.86 avsedd för Scanair. Korrosion i skrovet. Ur trafik 1989, senare till TransOcean. Konverterad till DC-8-63F och i trafik för Air Transport International 1990. Havererade i Toledo 15.2.92.

http://www.oy-reg.dk/register/3778.html
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oysbk.htm
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/0198593/L/
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/0271302/L/
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5966838
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=504096


OY-SBL
c/n 46054 - f/n 453
I tjänst 1984-1986

Lev SAS som LN-MOY ”Eirik Viking” 26.4.69. Såld till Thai som HS-TGY 1974; vidare till Sterling som OY-SBL 1984. Såld till SAS som ”Svea Viking” 20.10.86 avsedd för Scanair. Svår korrosion i skrovet. Ur trafik 1989 och konverterad till DC-8-63F. Senare till Emery Worldwide som N796AL. Såld till Aeropostal de México 2002 och senare omregistrerad XA-TXS. Fortfarande i trafik (med titlar "PCG de México").

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=490482
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/1045544/L/
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/1033347/L/
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/0543854/L/
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6017843&nseq=0
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oysbl.htm



OY-SBM
c/n 45924 - f/n 392
I tjänst 1984-1986

Lev SAS som SE-DBH ”Ring Viking” 18.9.68. Såld till Thai som HS-TGZ 1974; vidare till Sterling som OY-SBM 15.7.84, leasad till Icelandair och vidare subleasad till Air Algerie för hadjflygningar i augusti 1984. Såld till SAS 1.4.86 avsedd för Scanair. Svår korrosion i skrovet och grundligt renoverad. Till Scanair som ”Dana Viking” i juni 1986, omregistrerad SE-DBH 1987. Ur trafik dec 1988. Till Aerolease som N353AS och konverterad till DC-8-63F 1989. Såld till Aer Turas som EI-CGO april 1989. Såld till Al Dawood Air 2003 som 9G-NHA men återtagen av ägaren First International pga anklagelser om olaglig verksamhet. Flygplanet beslagtaget i Lagos, Nigeria av myndigheter pga oklarheter med dokumentation. Sedd i övergivet skick i Lagos 2006.

http://www.oy-reg.dk/register/3780.html
http://myaviation.net/?pid=00867077
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/0778810/L/
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oysbm.htm


Mer detaljerad historik kring resp individ i SAS/Scanairs tjänst finns under de trådarna.

fpl_sbk_b2.jpg

OY-SBK på Stansted 1984 (foto: Sarah Ward)

sterl.jpg

Reklam från 1986 (HansJ arkiv)
 
Gratulerer med dagen på etterskudd alle DC-8 fans!

Takk skal du ha Hans, for flott arbeid og for at du alltid deler all din kunnskap med oss andre mindre vitende.

Hilsen Espen
 
Back
Top