• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DC-8-62CF SAS/Scanair

Eirik

Livsnyter
Medlem
Er det noen som husker- eller vet hvordan SAS (og Scanair) brukte sine DC-8-62CF ?
Ble de primært brukt i passasjerkonfiguarasjon/ fløy de cargo i perioder eller på nattestid/ fløy de i det hele tatt i combi-config, altså med frakt på hoveddekket og redusert passasjerkabin ?
Er spesiselt interessert i historien til OY-KTE ´Skjold Viking`(´Turid´/Scanair) etter å ha flydd denne maskinen med ATI nylig.
 
SAS hadde totalt 10 DC-8-62, av disse var 2 stk (OY-KTE og SE-DBI) levert som DC-8-62CF kombi-versjon slik du spør om, og en (LN-MOC) var DC-8-62AF fullfrakter.

Den tiden de evt fløy for Scanair mot slutten av sin tid i SAS-gruppen, tror jeg de bare fløy med pax, slik som de andre flyene i DK service.

Men hos SAS gikk de på faste ruter i kombiversjon, kan hende andre her kan huske hvilke ruter de gikk på og i hvilken setekonfigurasjon de gikk. Jeg tror også de vekslet litt mht at en av de i perioder fly mest som cargo fly.

Full pax versjon av DC-8-62 hos SAS tok vel max 189 seter, eller husker jeg feil?
 
Takk, Fellow :)
Ble maskinene som ble ødelagt i henholdsvis Los Angeles og Roma i -69/-70 erstattet med nye bestillinger av samme flytypen ?
 
Takk, Fellow :)
Ble maskinene som ble ødelagt i henholdsvis Los Angeles og Roma i -69/-70 erstattet med nye bestillinger av samme flytypen ?

Nei, men de fikk levert 6 DC-8-63 parallelt med disse flyene mellom 1968 og 1972, og i tillegg kom de 2 første 747 inn i flåten i løpet av 1971, så dette var år med en betydelig fornyelse av langdistanseflåten, og de 7 opprinnelige DC-8-33 fra 1960 ble faset ut mellom 1968 og 1971.
 
Også kjøpte de jo 2 stk DC-8-63PF fra Eastern Airlines i 1973 og 1974. Den første var OY-KTG Torodd Viking og den siste var OY-KTH Bue Viking. Denne ble senere omregistrert til LN-MOF. Begge fløy også for Scanair i flere perioder.

DC-8-62 i SAS-tjeneste fløy i en periode med kun 156 seter. Full last var med 189 pax eller 22,5 tonn frakt.

Beste hilsen Espen
 
:old

Jeg fløy selv Sas dc-8-62cf til Seattle fra Kastrup mai/juni 1972
Denne var i combiversion da jeg husker at den bakre passasjerdelen var
ganske kort

hilsen sevenseas
 
Back
Top