Jag har fått min modell och hittat följande fel:
"SUNIFT" på fenan - OCH DESSUTOM I LOGON TRYCKT PÅ KARTONGEN!!!
"SUPER-FAN" under DC-8-logon i fenans topp saknas
"OPERATED BY SAS" under SCANAIR-titlarna ovanför varje dörr saknas
TURID VIKING på nosen i fel typsnitt, har skrivits i något som liknar Arial
Grå partier på motorkåpor och vingar alldeles för ljusa, ser nästan vita ut
Dessutom har landställen på min modell något fel, så nosen svävar i luften med noshjulen ca 1-2 mm ovanför underlaget.
Finns det inte något bra med den? Jo, det är ju en DC-8-modell från Scanair. Hade det varit något flygbolag som jag inte varit intresserad av hade jag skickat tillbaka den till Eztoys. Drakhuvudet ser ganska korrekt ut och typsnittet på de logos som är riktiga ser bra ut.
Det finns ju kunskap om varenda flygbolag och flygplantyp på nätet. Om modelltillverkarna som själva tycker att de är så märkvärdiga och bra hade använt denna resurs så hade vi haft modeller värda sitt pris. Aeroclassics verkar ju klara det, se bara på SAS DC-10an som är fantastiskt bra. En enkel sökning på "Scanair" på Google hade givit flera resultat - bl a detta forum och två sajter om Scanair. Att bara använda bilder från Airliners.net som underlag räcker inte när man ska göra modeller i mycket liten serie och ta dyra pengar för dem - det är ännu viktigare när man gör flygbolag som få känner till eller som inte funnits på många år. Att göra en korrekt Lufthansa- eller Air Canada-modell är inga problem. Det här blev min sista Inflight-modell, jag har flera sedan tidigare och de är betydligt bättre gjorda men så är det också Lufthansa, Pan Am och TWA på dem.