DC-10 OY-KDA i 1/500 kommer

HansJ

ScanFlyer Silver
InFlight 500 kommer att ge ut OY-KDA i 1/500 nästa år!

Click click

Ser ut att bli ett bra år med hänsyn till SAS-modeller, sedan tidigare är ju även en likadan DC-10 i 1/400 utannonserad. Och man kanske kan hoppas på någon DC-8 i lämplig skala också?

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    11.2 KB · Views: 272
Velsigne dette forumet! Hadde aldri klart å navigere i modelljungelen alene...

Når man har funnet og bestilt seg en godbit, kan man jo tipse andre om butikken:

Finner tre SAS viking-10'ere, OY-KDA (Inflight500) og LN-RKB (Aviation400) og OY-KDC (Dragon400).

Hvem av disse er penest? Har ikke tatt tid/anledning til å finstudere detaljer.
Fant ikke Dragon i noen shop, den er kanskje gammel. Tok sjansen på 400-skalaen.

Fant ikke Dragon i noen shop, den er kanskje gammel. Tok sjansen på 400-skalaen.

Dragon 1:400 i Janne farger fikk jeg ihvertfall i hus desember 2006 så helt ny er den ikke.

Uansett ble Dragehode 1:400 bestilt idag

Finner tre SAS viking-10'ere, OY-KDA (Inflight500) og LN-RKB (Aviation400) og OY-KDC (Dragon400).

Det är lite svårt att säga eftersom Inflight500 och Aviation400s modeller inte har släppts ännu. Jag har både SAS och Scanair DC-10 från Dragon och de är helt ok. Aviation400 sägs vara en kopia av någon annan tillverkare, det är en del krångel om detta på 400ScaleHangar.net. Inflight500 kommer att bli den enda DC-10:an i 1/500 som ser ut som en DC-10. Det enda som finns hittills är Herpa och deras DC-10 ser inte bra ut, den är gammal och har fel proportioner. Inflights modeller har generellt fått väldigt bra kritik i både 1/200 och 1/500.

Bäst är nog att köpa alla tre! :colgate:

Eh, jo Dragon sin var Janne-farger ja. Ble visst helt gærn i hue av å jage etter modeller hele dagen... :p

Dukket opp en gammel sånn under siste flytting, lurer på om det var en tripack solgt ombord, aner ikke hvor de andre er. Uansett har den ikke reg + rar nese, virker som 600. Made in Germany. Uansett finner jeg ikke Dragon'en i noen shop, så den gamle ukurante får duge.

Bäst är nog att köpa alla tre!

HØH - dere er jaggu blitt noen kostbare kamerater å ferdes blant, det er blitt svidd av endel kronasje etter at jeg startet å lese samlerforumet fra side 1 og bråvåkna...

Dagens leting etter et sted å få kjøpt 10'ern sendte meg ut mellom fristelsene i cyberspace, og flere andre lenge ettersøkte individer dukket plutselig opp. Herlig!!!

Eh, jo Dragon sin var Janne-farger ja. Ble visst helt gærn i hue av å jage etter modeller hele dagen... :p

Dukket opp en gammel sånn under siste flytting, lurer på om det var en tripack solgt ombord, aner ikke hvor de andre er. Uansett har den ikke reg + rar nese, virker som 600. Made in Germany. Uansett finner jeg ikke Dragon'en i noen shop, så den gamle ukurante får duge.
...
HØH - dere er jaggu blitt noen kostbare kamerater å ferdes blant, det er blitt svidd av endel kronasje etter at jeg startet å lese samlerforumet fra side 1 og bråvåkna...

Dagens leting etter et sted å få kjøpt 10'ern sendte meg ut mellom fristelsene i cyberspace, og flere andre lenge ettersøkte individer dukket plutselig opp. Herlig!!!

Tripacken såldes ombord av SAS 1985-86. Det var en SAS-box tillverkad av Schabak i Nürnberg och innehöll DC-9-81, DC-10 och B747. Innan Herpa slog igenom med sina 1/500-modeller i början av 90-talet, så var Schabaks 1/600-sortiment det enda som fanns för oss som ville ha modellflygplan. De var dåligt detaljerade, dekalerna satt alltid fel och likheten med originalet var väl inte den allra bästa (SAS och Scanair DC-8-71 t ex...). Men de var ganska billiga. Schabak gjorde många samlingsboxar för flygbolag, på samma sätt som Herpa gör idag, och man kunde köpa dem ombord på bl a Scanair (DC-8 och DC-10) och Linjeflyg (F28 och B737) i Skandinavien. När Herpa Wings blev stora i mitten av 90-talet så tappade Schabak större delen av sin försäljning. De finns fortfarande men säljs numera mest i leksaksaffärer på flygplatser. Herpa, å andra sidan, gör numera även modeller i skala 1/600 och t o m 1/1000 förutom sina standardskalor 1/500, 1/400 och 1/200.

SASDC-10-30.JPG

Det är en dyr hobby men man kan ju trösta sig med att värdet på samlingen oftast stiger efter några år... Dragons DC-10 finns just nu på Ebay för USD 19.99 + USD 10 för frakt till Norge. Köp nu, imorgon kan den vara borta! ;)

Herreguhd, hva du vet!!!

Lurer så fælt på hvor de andre to flyene fra pakka er blitt av, husker at MD'n var veeeldig liten og søt. Mange flyttinger siden...

Har mest forhold til drage-liveryen. Ennå aldri kjøpt noe på ebay, orker ikke finne ut av paypal idag (prøvde engang og falt av lasset) men det er klart fristende å få tak i en sånn sjeldenhet.

If I start going down THAT road, it's gonna empty my bank account! :colgate:

Herreguhd, hva du vet!!!

Lurer så fælt på hvor de andre to flyene fra pakka er blitt av, husker at MD'n var veeeldig liten og søt. Mange flyttinger siden...

Tja, man måste ju vara bra på något. Jag kompenserar det genom att inte kunna något om mycket annat! :D

Det var ganska bra pris på dessa modeller i SAS Flightshop. Kolla bilden...

Attachments

• schabak.jpg
    schabak.jpg
    108.8 KB · Views: 99
Back