• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dataproblemer for BA world wide (27/5-17)

Forsvarer ikke BA altså.

Men hvor mange av the general public tror vi det er som "fortsatt ikke booker United" om det kommer en god pris dit man skal? Eller oss for den saks skyld.

BA får masse tyn for det nå. Damien Cruz sier unnskyld og feller en krokodilletåre og så har vi glemt det om 2 uker.

Siden vi aldri stemmer med lommeboken så gidder vel ingen å gi oss goodwill.

Enig, det glemmes nok etterhvert. Men at returbilletter som er kjøpt og betalt ikke lenger vil vært gyldige p.g.a. manglende utreise med BA i en slik situasjonende er rett og slett retardert. Jeg skjønner at å dekke en dyr siste liten billett med en annet selskap kan svi solid i pungen, og at det er fristende å henvise reisende til forsikringen. Om det er så lurt når passasjerene ikke på noen måte kan lastes for situasjonen er et annet spm. Hvordan går det med BA på London-børsen i dag?

Enig, det glemmes nok etterhvert. Men at returbilletter som er kjøpt og betalt ikke lenger vil vært gyldige p.g.a. manglende utreise med BA i en slik situasjonende er rett og slett retardert. Jeg skjønner at å dekke en dyr siste liten billett med en annet selskap kan svi solid i pungen, og at det er fristende å henvise reisende til forsikringen. Om det er så lurt når passasjerene ikke på noen måte kan lastes for situasjonen er et annet spm. Hvordan går det med BA på London-børsen i dag?

Kan jo gjøre som de gjorde etter Golfkrigen, Up and Away day med gratis billetter:spin

BA chief executive Alex Cruz says he will not resign and that flight disruption had nothing to do with cutting costs.
http://www.bbc.com/news/uk-40083778

Det er klart det har med kostnadskutt å gjøre. Hadde bare BA skjønt det som alle andre skjønner, at IT er fremtiden og det dermed er god grunn å ha virkelig kompetente IT-folk internt (i tillegg til noe eksternt).

He told the BBC a power surge, had "only lasted a few minutes", but the back-up system had not worked properly.

"There was a power surge and there was a back up system, which did not work at that particular point in time. It was restored after a few hours in terms of some hardware changes... we will make sure that it doesn't happen again," Mr Cruz said in his first interview.

Man skulle kanskje tro at de fleste sammenlignbare selskaper ville sett på hva som skjedde med Delta og spurt seg om dette kunne skjedd hos dem også ..? Mende gjore det kanskje uten å gjøre mer ..

He said the IT failure was not due to technical staff being outsourced from the UK to India.

Hvorfor ble dette i det hele tatt nevnt? #Ismellarat

"The root cause was a power supply issue."

Det vil jeg si er ei skikkelig dårlig analyse av hva som er rotårsak. Jeg skjønner at det er kortsiktig og fra markedsavdelingen, men det er noe annet som er rotårsak.

The Spectator har gått løs på saken:

Yes, accidents happen, even accidents upon accidents, but in BA’s case the only conclusion is that we’ve just witnessed a world-scale management cock-up in a business that is a flag-carrier for British brand values around the world. When Cruz says, ‘We will make sure it doesn’t happen again’, why should anyone believe him?

https://www.spectator.co.uk/2017/06...the-smoke-started-coming-out-of-its-servers/#

Edit: Nå melder NRK at det hele kan være forårsaket av en ansatt som skrudde av strømmen:
https://www.nrk.no/urix/menneskelig-feil-kan-ha-fort-til-flykaos-1.13542798

Ifølge en kilde med kjennskap til granskingen kan flykaoset ha blitt forårsaket av menneskelig feil fra én person.

Kilden opplyser til avisen at man tror en underleverandør som drev vedlikehold kan ha kommet i skade for å slå av strømforsyningen til systemene.

Åkke som, påstanden fra The Spectator står.

Last edited:
Lang rekke med ting som fører til store problem mao. Noko eg lure på er korleis passasjerdata kan berre forsvinne ved restart? Data må vel då ligge på meir enn ein stad?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Lang rekke med ting som fører til store problem mao. Noko eg lure på er korleis passasjerdata kan berre forsvinne ved restart? Data må vel då ligge på meir enn ein stad?
Jeg tror man skal ta det som kommer ut, og som videre formidles i pressen med en stor klype salt når det gjelder tekniske detaljer.

As someone who flies with us so often, I want you to know that we always strive to offer you the highest level of service, and make your journey as comfortable as possible.

However, we clearly fell far short of this commitment last weekend.
I’m so sorry you had to endure such inconvenience, and understand the frustration it must have caused. So as a gesture of goodwill, we’d like to renew your current tier status for a further two years, regardless of how many Tier Points you collect in that time.
We’ll be making these changes over the coming days, and you’ll soon be able to see your updated details on ba.com.
Fikk mail i går kveld fra BA. Antar det var fordi jeg tilfeldigvis reiste med de på mandag. Voldsomt så mye brannslukking de skulle drive med nå

Fikk mail i går kveld fra BA. Antar det var fordi jeg tilfeldigvis reiste med de på mandag. Voldsomt så mye brannslukking de skulle drive med nå

De er redde for at de ikke skal bli fullt nok i loungene på LHR ;)

Back