no Dataangrep fører til massekanselleringer i BRU (21/9) og andre steder

Someone

Moderator
Medlem
Et dataangrep som har gått utover checkin og boardingsystemene i BRU, har ført til at flyplassen tvinger flyselskapene til å kansellere 50% av dagens avganger.


Brussels Airport has ordered airlines to cancel 50% of passenger flights departing on Sunday, September 21, after a cyberattack disrupted its check-in and boarding systems. The outage, caused by an external service provider, has also affected other European airports.
 
Var Collins Aerospace sitt system som ble hacket. LHR,BER ble og rammet. Var problem hele lørdagen og
 
Ja, LHR var visst sporadisk bedre igår og meltdown igjen idag. Vi hadde manuell boarding, misset slot m.m.
 
De må visst bygge opp serverne på nytt, og så har de krasjet igjen etter oppbygningen... I verste fall sier de på LHR at der kan det også være snakk om 1400 terminaler som tar 30 minutter hver å sette opp igjen 🥴 I Dublin går det også sent og der regner man med at det blir nok en dag med oppbygning så hvem som enn gjorde dette gjorde det ordentlig 😂 Vi får se hvordan mine par runder til LHR går i morgen...
 
Regner med at dere bruker Altea, så vi snakker her om Airinc's versjon av CUTE? Isåfall skulle det vel være relativt enkelt å kjøre egen produksjon med en stabel laptops over mobilnettverk? Ikke ideelt sikkert, men burde kunne gjøres relativt enkelt ...
 
Hvorfor gjør noen dette? Er det bare for å være dum?

Dum? Nei, det er herverk på datasystemer, utført av hackere enten for egen vinnings skyld eller for å tjene en fremmed stat. Eller bare for å bevise for seg selv eller andre at de kan ...
 
Hvorfor gjør noen dette? Er det bare for å være dum?
Nå spekulerer jeg - uten å være inni flybransjen og/eller cyber-sikkerhet - men det er nok en nasjon - Russland, som står bak dette.

Siden denne saken plausibelt kan nektes for - så antar jeg at det som eventuelt kommer senere også kan plausibelt nektes for - det tenker jeg er det positive.

Det kan bety at Russerne ikke er villig til full konfrontasjon.
 
Regner med at dere bruker Altea, så vi snakker her om Airinc's versjon av CUTE? Isåfall skulle det vel være relativt enkelt å kjøre egen produksjon med en stabel laptops over mobilnettverk? Ikke ideelt sikkert, men burde kunne gjøres relativt enkelt ...
De sier Arinc CUTE og MUSE, og det vet du sikkert mye mer om enn meg!

Institusjonen bruker en egen oppfinnelse, Astral, som er så gammelt at det er vel fullstendig hacker-proof av den grunn... De har i den senere tid laget ett grensesnitt som kan brukes på epleprodukter og det funker utenom flyplassens systemer. Flaskehalsen er visstnok innsjekk med bagasje og den slags som naturlig nok bruker flyplassens systemer.
 
Ser ut som online og self-checkin virker? Men ikke skranke, i følge meldingen hos SAS.

Passengers departing from London Heathrow, Berlin Brandenburg, and Bryssel-Zaventems – please use self-service and online check-in options due to ongoing issues at these airports.
 
På innsjekk logger man seg inn via flyplassens fellesterminaler (Collins/Airinc). Automatene går rett inn og er dermed ikke berørt.
 
Nesten Jackpot for min del. I London igår og Berlin i går og idag. Boarding tok knapt 40 min. i Berlin med masse double seatings.
 
Nesten Jackpot for min del. I London igår og Berlin i går og idag. Boarding tok knapt 40 min. i Berlin med masse double seatings.
Så moro du har det ;) Det gikk så fint som bare det på mine to runder til LHR i dag! Nå har vi nesten egen-handling der så det er litt lettere å finne på løsninger...

Det siste nå er at ingenting har funket så langt og at maskiner har blitt re-infisert etter at de har blitt gjenoppbygd. Så nå sier Collins, som har kommet fra USA for å fikse dette, at de for LHR sin del, planlegger å sette i gang et parallelt nettverk som er 100% adskilt fra det nåværende nettverket mens det gamle brukes enn så lenge med den funksjonaliteten de klarer å få ut av det. Jeg går ut ifra at det er noe lignende på gang i Dublin og der sies det 4-10 dager før at det kanskje er oppe og går igjen... Brüssel har øket kapasiteten litt og ber nå kun om 10% reduksjon mot 50% hittil siden systemet falt sammen.

Det er ganske utrolig at noe har klart å få det til å knele noe så til de grader, og det er jo et litt tilfeldig valg av flyplasser (regner med det er mange som bruker systemet).
 
Hva om han heter Vladimir Ivanovich ... ? :p

Det skal ha vært brukt ransomware, så dette var nok trolig økonomisk motivert.
 

En brite i 40 årene skal nå være arrestert for dette datangrepet, så nok engang tok mange for raske konklusjoner med Russland.
De har arrestert 1 - EN Person - dette er betydelig større enn hva han alene kan ha gjennomført. (Vet en del fra inside uten at jeg kan dele det offentlig). Hvorfor kan vi ikke ALLTID gi Russland skylden, husk at Russland dreper uskyldige hver eneste dag/natt i Ukraina - om de er så skadelidende av det vi gir dem skylden for, så kan de jo stoppe krigen, gi Ukraina tilbake allt det de hadde i 2013. Slutt å synes synd på de som dreper !
 
De har arrestert 1 - EN Person - dette er betydelig større enn hva han alene kan ha gjennomført. (Vet en del fra inside uten at jeg kan dele det offentlig).

Jo det kan er enkelt utføres av en person. Det som er det store spørsmålet, hvor lenge har han planlagt dette (og bygd opp servere i lang tid). Hvis han har gjort det på kort tid, ja da har han hatt med seg noen hjelpere.
 
Jo det kan er enkelt utføres av en person. Det som er det store spørsmålet, hvor lenge har han planlagt dette (og bygd opp servere i lang tid). Hvis han har gjort det på kort tid, ja da har han hatt med seg noen hjelpere
Jeg skulle virkelig ønske at du har 100% rett, men dessverre er dette nok betydelig større enn du forestiller deg, min weekend går med til forebygge hva dette medfører for en av mine kunder, vi tar 30.000 ansatte Off-Line om en times tid mens vi implementerer nødvendige endringer, ja den 1 (ene) personen er arrestert, men dette pågår ennå….min kone kom hjem fra Napoli med BA via London i går og pga dette - en dag etter at den ene personen var arrestert - var det fremdeles meget store problemer (som medførte at jeg måtte kjøre tur / retur Portland for å hente henne da BA landet såpass forsinket at det ikke var flere avganger fra PDX til SEA) vel hjemme 00;20 (som Knausen) ble det 4 timer søvn før møte med kunden som er berørt - vet ikke hvor mange 30K kunder du har men forklar hvorfor vi tar feil…..(ps min kunde er Helsevesen så vi må ha ting på plass)
 
Back
Top