Re: DAT tapte sak om oppsigelse i Høyesterett
Må si jeg sliter litt med logikken din.
Norge er et høykostland hvor en arbeidstager er dyr i forhold til EU/EØS. Norske operatører må forholde seg til norsk arbeidsmiljølov.
En utenlandsk operatør vil alltid prøve å opererer så billig som mulig(selvfølgelig). Da vil man selvfølgelig prøve å unngå de fordyrende elementene som norsk arbeidsliv opererer etter.
Å jobbe på kontrakt fra eksempelvis fra Tallin, uten lønn ved sykdom, ingen pensjonsinnbetaling, dårligere rettigheter for fagforening, intet oppsigelsesvern, dårlige forsikringsordninger osv.
Din logikk er altså at dette skal man ikke kjempe for å beholde??????:headbang
Med din logikk ender all norsk luftfart i utenlansdske hender!
En gang til:
Dommen fra høyesterett nevner ikke mer ett eneste ord "sosial dumping, fagforening m.m.m." Og det er det jeg reagerer på at noen drar inn i debatten!
Det er synsing og useriøst - for å si det pent!
men siden det er brakt på banen så...
Og du sier det jo glimrende sjøl: Norge er et høykostland...etc!
Vi kan da for pokker ikke tvinge andre land til å få samme lønnsnivå som vårt! Det vil i utgangspunktet være galskap, - og med den krisen som er i verden i dag - det glade vannvidd!
Vi har gjennom flere ti-år flagget ut arbeidsplasser takket være at vi her i landet har satt lønn foran å sikre arbeidsplassene. Kan kort nevne (ikke flyrelaterte) Konfeksjon, sko, skipsbygging, etc.
Men vi er jo overlykkelig her i landet fordi vi kan kjøpe klær til 1/10 av hva vi hadde betalt om produktet var lagd her? Hva ville en iPad koste med norsk arb kraft?
Hvor skulle grensen gå?
Hva er forskjellen på om en pilot tjener 350.000.- og ikke ikke 800.000.- for å levere tjenester her i landet og det med at et par sko koster 350.- og ikke 800.- fordi varer er produsert i Kina?
Hvorfor sliter SAS med å få opp lønnsomheten for konsernet?
En av flere grunner er skyhøye lønninger og pensjoner som arbeidstakerne har sikret seg opp gjennom de årene det gikk bra!
Forøvrig så er det ikke noen fare for at norsk luftfart ender i utenlandske hender. Faren er at om norsk luftfart ikke endrer seg så vil den avgå med døden!