DAT tapte sak om oppsigelse i Høyesterett

Re: DAT tapte sak om oppsigelse i Høyesterett

Dansk arbeidsrett er nok litt "tøffere" enn den norske. Det er bra at utenlanlanske operatører får en pekepinn på arbeidsmiljøloven i Norge. ALLE operatører i Norge burde operere etter de samme rettningslinjene. Det er dessverre ikke tilfelle i Norge i dag ref; DAT, Ryanair, West Air Cargo.

Re: Kabinansatt vant i Høyesterett

Er det bare meg, men ser ikke dette ut til å være Danish Air Transport?

Last edited:

Er virkelig personalpolitikken i DAT så råtten at de som setter fokus på arbeidsvilkår eller prøver å organisere seg risikerer oppsigelse?

Er virkelig personalpolitikken i DAT så råtten at de som setter fokus på arbeidsvilkår eller prøver å organisere seg risikerer oppsigelse?

Alle utenlandske operatører som driver i Norge vil virke "råtten" i forhold til norsk arbeidsmiljøpraksis. Så lenge norske myndigheter ikke kan kontrollere dette går det bare en vei. :headbang

Som det ser ut nu så är det Norwegian som driver på för att "dumpa" arbetsförhållanden och arbetsmiljö. De kontrakt som pilot/cabincrew har i Helsinfors är ju slav-kontrakt. Och de nya upplägget som kommer med bas i Spanien är riktigt illa!!!

Har dere som kommer med kritikk i forhold til hvordan selskaper m. fl opererer i Norge i det hele tatt lest dommen fra Høyesterett?

Den nevner ikke med et eneste ord forhold rundt fagforening m.m.

Og så blir det litt rart når noen sier: "ALLE operatører i Norge burde operere etter de samme rettningslinjene."
Da er det fristende til å spørre om: "ALLE operatører i (velg selv et land) burde operere etter de samme retningslinjene i dette landet"

Jeg skjønner tanken, men det er en logisk brist i et sånt ønske! Eller for å si det enklere: Umulig å gjennomføre!

Har dere som kommer med kritikk i forhold til hvordan selskaper m. fl opererer i Norge i det hele tatt lest dommen fra Høyesterett?

Den nevner ikke med et eneste ord forhold rundt fagforening m.m.

Og så blir det litt rart når noen sier: "ALLE operatører i Norge burde operere etter de samme rettningslinjene."
Da er det fristende til å spørre om: "ALLE operatører i (velg selv et land) burde operere etter de samme retningslinjene i dette landet"

Jeg skjønner tanken, men det er en logisk brist i et sånt ønske! Eller for å si det enklere: Umulig å gjennomføre!

Må si jeg sliter litt med logikken din.

Norge er et høykostland hvor en arbeidstager er dyr i forhold til EU/EØS. Norske operatører må forholde seg til norsk arbeidsmiljølov.
En utenlandsk operatør vil alltid prøve å opererer så billig som mulig(selvfølgelig). Da vil man selvfølgelig prøve å unngå de fordyrende elementene som norsk arbeidsliv opererer etter.
Å jobbe på kontrakt fra eksempelvis fra Tallin, uten lønn ved sykdom, ingen pensjonsinnbetaling, dårligere rettigheter for fagforening, intet oppsigelsesvern, dårlige forsikringsordninger osv.

Din logikk er altså at dette skal man ikke kjempe for å beholde??????:headbang

Med din logikk ender all norsk luftfart i utenlansdske hender!

Last edited:

Norge er et høykostland hvor en arbeidstager er dyr i forhold til EU/EØS. Norske operatører må forholde seg til norsk arbeidsmiljølov.
En utenlandsk operatør vil alltid prøve å opererer så billig som mulig(selvfølgelig). Da vil man selvfølgelig prøve å unngå de fordyrende elementene som norsk arbeidsliv opererer etter.
Å jobbe på kontrakt fra eksempelvis fra Tallin, uten lønn ved sykdom, ingen pensjonsinnbetaling, dårligere rettigheter for fagforening, intet oppsigelsesvern, dårlige forsikringsordninger osv.

Dette er vel en sak om usaklig oppsigelse av en person pga et uatorisert vaktbytte. Hvordan "billig" kommer inn i bildet forstår ikke jeg, men det kan du sikkert forklare for meg. Nå har jeg ikke lest dommen veldig grundig, men jeg finner ingenting i farten som skal kunne legitimere å bringe vilkår i forhold til å jobbe på kontrakt, Tallin, dårligere rettigheter for fagforeninger, dårlige forsikringsordninger osv. inn i debatten.

Forøvrig så har det vel vært andre arbeidsrettsaker som involverer andre selskaper som ikke er "utenlandske", eller som man ikke mistenker for å skulle "unngå de fordyrende elementene"?

Røros Flyservice: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=61707

SAS/Braathens og ground handling: http://www.thommessen.no/Filer/PDF/Nyhetsbrev_Hoyesterett_Braathens-_SAS-ansatte.pdf

Så har vi SAS-Linjeflyg-saken som vel iallefall skulle til behandling i EUs rettssystem: http://www.lag-avtal.se/nyheter/eu/fri_rorlighet/article3239315.ece. Hva som er utfallet der vet jeg ikke. Tingrätten i Sverige avslo vel å behandle saken.

Last edited:

En gang til:
Dommen fra høyesterett nevner ikke mer ett eneste ord "sosial dumping, fagforening m.m.m." Og det er det jeg reagerer på at noen drar inn i debatten!
Det er synsing og useriøst - for å si det pent!

men siden det er brakt på banen så...
Og du sier det jo glimrende sjøl: Norge er et høykostland...etc!

Vi kan da for pokker ikke tvinge andre land til å få samme lønnsnivå som vårt! Det vil i utgangspunktet være galskap, - og med den krisen som er i verden i dag - det glade vannvidd!

Vi har gjennom flere ti-år flagget ut arbeidsplasser takket være at vi her i landet har satt lønn foran å sikre arbeidsplassene. Kan kort nevne (ikke flyrelaterte) Konfeksjon, sko, skipsbygging, etc.
Men vi er jo overlykkelig her i landet fordi vi kan kjøpe klær til 1/10 av hva vi hadde betalt om produktet var lagd her? Hva ville en iPad koste med norsk arb kraft?
Hvor skulle grensen gå?
Hva er forskjellen på om en pilot tjener 350.000.- og ikke ikke 800.000.- for å levere tjenester her i landet og det med at et par sko koster 350.- og ikke 800.- fordi varer er produsert i Kina?

Hvorfor sliter SAS med å få opp lønnsomheten for konsernet?
En av flere grunner er skyhøye lønninger og pensjoner som arbeidstakerne har sikret seg opp gjennom de årene det gikk bra!

Forøvrig så er det ikke noen fare for at norsk luftfart ender i utenlandske hender. Faren er at om norsk luftfart ikke endrer seg så vil den avgå med døden!

Last edited:
Back