Dash 8 Nødlander på Torp

Status
Not open for further replies.
Re: Dash 8 Nødlander på Torp

Problemet er at 10 minutter er en mannsalder hos en nettavis. .

Problemet er vel at få her inne synes å ha tatt inn over seg hvordan en nettavis egentlig fungerer. Sammenligner man med en papiravis, blir det helt feil. I en nettavis legger man ut det man har fått vite, og så fyller man på/justerer etter hvert (enkelte har sikkert lagt merke til at det f.eks. står ("NN følger saken" eller "saken blir oppdatert").

Det er altså ikke slik at en artikkel på nettet er fiks ferdig i det den er publisert.

En gang påpekte jeg en grov faktafeil i en publisert "hastesak" i VG hvor det var lagt ut bilde av feil person i forbindelse med et dødsfall. En typisk sak som legges ut med store stygge krigstyper med minimalt innhold, og med beskjed om at "saken oppdateres". Fikk da en relativt krass mail tilbake med beskjed om at det viktigste er å få nyheten ut, så fikk fakta komme i andre rekke. Dessverre er det bare noen få som fortsatt klarer å produsere god kvalitet SAMTIDIG med hurtig publisering.

For min del er det mer viktig at artiklen er korrekt enn at den hurtig legges ut.
Hvis jeg tilfeldig sjekker en nettavis rett etter den er lagt ut, er det ikke nødvendig vis sikkert at jeg sjekker den opp igjen en time senere for å sjekke om det jeg leste ista faktisk var riktig.

Problemet er vel at få her inne synes å ha tatt inn over seg hvordan en nettavis egentlig fungerer. Sammenligner man med en papiravis, blir det helt feil. I en nettavis legger man ut det man har fått vite, og så fyller man på/justerer etter hvert (enkelte har sikkert lagt merke til at det f.eks. står ("NN følger saken" eller "saken blir oppdatert").

Det er altså ikke slik at en artikkel på nettet er fiks ferdig i det den er publisert.
Så du mener med andre ord at en sak som legges ut med krigstyper og "saken oppdateres" er helt greit å legge ut, selv om det viser seg i etterkant at innholdet var stikk motsatt av det som ble lagt ut? Eller sagt på en annen måte, er det blankofullmakt for ville spekulasjoner så lenge det henges på "saken oppdateres"?

Dette er ikke stedet for diskusjoner om journalistisk metode.

Det ser ikke ut til noen har noe med å komme med om hendelsen på Torp, så da stenger vi her.

Status
Not open for further replies.
Back