Dårlige og gode nyheter med finnair fra Norge

MartinL

ScanFlyer Dusty
Dårlige og gode nyheter med finnair fra Norge

Nedgang fra Norge til Asia, men Bangkok, Hong Kong og Tokyo vokser med hele 70%. Finnair øker også til 10 ukentlige avganger til New York i sommer.

Antall passasjerer som reiste med Finnair mellom Norge og Asia i februar falt med 12,3 prosent sammenlignet med sammen måned i rekordåret 2008. Men Bangkok, Hong-Kong og Tokyo vokser.

– Vi ser tydelig at finanskrisen påvirker våre tall, og tror trenden fortsetter i noen måneder fremover. Lyspunktene er Bangkok, Hong-Kong og Tokyo, hvor vi har hatt godt vekst på over 70 prosent i trafikken i februar, sier norgessjef Kenneth Gillberg i Finnair.
Økning til New York

I sommersesongen vil Finnair også øke antall avganger til New York, fra 7 ukentlige rundturer til 10. Dette vil både gi bedre forbindelser mellom Asia og USA, via Helsinki, og gi et bedre tilbud mellom Oslo og New York.

http://www.boarding.no/art.asp?id=35792

Last edited:
Re: Dårlige og gode nyheter med finnair fra Norge

Spennende at de fokuserer på USA. Er det noe særlig transfer fra OSL til USA via HEL med AY? Sjelden man ser Finnair fokusere på markedet vestover, er jo en liten ekstra omvei.

Disse prosentøkningene til Asia fra Norge synes jeg blir litt meningsløse av Finnair. De sier jo ingenting. Alle vet jo at flytrafikken går ned og at reelt sett merker også Finnair dette, jeg vet ikke grunnen, men de må jo ha hatt elendig feeding fra Norge tidligere, ellers så er tallene ikke helt troverdige...

I sommersesongen vil Finnair også øke antall avganger til New York, fra 7 ukentlige rundturer til 10. Dette vil både gi bedre forbindelser mellom Asia og USA, via Helsinki, og gi et bedre tilbud mellom Oslo og New York.

For å si det sånn; skal jeg til NYC så er helt klart det å fly via HEL ikke et alternativ.
AY har klart å få nordmenn å tenke at skal man til Asia må man "fly i riktig retning". Det gjør man ikke om man skal til USA via HEL.

Last edited:

Spennende at de fokuserer på USA. Er det noe særlig transfer fra OSL til USA via HEL med AY? Sjelden man ser Finnair fokusere på markedet vestover, er jo en liten ekstra omvei.

Jeg vet at det er en del som benytter Toronto ruten med Finnair.

For å si det sånn; skal jeg til NYC så er helt klart det å fly via HEL ikke et alternativ.
AY har klart å få nordmenn å tenke at skal man til Asia må man "fly i riktig retning". Det gjør man ikke om man skal til USA via HEL.

Ikke for deg nei, men er prisen rett vurderer nok mange å benytte seg av dette tilbudet!

Tror du det? Det med å fly "rett vei" tror jeg sitter ganske tungt hos folk.
Mulig jeg tar feil.

Jeg har flydd til ARN (så videre til OSL) fra NYC, og det er også et godt stykke feil vei ;) Moro å se OSL, likevel så nært, men fortsatt noen timer unna :lol:

Och här kommer arbets hästen för HEL-NYC. Denna maskin änlände igår och visades för publiken/pressen idag.

Attachments

• OH-LTM.jpg
    OH-LTM.jpg
    57.1 KB · Views: 679

Neida. Ikkeno' problem så lenge prisen er rett. Har ekspedert mange pax den veien i årenes løp. ^_^

Premium-paxen er det nok litt tyngre å dra den omveien riktignok ..

SAS tilbyr vel OSL-NYC via STO - ikke akkurat riktig vei det heller...

Finnair tar første skrittet i fornyelsen av langdistanseflåten
I dag leveres det første av åtte bestilte Airbus A330-300 til Finnair, som dermed innleder utskiftningen av sine gamle langdistansefly. Finnairs flyflåte omfatter nå totalt 35 Airbusfly. Finnair var også det første flyselskapet som bestilte den nye modellen A350 XWB. Selskapet har bestilt totalt elleve stk., og kommer til å få den første leveransen i 2014.

http://www.hangar.no/news/119/ARTICLE/2648/2009-03-27.html

... første skrittet i fornyelsen av langdistanseflåten har de vel tatt for lengst. Lenge siden A340 ble introdusert.

Tja, det er bare ca 30 min lenger enn til ARN, selv med en treig AVRO. Om du er på en av airbussene til AY, går det kanskje ennå raskere ( jeg vet at AY pilotene er sure når de har en Blue1 foran seg :-) )

Er prisen rett, se jeg ikke bort ifra å fly via HEL som alt til for eks ARN, CPH, og ikke for å nevne LHR osv.

Last edited:

Går vel mye embraer som har begynnt å gå til OSL nå, er i alle fall det jeg er satt opp med når jeg flyr tur-retur nå i påsken.

Back