Dårlig vær i England også...

Re: Dårlig vær i England også...

VG er på saken. Norwegian har innstilt alle avganger til Gatwick i dag.

Så langt har Norwegian innstilt tre avganger fra Oslo, en fra Bergen og to fra København innstilt, og opp mot 2000 passasjerer kan være berørt.

- Det er håpløst. Vi får rett og slett ikke landet der, og får vi lande, er det ikke sikkert vi får ta av igjen. Det hevdes at Gatwick er åpen, men i praksis er flyplassen stengt for alle andre enn noen få langdistanse-fly, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til VG Nett.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=593099

Hva er det som i hovedsak skaper dette kaoset? Har dem rett å slett ikke brøytebiler. Eller laver det ned så mye at det ikke er henstiktsmessig å brøyta?:S

Hva er det som i hovedsak skaper dette kaoset? Har dem rett å slett ikke brøytebiler. Eller laver det ned så mye at det ikke er henstiktsmessig å brøyta?:S

De har slikt snøfall svært sjelden og det er nok ikke hensiktsmessig å investere i utstyr som gjør dem i stand til å takle slikt vær. Mengden snø som har kommet er jo for de fleste steder ikke så mye at man her til lands ville leet på øynene (selv om noen steder er rapportert å ha fått 28cm på kort tid, og det er jo litt selv for Norge).

De har vel noe brøyteutstyr, men det meste er nok ikke dimensjonert for slike mengder. Jeg så et bilde av en Landrover med en liten brøyteplog, og jeg har selv sett noe liknende (litt større enn en jeep, men ikke så mye) som skulle brøyte en 3 felts motorvei utenfor York. I Cambridge har jeg sett personer som bruker en "løvblåser" til å flytte snø, så om det er representativt så skjønner man at de sliter litt....:)

...i tillegg står mye av kollektivtrafikken i Storbritannia, med enorme forsinkelser og kanselleringer på tog, busser, osv. Dermed er det mange ansatte som rett og slett ikke kommer seg på jobb på flyplassene. Ikke lett å brøyte når en mangler sjåfører, eller holde luftrommet restriksjons-fritt uten flygeledere.

SISTE, KL. 16.15: Norwegian har torsdag ettermiddag fått omdirigert noen av sine kveldsfly fra Stavanger, København, Aalborg, Oslo og Bergen til Stansted.

- Vi får imidlertid ikke ta med folk ut fra Stansted fordi de har ikke gater eller personale til å håndtere innsjekk. Dermed må flyene fly tomme tilbake fra England. Vi skulle veldig gjerne tatt med passasjerer, men det i alle fall et lite lyspunkt for de som skal fra Skandinavia til London, sier Skånvik til VG Nett i ettermiddag.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=593099

NOL (fra AAL) og NOG (fra OSL) ligger nå på innflyvning til Stansted.

DYA (fra SVG) befinner seg nå i Nordsjøen mellom England og Nederland og har vel en rundt 20-25 minutter igjen til STN.

Kan overvåkes her: http://www.radarvirtuel.com/

Last edited:

Og BRJ skal være på LGW om en times tid - så får vi se hvordan det går ... ser det bookes friskt på returen men det er fortsatt ledige plasser ...

Så BRJ kom inn, men den har enda ikke meldt sin ankomst til South Terminal - stuck in the snow maybe?

NOL har nå nettopp tatt av fra STN på vei tilbake til AAL.

Last edited:

London Gatwicks webside har ikke fått det med seg enda
http://www.gatwickairport.com

Legg også merke til at Gatwick-sidene nå ikke har BAA-merket lenger, flyplassen er solgt til de samme som eier London City Airport - Global Infrastructure Partners (GIP)

Er det normale forhold igjen nå? Her på barbados venter over 1000 passasjerer på å komme til London. BA kansellerte dagens avgang. Det snakkes om å sende en eksta maskin en dag for å få folk hjem. Det er ikke kapasitet å få folk hjem på andre måter.

Er det normale forhold igjen nå? .

Nei, og det er mer vinter i vente så dere får bare smøre dere med solkrem og tålmodighet tror jeg.

The icy weather is predicted to continue for days to come, with more snow for eastern England overnight and on Friday.

Strong north-easterly winds are forecast for southern England, with warnings this could cause snow to drift.

More snow is forecast for central and southern parts of the UK on Sunday.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8446523.stm

Fra Met Offices varsel for London & South East England:

Headline:
Remaining very cold with further snow showers.

This Evening and Tonight:
There will be some clear spells, especially in the west where some places should remain dry. However, further snow showers are expected, these especially near the coasts where some may be heavy bringing further accumulations. Widespread frost, severe in places. Minimum temperature -6 °C.

Friday:
Rather cloudy at times with snow showers, most of these in the east, but a few making their way westwards in freshening northeasterly winds. Remaining very cold. Maximum temperature 2 °C.

Outlook for Saturday to Monday:
Bitterly cold and strong easterly winds bringing further significant snowfall, especially during Sunday and early Monday. Lying snow is likely to drift in the strong winds.

UK Outlook for Tuesday 12 Jan 2010 to Thursday 21 Jan 2010:
Next week looks set to remain cold or very cold across the UK. There will be a good deal of dry weather especially in the north and west, with occasional wintry showers in the east and the south at times. There is also a low risk of some general rain and snow moving into south or southwest parts at times after next weekend. Windy at times across many parts bringing significant wind chill. Overnight frosts and ice with very low minimum temperatures, mainly in the northwest. The trend from next Sunday (17th) looks most likely to start cold although there is a signal for the weather turning less cold, especially in the west and southwest.

Det ser ut til å være langdrygt dette kalde været. Fredag og tidlig på lørdag ser ut til å være mer eller mindre klart, men kaldt og nordøstlig vind.

Og da er BRJ på vei tilbake til BGO rundt 45 minutter forsinket fra LGW.

Last edited:

Jeg håper virkelig dette har gått over til onsdag/torsdag om to uker

Det har vel knapt lagt snø i London 2 dager i strekk tidligere, så det går nok bra.

Da har BRJ gått fra LGW ... kun 37 minutter sen. Det må sies å være bra jobba, til tross for at det var relativt god plass ombord ..

Da var 4 "interessante" dager på LGW unnagjort og en kan trygt si at alt gikk fullstendig galt da i overkant av 10cm snø falt natt til onsdag. LGW stengte rundt 2100 onsdag kveld og åpnet ikke igjen før rundt 1800 dagen etter...Da trodde en at ting skulle begynne å gå bedre men den gang ei!! Det klarnet opp og parkeringsplassene ble islagt noe som førte til at flyene ikke kunne parkere. Når jeg kom på jobb i 5-tiden torsdag morgen hadde de akkurat begynt å fått parkere flyene som kom kvelden før. Vi hadde et par posisjonsflyginger fra LHR og de hadde 15min flytid med landing på LGW rundt 2330 hvorpå de ble sittende på taxebanen i 5 timer...kjempegøy!! Heldigvis hadde ikke vi passasjerer men ble fortalt at en Virgin 747 og en del andre (rundt 15 fly totalt) som også stod i kø var ganske full av passasjerer.

Vi kom nå avgårde til Malaga sånn i 7-tiden for å bli fortalt at LGW hadde stengt for ankomster igjen fortsatt p.g.a. manglende parkering. Resultatet ble at vi hadde en dag i forblåste Torremolinos før vi kunne fly hjem igjen 13.5 timer forsinket og landet i 2-tiden i dag morges...

De har nå snøploger og utstyr, men strø det gjør de ikke og dermed blir det fort glatt og en kan nesten ikke gjøre annet enn å vente til det smelter. De bruker noe væske greier som virker sånn av og til hvis de får blandingsforholdet riktig da!! LGW var stengt en halv dag fær jul når de brukte feil blandingsforhold og endte opp med å glasere taxebaner i stedet for å fjerne isen... Det værste er at blir forholdene for vanskelige kommer health & safety spøkelset og da er det bare for alle og enhver å gi opp siden det er for farlig å kjøre snøplogene...

Og da er neste "Bølge" av snø på vei til England og de store flyplassene i Londonområdet:

Luton:
EGGW 092106Z 0921/1018 02013KT 9999 FEW040
TEMPO 0921/1018 6000 -SN BKN010 PROB40
TEMPO 0923/1007 1000 SN BKN004 PROB40
TEMPO 1007/1018 4000 BR

Gatwick
EGKK 092102Z 0921/1024 01014KT 9999 FEW014 BKN030
TEMPO 0922/1001 01015G25KT 5000 -SN BKN014 PROB30
TEMPO 0923/1001 3000 SN BLSN BKN005
BECMG 1001/1004 5000 -SN BKN012 PROB40
TEMPO 1001/1024 1200 SN BKN002

Og Heathrow:
EGLL 092102Z 0921/1024 02012KT 9999 FEW014 SCT035 PROB30
TEMPO 0921/0924 02015G25KT
TEMPO 0922/1003 6000 -SN BKN014 PROB30
TEMPO 1000/1003 3000 SN BLSN BKN007
BECMG 1003/1006 6000 -SN BKN012 PROB40
TEMPO 1003/1024 3000 SN BKN004

Til dere som skal via London, smør dere med tålmod! Og Leif? (IMM) har du kommet deg hjem? :)

Hmmmmm, jeg vet ikke om jeg skal kalle dette gode eller dårlige nyheter. Vi er her ennå. Har fått fri tom. Torsdag sp vi har ihvertfall litt tid på oss nå. Blir det krise så må jeg komme meg til USA eller st marteen eller nor, og så kjøpe billett hjem derfra. Håper å unngå det. Mens vi venter så har både jeg, fru Imm og vår datter det som plumma i egget. Vi lider ingen nød på Barbados. Utsikt fra rommet vårt ser dere her:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=3728215&id=719396159

Last edited:

Hmmmmm, jeg vet ikke om jeg skal kalle dette gode eller dårlige nyheter. Vi er her ennå. Har fått fri tom. Torsdag sp vi har ihvertfall litt tid på oss nå. Blir det krise så må jeg komme meg til USA eller st marteen eller nor, og så kjøpe billett hjem derfra. Håper å unngå det. Mens vi venter så har både jeg, fru Imm og vår datter det som plumma i egget. Vi lider ingen nød på Barbados. Utsikt fra rommet vårt ser dere her:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=3728215&id=719396159
Høres ut som om dere har det som plommen i egget ;)

Hva med et bilde for oss som ikke er inne på fjesboka?

Back