Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian og hos andre

Re: Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian

Mat med 180 dagers holdbarhet? Høres ikke ut som noe jeg har lyst til å putte i munnen, langt mindre betale for. :angry:

Maten som er på dette bildet er vel mat som blir varmet opp ombord i flyet. Vet ikke helt hvordan rutinene er på oppvarming av mat, men det er vel rart om de skulle gjenoppvarme mat flere ganger?

Dette gjelder såkalt "ambient food" som blir lastet om igjen dersom den ikke er varmet og ikke solgt. Det som antageligvis har skjedd her, er at det har gått hull på forpakningen/forseglingen, oksygen har kommet til, og maten har blitt dårlig.

Det virker unektelig noe merkelig at en kabinsjef går til media først med noe slikt. Uansett ikke første og heller ikke siste gang at det er problemer med catering. Har bla. hatt en tur med eget selskap, der en fant en fin grønn larve i salaten...

Qantas maggots
An Australian mum got a nasty shock when she tucked into a packet of airline nuts and discovered they were crawling with live maggots.

W

Last edited by a moderator:

Dette gjelder såkalt "ambient food" som blir lastet om igjen dersom den ikke er varmet og ikke solgt. Det som antageligvis har skjedd her, er at det har gått hull på forpakningen/forseglingen, oksygen har kommet til, og maten har blitt dårlig.

Mat som skal varmebehandles kan ikke lastes om igjen om den ikke selges. Det er ikke lov i Europa.

Mat som skal varmebehandles kan ikke lastes om igjen om den ikke selges. Det er ikke lov i Europa.

Hva ligger i dette? All mat som skal tilberedes ombord? Eller bare deler? Hva me feks pizza som var å få hos et av selskapene en periode (Husker ikke hvilket)?

Hvor mange flyr med Norwegian i løpet av et år? Syns det er merkelig at ingen av disse passasjerene ikke har gått til media og klaget. Og hvor mange klager på maten har Norwegian fått? Det må jo de kunne svare på. Men det er en sak som må tas på alvor.
Er også litt betenkt over at det er anonymt, man vet jo ikke helt hvilken agenda som gjelder. Det er jo et bakteppe i Sverige som kan virke inn på den enkelte. Men ser at det er vanskelig og stå fram med hensyn til jobb videre desverre.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10126196

Butikkjedene endrer nå merkingen av sine butikkstekte brød, slik at det blir klart for kundene at brødene har vært fryst.

En stor VG-test viser at brød som selges som «nystekte» i butikken, kan ha ligget på frys i opptil ett år.

Hvorfor kan ikke Norwegian selge gammel mat, når matkjedene gjør det?

Før spiste jeg på norwegian flyene, men nå synes jeg menyene har blitt for kontinental pregete. Wrap og annet drittmat preger menyene.

Last edited by a moderator:

Antagelig fordi det ikke er lov? Hvorfor det ikke er lov må du nesten spørre noen andre om, men det er helt sikkert en god grunn til det. Det er nok ikke en lov som er vedtatt for å være slemme med flyselskapene. :headbang

Tror dere virkelig at Gate Gourmet ikke har sjekket opp i dette? Når det selges ombord går jeg utifra at det også er lovlig. Å tro noe annet finner jeg merkelig.

Ærlige Harry og Sønn på hjørnet, med andre ord. Beklager, men Skånvik begynner å ligne på komiske Ali. "Dårlig mat? Nei, våre fly er ikke forsinket. Passasjerer i Bangkok? Det er SAS det"

Tja. Synes du ikke det er en smule merkelig at man ikke har hørt om slikt før dersom det er noe mer enn noen tilfeldige episoder (som kan skje alle)?

Når det er sagt så har jeg fint liten tiltro til Skånvik, men akkurat i denne saken så synes jeg vel at hun ikke fremstår spesielt ufornuftig.

Tja. Synes du ikke det er en smule merkelig at man ikke har hørt om slikt før dersom det er noe mer enn noen tilfeldige episoder (som kan skje alle)?
Tja. Nå nevnes det jo av flere i tråden at årsaken til at dette kommer frem nå er fordi de svenske kabinansatte er bitre pga den senere tids behandling. Da kan man vel utlede at lojaliteten til "arbeidsgiver" har fått en knekk og at de velger å komme ut med informasjon som tidligere har blir tatt på kammerset.

Tja. Nå nevnes det jo av flere i tråden at årsaken til at dette kommer frem nå er fordi de svenske kabinansatte er bitre pga den senere tids behandling. Da kan man vel utlede at lojaliteten til "arbeidsgiver" har fått en knekk og at de velger å komme ut med informasjon som tidligere har blir tatt på kammerset.

Tja, og det er greit at bitre ansatte går ut på denne måten? Jeg synes sånne ting skal slås ned på, og gjerne kontres på den måten som Skånvik, som ellers har mange rare uttalelser, gjør i denne saken.

Jeg har selv opplevd å bli sagt opp, og jeg har hatt kolleger som har drevet på litt i samme gaten. Det er verken spesielt sympatisk eller profesjonelt - snarere ganske ynkelig og patetisk, uansett hvor bitre de måtte være.7

Last edited:

Er det bare jeg som (til en viss grad) forstår svensk?

"Anna säger att personal har slagit larm om matsnusket och även skickat bilder. Men ledningen ska ha negligerat dem."

Dersom det stemmer er det helt riktig å gå videre, eller?

Er det bare jeg som (til en viss grad) forstår svensk?

"Anna säger att personal har slagit larm om matsnusket och även skickat bilder. Men ledningen ska ha negligerat dem."

Dersom det stemmer er det helt riktig å gå videre, eller?

Ja, man kan jo først stille seg noen spørsmål. Hvor sannsynlig er det at ledelsen, hvis de tror på sine ansatte, synes det er greit at gjestene blir servert mat med makk? Er det noe selskapet tjener på? Hvis ikke, må jo den innkjøpte maten kastes, og er det noe selskapet tjener på? Får ikke logikken til å gå ihop.

(Alternativt kan man jo tenke seg at DY vil sine kunder vondt og serverer dem mugget brød og makk. Ser for meg Fleksnes som DY-passasjer.... :-D)

Last edited:
Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian

Tjaaa... Hvis ledelsen har forstått at kabinpersonalet kaster maten som er blitt dårlig, så koster det kanskje dem minimalt å fortsette å la de gjøre det; kontra å si opp avtalen med billigste catering? Da angriper man symptomet (dårlig mat) ved å la kabinpersonalet vurdere de (sjeldne?) tilfellene av dårlig mat i stedet for å adressere problemet (lagring og rutiner hos seg eller cateringen).

Videre står det vel ikke hva som menes med at ledelsen har neglisjert det... Har de ikke svart vedkommende? Eller har de avvist? Dersom man ved flere forsøk på å varsle innad i organisasjonen blir "neglisjerad"... Er det ikke da også på tide å gå et steg videre?

Bildene dokumenterer ikke annet enn mugg på maten og påståtte marker som ser ut som ris(?), og vi aner ingen ting om hvor bildene er tatt, eller om de ble tatt av mat som har blitt lagt til side for å brukes i en skittpakke ved en senere anledning...

Mye spekulasjoner, men det er det som driver Flyprat ;-)

Last edited:
Back