• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dårlig fly- konkurranse?

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Dårlig fly- konkurranse?

Aftenposten
Dårlig fly- konkurranse?
Europakommisjonen skal nå vurdere om IATA-avtalen (International Air Transport Association) er skadelig for flykonkurransen.

Avtalen sørger for at reisende kun behøver å kjøpe én billett og sjekke inn bagasje én gang, selv om reisen inkluderer flere flyselskaper. Konkurransetilsynet skal hente inn synspunkter fra Norge. Fristen for høringen, som ble offentliggjort fredag, er satt til i morgen.

Re: Dårlig fly- konkurranse?

IATA er vel også en samarbeidsform? Hvor selskapene selv tillater eller ikke gjennomgående billett/innsjekk. Dette er vel ofte en utgift de nye LCC`ene ikke vil betale og de vil jo heller ikke tillate gjennomgående sjekk av bagasje på eget rutenett...(...men det er vel de som har klaget dette inn for EU???)

LCC'ene er vel ikke medlem av IATA, har ikke de sin egne organisasjon?

Om de har sin egen organisasjon vet jeg ikke...men de er sikkert en pådriver for å stikke kjepper i hjulene på andre samarbeidsformer...:naughty:

Helt absurd dette .. I dag har man jo allerede et valg ... Betal litt mer, få gjennomgående billett med alle rettigheter , innsjekk hele veien m.m
Vi man reise på LCC får man ordne alt dette selv. Så enkelt er det!
Tør ikke tenke på hvordan de skulle bli rundt om på de store flyplassene med mye transfer trafikk om alle skulle surre rundt med bagasje og sjekke inn på nytt. Kan ikke tenke meg at det skulle bli billigere og mer rasjonelt ..

Enig...men Ryanair & Co skyr vel ingen midler...og opinionen er jo sjelden på lag med de tradisjonelle selskapene...

Hvorfor skulle Ryanair tilpasse seg de tradisjonelle selskapene? Ryanair har jo allerede en forretning som fungerer og de tjener godt med penger som det er.

Noen som så Mr O'Leary på Lørdagsrevyen på NRK1 i går? Var en lang reportasje om Ryanair. På spørsmål om hva han ville gjort dersom han var sjef i SAS, sa han at han ville sagt opp jobben, og forsøke å få jobb i Ryanair så fort som mulig.... :) :) :) artig kar!

Jørgen L i SAS var også intervjuet, og gjorde som vanlig en rimelig god figur.

Originally posted by tosfreight
Noen som så Mr O'Leary på Lørdagsrevyen på NRK1 i går? Var en lang reportasje om Ryanair. På spørsmål om hva han ville gjort dersom han var sjef i SAS, sa han at han ville sagt opp jobben, og forsøke å få jobb i Ryanair så fort som mulig.... :) :) :) artig kar!

Jørgen L i SAS var også intervjuet, og gjorde som vanlig en rimelig god figur.

Den mannen er god på siterbare "one-liners", det skal han ha. Ble litt skuffet over den beundrende reporteren som ikke fulgte opp O'Learys uttalelse om lavere avgifter. Kommentaren fra min bedre halvdel var forresten noe sånt som "han var utrolig harry!". :)

Mr O'Leary er mulig både harry og frittalende, men markedsmessig et geni. Det han har fått til i Ryanair er beundringsverdi. Før hans tid var Ryanair klare for å stille inn virksomheten. Mr O'Leary kunne aldri ha jobbet i SAS med sine fremgangsmåter og det tror jeg de SAS ansatte skal være glade for.

Lokalene de hadde så jo også ganske sparsommelige ut.... Måtte flire litt når jeg så hun som satt på gulvet og sorterte papirer i pappesker..... så kanskje litt arrangert ut..... :)

Flott at LCC`ene har sin måte å drive på...men at de samtidig eventuelt jobber for at et samarbeid innen IATA skal opphøre har jeg ingen sans for. Hvis de er så bra - så behøver de vel ike bry seg om hva de tradisjonelle gjør...eller går det ikke så bra alikevel?

Sparsommelig innredet lokaler i Ryanair, - og silkedresskledde Jørgen L som venter på heisen i sitt "eget" fasjonable hotell: Det signaliserer kanskje noe av avstanden og forskjellen mellom de to selskapene?

Ja... Ikke noe galt i det... Tror alikevel at dressen til Jørgen er av ull og ikke silke!

Ooops, jeg tror du har rett! Min innsikt i flyselskapenes haute-couture er av et svært begrenset omfang, men silke ville muligens ha kastet mer gjenskinn fra hotellkorridorenes downlights? :p

'LCC'-ene har en organisasjon; ELFAA.

Men dette er blitt tatt opp før, og da kom man fram til at fordelen for kundene var større enn ulempen. Men vi får nå se hva konklusjonen blir nå.

IATA er sikkert noe skumle saker - det må vi forby! La oss se bort fra at det faktisk er til FORDEL for kundene at selskapene innen IATA samarbeider om gjennomgående priser, felles standarder etc

Originally posted by Fly high
Ooops, jeg tror du har rett! Min innsikt i flyselskapenes haute-couture er av et svært begrenset omfang, men silke ville muligens ha kastet mer gjenskinn fra hotellkorridorenes downlights? :p

:D

Back