X-BU
ScanFlyer Blue
Danske SAS-flygere avblåser aksjon
Bakgrunnen for flygerne i Danmark skal gjenoppta arbeidet, er blant annet rykter om at ledelsen i SAS vil kontakte hver enkelt flyger og spørre om han er villig til å fly.
Dette skal flygerne ha oppfattet som en skjult trussel om oppsigelse, ifølge en uttalelse som er sendt ut av flygernes talsmann Bjørn Rothman, melder det danske nyhetsbyrået Ritzau og NTB.
- Slik vi ser det, vil SAS tilsynelatende påvirke den enkelte flyger til å gjenoppta arbeidet. Det oppfatter vi som en indirekte trussel om oppsigelse. Vi ønsker ikke å sette den enkelte flyger i en så vanskelig situasjon. Som kollektivt flygerkorps kan vi ikke ta ansvar for det. Vi tar sterkt avstand fra denne måten å håndtere situasjonen på, heter det i uttalelsen fra Bjørn Rothman, ifølge Ritzau.
Ikke noe nytt i Norge
- De danske flygerne skal tilbake på jobb, og det forventes full trafikk fra i morgen av, sier senior informasjonsrådgiver Knut Løvstuhagen i SAS Braathens til Forbruker.no.
- Men hva med de norske pilotene?
- Vi vet ikke noe mer om de norske pilotene, sier Løvstuhagen.
- Vi får håpe at det får en smitte-effekt på den norske delen, sier informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens.
Så langt i dag er det 83 SAS Braathens-kanselleringer fra norske lufthavner.
- Men det kan fortsatt komme flere kanselleringer utover dagen, det vet vi ikke ennå, sier senior informasjonsrådgiver Knut Løvstuhagen i SAS Braathens.
Samtidig med pilotenes melding offentliggjorde SAS og Sterling en avtale som betyr at alle med en SAS-billett kan komme med et Sterling-fly i stedet, melder det danske nyhetsbyrået Ritzau.
- Vi vet ikke noe mer om dette før etter et møte vi skal ha nå klokken 15, sier Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør i SAS Braathens.
Bakgrunnen for flygerne i Danmark skal gjenoppta arbeidet, er blant annet rykter om at ledelsen i SAS vil kontakte hver enkelt flyger og spørre om han er villig til å fly.
Dette skal flygerne ha oppfattet som en skjult trussel om oppsigelse, ifølge en uttalelse som er sendt ut av flygernes talsmann Bjørn Rothman, melder det danske nyhetsbyrået Ritzau og NTB.
- Slik vi ser det, vil SAS tilsynelatende påvirke den enkelte flyger til å gjenoppta arbeidet. Det oppfatter vi som en indirekte trussel om oppsigelse. Vi ønsker ikke å sette den enkelte flyger i en så vanskelig situasjon. Som kollektivt flygerkorps kan vi ikke ta ansvar for det. Vi tar sterkt avstand fra denne måten å håndtere situasjonen på, heter det i uttalelsen fra Bjørn Rothman, ifølge Ritzau.
Ikke noe nytt i Norge
- De danske flygerne skal tilbake på jobb, og det forventes full trafikk fra i morgen av, sier senior informasjonsrådgiver Knut Løvstuhagen i SAS Braathens til Forbruker.no.
- Men hva med de norske pilotene?
- Vi vet ikke noe mer om de norske pilotene, sier Løvstuhagen.
- Vi får håpe at det får en smitte-effekt på den norske delen, sier informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens.
Så langt i dag er det 83 SAS Braathens-kanselleringer fra norske lufthavner.
- Men det kan fortsatt komme flere kanselleringer utover dagen, det vet vi ikke ennå, sier senior informasjonsrådgiver Knut Løvstuhagen i SAS Braathens.
Samtidig med pilotenes melding offentliggjorde SAS og Sterling en avtale som betyr at alle med en SAS-billett kan komme med et Sterling-fly i stedet, melder det danske nyhetsbyrået Ritzau.
- Vi vet ikke noe mer om dette før etter et møte vi skal ha nå klokken 15, sier Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør i SAS Braathens.