Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Melding fra moderator

Spekulasjoner om hva som hadde vært reaksjonen i en potensiell sak der SAS hadde vært amerikansk og Riksrevisjonen hadde vært FAA holder vi utenfor denne tråden. Start eventuelt en ny tråd her for den type spekulasjoner.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Er det trygt å fly SAS nå?

Det er jo ikke lenge siden SAS gruppen hadde et havari i Madrid der 153 personer omkom.

Med så mange nedskjæring, interne og eksterne konflinkter, ansatte som gjør som de vil og ledelse som stadig skiftes ut og lite langsiktig tenkning skulle jeg ikke forundre meg om en ulykke skjer snart igjen.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Spanair er ikke i SAS-gruppen lenger.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Er det trygt å fly SAS nå?

Det er jo ikke lenge siden SAS gruppen hadde et havari i Madrid der 153 personer omkom.

Med så mange nedskjæring, interne og eksterne konflinkter, ansatte som gjør som de vil og ledelse som stadig skiftes ut og lite langsiktig tenkning skulle jeg ikke forundre meg om en ulykke skjer snart igjen.

Hvor trygt det er å fly SAS i forhold til andre selskaper kan jeg ikke uttale meg om, men det er klart, så lenge SAS flyr tusenvis av ureglementerte flyvninger, slik som det beskrives i denne tråden, så øker det sjansen for hendelser betydelig.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Er det trygt å fly SAS nå?

Det er jo ikke lenge siden SAS gruppen hadde et havari i Madrid der 153 personer omkom.

Med så mange nedskjæring, interne og eksterne konflinkter, ansatte som gjør som de vil og ledelse som stadig skiftes ut og lite langsiktig tenkning skulle jeg ikke forundre meg om en ulykke skjer snart igjen.

Det bliver for dumt at spekulere i sådanne ting - og ikke mindst unødige og udokumenterede beskyldninger at komme med.

Hvis man skulle antyde at flyselskaber har ulykker pga. besparelser og lavere omkostningsniveau m.v., så skulle vi vel lave en lang liste over flyselskaber med lave omkostninger, spareplaner eller dårlig økonomi, som var "livsfarlige" at flyve med og som potentielt ville have en masse ulykker.

..og hvis du vil drage en sammenhæng mellem den tragiske MAD-ulykke og denne sag, så kom med konkrete eksempler på det - istedet for grundløse antydninger. Flysikkerhed er en for alvorlig ting til at bruge til grundløse beskyldninger og mudderkastning.
 
Last edited:
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Det som er bra er at dette kommer frem, og at applikasjonslogikken blir justert slik at slik ikke forekommer i fremtiden. Så får man tro at dette nå er under kontroll.

Om ulykker forekommer så er det således det samme om det er bevist/økonomiske årsaker til slurv, eller om det er logikk feil.

Men som i mange/andre viktige fuksjoner så ser vi at om logikken/programmet svikter så kan man tro at alt er OK helt til en inspeksjon/ulykke avslører at man nok ikke har alt under kontroll alikevel.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Det som er bra er at dette kommer frem, og at applikasjonslogikken blir justert slik at slik ikke forekommer i fremtiden. Så får man tro at dette nå er under kontroll.

Og at man ikke forsøger at skjule det og lader det komme frem i lyset - samt ikke mindst ikke forsøger at bortforklare det som bagateller - er netop et godt eksempel på en sund sikkerhedskultur.

Kernen i flysikkerhed er netop åbenhed for at undgå gentagelser af fejl.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Og at man ikke forsøger at skjule det og lader det komme frem i lyset - samt ikke mindst ikke forsøger at bortforklare det som bagateller - er netop et godt eksempel på en sund sikkerhedskultur.

Kernen i flysikkerhed er netop åbenhed for at undgå gentagelser af fejl.

FlyHi, er ikke dette sitatet en klassisk bortforklaring?

Utdrag av pressemelding fra SAS
Men samtidig er det vigtigt at understrege, at overskridelserne ikke har haft indflydelse på flysikkerheden. Ved kontrol af de AD-noter, hvor tidsfristen var overskredet, kunne vi konstatere, at vores fly ikke havde de fejl, som AD noten bad os om at undersøge, siger Senior Vice President i SAS, Flemming Jensen.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

FlyHi, er ikke dette sitatet en klassisk bortforklaring?

Kurt - du er en mester til at tage ting ud af sammenhængen....

Jeg kan på ingen måde se at SAS bortforklarer noget - tværtimod ligger de sig fladt ned og indrømmer fejlen. At de samtidig med konkluderer at fejlene ikke fandtes på SAS' fly er da kun helt naturligt i denne sammenhæng:

Og det er netop i forbindelse med SAS egenkontrol, at det blev konstateret at tidsfristen
var udløbet på 20 af de såkaldte AD-noter i perioden 2006-2009. Dette
har SAS selv rapporteret til myndighederne.

"SAS tager overskridelserne og Rigsrevisionens kritik yderst alvorligt.
Det er meget beklageligt, at vi i nogle tilfælde ikke har levet op til
vores egne meget høje krav. Ansvaret ligger hos SAS
 
Last edited:
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Kurt - du er en mester til at tage ting ud af sammenhængen....

Jeg kan på ingen måde se at SAS bortforklarer noget - tværtimod ligger de sig fladt ned og indrømmer fejlen. At de samtidig med konkluderer at fejlene ikke fandtes på SAS' fly er da kun helt naturligt i denne sammenhæng:

Enig i at de ikke bortforklarer noe, men måten det blir sagt på blir helt feil. Blir litt som å glemme EU-kontroll, kjøre på veien en god stund, for å så få bilen sjekket i ettertid og si at det aldri var noen fare, fordi bilen ikke hadde feil... Det er vel dog kun Flemming Jensen som ikke formulerer seg bra.

Utdrag av pressemelding fra SAS
Men samtidig er det vigtigt at understrege, at overskridelserne ikke har haft indflydelse på flysikkerheden. Ved kontrol af de AD-noter, hvor tidsfristen var overskredet, kunne vi konstatere, at vores fly ikke havde de fejl, som AD noten bad os om at undersøge, siger Senior Vice President i SAS, Flemming Jensen.
 
Last edited:
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

En viktig displin for alle selskaper er det å utgi utpressemeldinger, og det er viktig å forstå hvem som er mottakerne av innholdet. Når det er dårlige meldinger som skal gis er det å sette seg på den høye hest når en tatt med buksa nede den største feilen en kan gjøre. Da hører det ikke hjemme å benytte begrep som "viktig å understreke" (for selskapet). Under er et lite forslag til kanskje en bedre løsning, og da kan man sammenligne med en oversatt original ovenfor.

En norsk oversettelse av den opprinnelig pressemelding:
Men samtidig er det viktig å understreke, at overskridelsene ikke har hatt innflydelse på flysikkerheten. Ved kontroll av ADene som hadde overskredet tidsfristen, kunne vi konstatere at våre fly ikke hadde de feil som AD notene ba oss å undersøke.

Et revidert innhold til pressemeldingen:
Heldigvis for oss i SAS viste det seg ved kontroll av flyene i etterkant at feilene beskrevet i ADene ikke fantes på våre fly.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Desto mere jeg tenker på dette å leser innlegg desto mere håper jeg SAS får svi for dette. Om SAS går ustraffet fra sender det ut signaler om at det er ikke så farlig å bryte lover o regler. Misstenker dog at dette ikke kommer til å skje. Jeg tror tilsynet og stk kommer til å skylle på hverandre å de kommer la dette passere. Tragisk syns jeg!
 
Last edited:
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Utdrag av pressemelding fra SAS
Men samtidig er det vigtigt at understrege, at overskridelserne ikke har haft indflydelse på flysikkerheden. Ved kontrol af de AD-noter, hvor tidsfristen var overskredet, kunne vi konstatere, at vores fly ikke havde de fejl, som AD noten bad os om at undersøge, siger Senior Vice President i SAS, Flemming Jensen.

Jeg synes jo det hører med til historien å nevne at det ikke er funnet feil på flyene.

Det hade vært langt verre om man hadde avdekket hauger av feil i disse kontrollene. Eller enda verre: Om SAS hadde fått en alvorlig hendelse eller havari, hvor det i ettertid blir avdekket at det har hatt sin årsak i at man ikke har utført dem.

Selv om man legger seg flat, bør det være lov å fortelle det reisende publikum hva slags praktiske konsekvenser for sikkerheten denne blunderen har hatt. Det vil si: Ingen som helst.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Selv om man legger seg flat, bør det være lov å fortelle det reisende publikum hva slags praktiske konsekvenser for sikkerheten denne blunderen har hatt. Det vil si: Ingen som helst.

Helt klart, men skal man pynte på saken på det viset så sier jeg som kunde at det sier mye om bedriftens kultur og ærlighet om man ikke har ryggrad nok til å føye på at dette er noe man i ettertid vet.

-A
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Den formuleringen synes jeg helt klart er veldig uheldig, og den kan av enkelte tolkes som en bagatellisering av hele problemet. Takk og lov for at de ikke fant noe i ettertid, for hvem vet hva som kunne skjedd om det faktisk kunne vært noe som hadde blitt avdekket gjennom en kontroll som ikke ble utført.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Fant denne sammenstillningen over SAS sine forsök på på bot og bedring..
les mer på http://ing.dk/artikel/111178-dokumentation-10-aars-mislykket-indsats-mod-ulovlige-sas-flyvninger

Men den sang har skiftende transportministre – i Danmark såvel som i Norge og Sverige – sunget rutinemæssigt siden 1999, hvor SAS’s evne til at leve op til tidsfristerne i de såkaldte AD-noter (flyvesikkerhedsdirektiver der påbyder flyselskabet at foretage en given reparation eller inspektion indenfor en given tidsramme) for alvor blev et tema.

.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Her kan man lese om de AD som SAS har brutt og hvor mange ganger
http://www.rigsrevisionen.dk/media(1608,1030)/A602-10.pdf fra side 7 og utover

1 eksempel:
5. AD-note
Den 5. AD-note blev udstedt, da FAA havde erfaret, at der i nogle tilfælde var opstået frak-tur på turbinebladene i motorens lavtryksturbine. Dette havde i nogle tilfælde betydet, at lav-tryksturbinen i motoren havde løsnet sig, eller at turbineblade havde løsnet sig og var ble-vet slynget ud gennem motorens skærme. FAA udstedte derfor en AD-note om at foretage en indledende og gentagen inspektion af turbinebladene. AD-noten blev efterfølgende over-skredet af 6 SAS-fly ved ca. 2.300 flyvninger.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Alvorligere kan det ikke bli.

En slik separasjon av turbinblad utløser enorme krefter og motoren kan gå helt i oppløsning.
 
Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Da var vi igang igen. ref brev - AKT 75316 - BILAG 1 - [ Ministerbrev til statsrevisorerne okt 2010 ] -
Transportministeriet datert 18 oktober
Virker som SAS jobber med å bedre seg men fortsatt et bit å gå. Danske ministern truer med å begynne å bötelegge SAS for overtramp. Fly på dansk register må også vise at alle AD er utfört för de får fornyet luftverdighets bevis

Eftersyn blev slet ikke foretaget
Efter at have modtaget et luftdygtighedsdirektiv med krav om at inspicere en given flytype for et muligt sikkerhedsproblem, blev den konkrete opgave med at foretage eftersynet overladt til det selvstændige svenske selskab SAS Tech AB, der udførte vedligeholdelsesopgaver for SAS. Her erklærede en medarbejder, at eftersynet nu var blevet foretaget, selv om det rent faktisk ikke var tilfældet.


Ref http://ing.dk/artikel/113546-minister-sas-har-fortsat-problemer-med-flysikkerheden
 
Back
Top