Dansk Journalistforbund boykotter Ryanair

Jeg flyr heller ikke RYR. Men det er ikke en boikott, men mer et annet krav til comfort...:)

Slike synspunkter kommer alltid når det er snakk om Ryanair - men det er helt OT. Har du ingen mening om det journalistforbundet gjør i Danmark?

Så til saken. Det er enhvers rett å boikotte, men jeg stiller meg noe undrende til at journalistenes forbund gjør dette. Journalister skal være nøytrale, og her har de valgt å markere motstand mot et lovlig selskap. Tipper det har vært/er en heftig debatt blant danske journalister om dette! :)

Melding fra moderator

Innlegg som handler om Ryanairs produkt og/eller kunderservice hører ikke hjemme i denne tråden. Det finnes adskillige tråder der dette diskuteres, men hold det utenfor denne tråden.

Det er enhvers rett å boikotte, men jeg stiller meg noe undrende til at journalistenes forbund gjør dette. Journalister skal være nøytrale, og her har de valgt å markere motstand mot et lovlig selskap. Tipper det har vært/er en heftig debatt blant danske journalister om dette! :)

Baggrunden for at journalist-forbundet (ikke journalisterne) boykotter Ryanair er at de er en del af fagbevægelsen og at man derfor forsøger at bakke op om et fælles pres for at få virksomheder til at organisere sig og tegne overenskomst.

Det står enhver journalist frit at flyve med eller skrive om Ryanair, men ansatte i journalistforbundet må ikke flyve med dem i jobmæssigt ærinde for forbundet.

Det er helt normal kotyme i Danmark - se bare på 3F i Kastrup, som allerede har meldt klart ud at der kommer blokader m.v. hvis de ikke tegner overenskomst.

Jeg var nu ikke klar over at journalistforbundet også bakkede op og det kunne tyde på at mange andre forbund sikkert også gør det samme.

Hvis FR kommer til CPH uden overenskomst, så skal det nok blive meget "festligt" at følge hvad der sker. Jeg tror FR undervurderer fagforeningernes magt, hvis de tror de kan gøre som de vil.

Journalister skal jo være nøytrale, ikke boikotte selskap og gå ut med det i media. Jeg skjønner ikke denne barnsligheten med å boikotte Ryanair, noen boikotter dem før de noengang har prøvd dem!

Journalister skal jo være nøytrale, ikke boikotte selskap og gå ut med det i media. Jeg skjønner ikke denne barnsligheten med å boikotte Ryanair, noen boikotter dem før de noengang har prøvd dem!

Journalister er neutrale - deres fagforbund kæmper en faglig kamp.

Det er to vidt forskellige ting.

Journalister er neutrale - deres fagforbund kæmper en faglig kamp.

Det er to vidt forskellige ting.

Ja, men en slik boikott kan skape tvil om at de er journalistisk nøytrale. Hjelper ikke å ha rett, hvis ingen tror på deg. En fagforening for journalister hadde nok vært mest tjent med å ikke ta slike standpunkt. Verken mot Ryanair eller andre selskaper.

Var det ikke en svensk minister som kallte Norge den siste Sovjet-stat? Jeg lar den videre kommentaren henge.

Bj%C3%B6rn%20Rosengren%20%E2%80%93%20Dubai-b%C3%B6rsens%20hemliga%20trumfkort.jpeg

Ja, men en slik boikott kan skape tvil om at de er journalistisk nøytrale. Hjelper ikke å ha rett, hvis ingen tror på deg. En fagforening for journalister hadde nok vært mest tjent med å ikke ta slike standpunkt. Verken mot Ryanair eller andre selskaper.

Som sagt - det er to forskellige ting. Jeg ser ikke hvorfor fagforbundets kamp har indvirkning på journalisterne neutralitet. Journalister har som alle andre lov til at bakke op om det faglige system - akkurat som de får hjælp fra andre forbund når de har brug for det. Denne sag handler ikke om Ryanair - den handler om at få alle virksomheder til at indgå overenskomst og tilbyde ordentlige arbejdsforhold. De virksomheder, der ikke selv kan se fornuften i at tegne overenskomst får så lidt "hjælp" til at forstå fornuften i det.

Finnes det nøytrale journalister? De jobber isåfall andre steder enn i norsk og dansk presse

Journalister er akurat som alle andre og like lite nøytale til saker og ting. Og derfor vinkles ting aldri 100% nøytralt og journalister driver også og boikotter ting når det passer dem. Hvilket er helt naturlig og egentlig ikke noe stort problem

Last edited:
Etter det jeg har skjønt, er jounalistforbundet ikke den eneste fagforeningen i Danmark som har tatt avstand fra Ryanair pga deres påståtte fagforeningsfiendtlighet. Det er i og for seg helt legitimt, at forbundet - som en fagforening - tar et standpunkt. Jeg regner med at journalistene i sitt daglige arbeid klarer å skille mellom dét og deres oppgave som nyhetsformidlere. Jeg tror også at norske journalister kan skrive om Midtøsten og allikevel boikotte israelske Jaffa-appelsiner...

Back