• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dansk flyhistorie: Cimber

  • Thread starter Thread starter GF1
  • Start date Start date

GF1

ScanFlyer Gold
Under Cimber Air's nettsted finner man også litt historikk.
Men når jeg leser teksten der, forekommer det meg at noen årstall og flytyper passer dårlig sammen, se følgende eksempel:

1950: King Air 90 nevnes (må være altfor tidlig)
1955: Piper Aztec nevnes (litt for tidlig, eller tar jeg feil?)

Noen som har informasjon om riktig tid for flytyper som Cimber hadde?

............

I innledningen på artikkelen nevnes at Ingolf L. Nielsen arbeidet hos Danfoss om vinteren allerede så tidlig som i 1949. Og faktisk var det med et Danfossfly han besøkte Fyresdal flyplass under flyplassåpningen i 1967. Det var Snorre Kjetilsson i Fjellfly som hadde invitert ham.
(En annen kjent størrelse som var i Fyresdal under åpningen, var Erik Bye. Han var der på vegne av TV-programmet Idebanken i NRK. Jeg tror han kom med Meyers King Air 90 LN-VIP, den første LN-VIP).

Bildet av Danfoss-flyet OY-ADS i Fyresdal finner du her:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=8052
 
Back
Top