GF1
ScanFlyer Gold
Under Cimber Air's nettsted finner man også litt historikk.
Men når jeg leser teksten der, forekommer det meg at noen årstall og flytyper passer dårlig sammen, se følgende eksempel:
1950: King Air 90 nevnes (må være altfor tidlig)
1955: Piper Aztec nevnes (litt for tidlig, eller tar jeg feil?)
Noen som har informasjon om riktig tid for flytyper som Cimber hadde?
............
I innledningen på artikkelen nevnes at Ingolf L. Nielsen arbeidet hos Danfoss om vinteren allerede så tidlig som i 1949. Og faktisk var det med et Danfossfly han besøkte Fyresdal flyplass under flyplassåpningen i 1967. Det var Snorre Kjetilsson i Fjellfly som hadde invitert ham.
(En annen kjent størrelse som var i Fyresdal under åpningen, var Erik Bye. Han var der på vegne av TV-programmet Idebanken i NRK. Jeg tror han kom med Meyers King Air 90 LN-VIP, den første LN-VIP).
Bildet av Danfoss-flyet OY-ADS i Fyresdal finner du her:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=8052
Men når jeg leser teksten der, forekommer det meg at noen årstall og flytyper passer dårlig sammen, se følgende eksempel:
1950: King Air 90 nevnes (må være altfor tidlig)
1955: Piper Aztec nevnes (litt for tidlig, eller tar jeg feil?)
Noen som har informasjon om riktig tid for flytyper som Cimber hadde?
............
I innledningen på artikkelen nevnes at Ingolf L. Nielsen arbeidet hos Danfoss om vinteren allerede så tidlig som i 1949. Og faktisk var det med et Danfossfly han besøkte Fyresdal flyplass under flyplassåpningen i 1967. Det var Snorre Kjetilsson i Fjellfly som hadde invitert ham.
(En annen kjent størrelse som var i Fyresdal under åpningen, var Erik Bye. Han var der på vegne av TV-programmet Idebanken i NRK. Jeg tror han kom med Meyers King Air 90 LN-VIP, den første LN-VIP).
Bildet av Danfoss-flyet OY-ADS i Fyresdal finner du her:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=8052