Danmark vil ha fossilfrie inneriksflygninger innen 2030

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
I sin nyttårstale erklærte Danmarks statsminister Mette Frederiksen at de ønsker at alle innenriksflygninger skal være fossilfrie innen 2030. Dette er på linje med Sveriges ambisjoner, som i tillegg ønsker at internasjonale flygninger skal være fossilfrie før 2045.

Denmark's government has announced a goal to make domestic flights fossil fuel free by 2030.

In her New Year's address, Prime Minister Mette Frederiksen said she wanted to "make flying green".

https://www.bbc.com/news/world-europe-59849898
 
Neppe med batterier, altfor lav energitetthet. Hydrogen er mulig.

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk
 
Idiotiske politiske vedtak. I praksis ville et endelig politisk vedtak tilsi at all innenriksflytrafikk nedlegges i Danmark og tog , buss , ferger og bil blir transportmetodene. Så kan man jo undres om det vil bli løsningen på fossilfrie transportmidler.
 
Idiotiske politiske vedtak. I praksis ville et endelig politisk vedtak tilsi at all innenriksflytrafikk nedlegges i Danmark og tog , buss , ferger og bil blir transportmetodene. Så kan man jo undres om det vil bli løsningen på fossilfrie transportmidler.
Et politisk ønske er ikke det samme som vedtak, og så er det sikkert mulig å ha to tanker i hodet samtidig om ulike transportmidler.


Fordelen i Danmark er at de ikke har en like sterk oljelobby som her i Norge hvor de får alt de peker på, så dette lar seg nok gjøre.
 
Et politisk ønske er ikke det samme som vedtak, og så er det sikkert mulig å ha to tanker i hodet samtidig om ulike transportmidler.


Fordelen i Danmark er at de ikke har en like sterk oljelobby som her i Norge hvor de får alt de peker på, så dette lar seg nok gjøre.

Danmark har jo den fordelen at landet er ganske flatt og lite, slik at med en lyntoglinje Køben-Fyn-Århus-Ålborg vil de kunne bli kvitt det meste av innenriks flytrafikk uansett. Ikke alt, men det meste.

Danmark hadde i sin tid en meget sterk oljelobby, som sørget for at Dansk Undergrunds Consortium, ledet av Maersk, lenge fikk sokkelen for seg selv. Nå er dansk sokkel på det nærmeste tom, slik at det ikke er så mye oljeinteresser igjen å lobbe for. Danskenes berømte vedtak om å stanse oljevirksomheten innen 2050 er bare en formalisering av noe geologien sørger for at sannsynligvis ville skjedd uansett.

Hilsen oljegeolog :)
 
DAT har ihvertfall grønnvasket ett av sine ATR-fly og malt motorene grønne :)

;)


pic-of-a-green-truck-parked-in-front-of-a-sign-that-reads-reserved-for-green-vehicles
 
Litt festlig med alle tiltakene som skal få ting over på strøm. Strømproduksjonen i Kina og India er jo blant de største forurensere i verden...... Hadde det ikke vært bedre med noen tiltak som fikk ned utslippene der enn å plage luftfartsbransjen med enda flere kostnader......
 
Hadde det ikke vært bedre med noen tiltak som fikk ned utslippene der enn å plage luftfartsbransjen med enda flere kostnader......

Og på hvilken måte blir det vanskeligere å redusere utslipp andre steder av å redusere utslippene fra flybransjen i Europa?

Jeg tror uansett det er mer praktisk at flybransjen reduserer sine egne utslipp enn å engasjere seg i kraftproduksjon i Asia.
 
Litt festlig med alle tiltakene som skal få ting over på strøm. Strømproduksjonen i Kina og India er jo blant de største forurensere i verden...... Hadde det ikke vært bedre med noen tiltak som fikk ned utslippene der enn å plage luftfartsbransjen med enda flere kostnader......
Hvis du ikke liker at bransjer blir plaget fordi de har høye utslipp er det bare å grue seg til de neste årene.



Og Danmark, sist jeg sjekket, får ikke strøm importert fra Kina eller India.
 
Det er politiske vedtak som tvinger fram endringer. Det ser vi gang på gang. Bilindustrien hadde ingen egeninteresse i å starte produsere elbiler i stor skala. De tjente, og tjener fortsatt, gode penger på sine fosilbiler. Det er vedtak først og fremst fra EU, ikke minst det mye diskuterte flåtedirektivet, som har tvunget bilindustrien til å omstille seg til å utvikle elbiler. Elon Musk og Tesla har også litt av æren, men de hadde ikke tvunget fram denne omstillingen alene. Jeg tipper det samme vil skje i flyindustrien. Politiske vedtak vil tvinge fram ny teknologi som gradvis vil endre også denne bransjen.
 
Utfordringen er at elbiler er realistisk, fly er det ikke. Politikere kan vedta alt de vil, men om teknologien ikke finnes så vedtar de bare å legge ned luftfarten.

Skjer det i Norge er det krise, spesielt med tanke på at det ikke virker å være noen på Stortinget som forstår at vi har trikk i nord, midt og Vestlandet også. Men det står Widerøe på siden av den istedet for Ruter...

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk
 
Utfordringen er at elbiler er realistisk, fly er det ikke. Politikere kan vedta alt de vil, men om teknologien ikke finnes så vedtar de bare å legge ned luftfarten.

Skjer det i Norge er det krise, spesielt med tanke på at det ikke virker å være noen på Stortinget som forstår at vi har trikk i nord, midt og Vestlandet også. Men det står Widerøe på siden av den istedet for Ruter...

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk

Nå gjør de den feilen at du låser deg inn på et spor om at fossilfri luftfart = elektrisk
 
Godt poeng, og som sagt tidligere tråden, hydrogen er en mulighet.


Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk
 
Hvis du ikke liker at bransjer blir plaget fordi de har høye utslipp er det bare å grue seg til de neste årene.



Og Danmark, sist jeg sjekket, får ikke strøm importert fra Kina eller India.


Det er korrekt at vi ikke importerer strøm fra Kina og Indien her i Danmark, men det forgangne år har vi importeret store mængder strøm produceret på forældede kulkraftværker i Polen og Tyskland (til enormt høje priser pga. manglende vind og manglende vand til vandkraften i Norge og Sverige).

Så ja - det er problematisk at hævde at omlægning til elektricitet er "grøn omstilling".
 
Litt festlig med alle tiltakene som skal få ting over på strøm. Strømproduksjonen i Kina og India er jo blant de største forurensere i verden...... Hadde det ikke vært bedre med noen tiltak som fikk ned utslippene der enn å plage luftfartsbransjen med enda flere kostnader......


Litt festlig med vestlige europeere som sitter på, og årlig bestiller, tonnevis med elektronikk, klær, leker, duppeditter, verktøy og pyntegjenstander alle "made in China" - mens de samtidig klager på at Kina har en høy strømproduksjon og at det "burde komme tiltak som fikk ned utslippene" :rolleyes:
 
Back
Top