Danmark+Sverige vil presse Norge

Hurum

ScanFlyer Gold
Danmark vil sammen med Sverige legge press på Norge for å privatisere SAS innen to år.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article880561.ece
 
Kanskje de klarer å presse de rød-grønne til å selge seg helt ut av SAS mot å få kjøpe SAS Braathens:p
 
Originally posted by GF1

Kanskje de klarer å presse de rød-grønne til å selge seg helt ut av SAS mot å få kjøpe SAS Braathens:p

Forhåpentlig IKKE.

Det som bør gjøres er at alle tre landene selger seg ut og overlater tingene til markedet
 
Originally posted by Someone


........
Det som bør gjøres er at alle tre landene selger seg ut og overlater tingene til markedet

Enig. På tide SAS blir knyttet nærmere opp mot f.eks.LH synes jeg.
 
Dette er jo en fantastisk sjanse for Lufthansa. Kjøper de opp SAS-gruppen får de et veldig grep om luftfarten i Nord-Europa.

Personlig håper jeg staten ikke selger seg ut. Med SV i regjering er det nok uansett veldig lite sannsynlig at dette skjer med den norske andelen.
 
Hvis DK, NO og SE sælger deres aktier i SAS så tror jeg aldrig man kommer til at se langruter ud af OSL igen, og i løbet af få år tror jeg også langruterne ud af ARN og CPH lukker. Jeg synes DK, NO og SE skal beholde deres aktier, og hvis SE sælger skal DK og NO købe.
 
MOB - jeg tror du tar feil. Med nye eiere, vil man se at markedet i stoerre grad enn i dag vil bestemme selskapets ruteopplegg, og jeg tror det vil virke til Oslo's 'fordel'. Oslo vil aldri bli noen stor interkontinental stasjon, men jeg tror godt det kan dukke opp noe.
 
Originally posted by LN-MOW

MOB - jeg tror du tar feil. Med nye eiere, vil man se at markedet i stoerre grad enn i dag vil bestemme selskapets ruteopplegg, og jeg tror det vil virke til Oslo's 'fordel'. Oslo vil aldri bli noen stor interkontinental stasjon, men jeg tror godt det kan dukke opp noe.
Må si meg enig. Jeg tror faktisk at ruteopplegget slik SAS har valgt å ha det gir langt mindre sannsynlighet for at det kommer noen langruter til Oslo.
 
Historien har jo dessverre vist at SAS ikke har den rette flytypen for å fly langruter fra Norge, og de er heller ikke i stand til å gjøre noe med det, evt de ikke vil gjøre noe med.

Ser gjerne SAS med tilpassa flytyper med langruter fra Oslo, men begynner å tro at det er å tro litt for mye på julenissen.
 
Originally posted by LN-MOW

SAS hadde 767. Hvorfor skulle de velge A310??


Etter at SAS kuttet OSL-EWR med A330 burde de ha vurdert A310 også til andre langruter. SAS har og hadde flygende mannskap fra A330/340 som kunne vel enkelt skoleres.
 
Tja! SAS har jo fløyet med det meste av fly på langruter fra Norge. 747, DC10, 767 og A330...andre har fløyet med A310, L1011, DC-10 og 747 uten at det heller har vært noen stor suksess. 757 funker ut av Norge for FI og CO...og selv om det var snakk om andre typer når CO startet har vi ikke sett det ennå.
 
Men ting endrer seg så jeg tror kanskje en ikke kun skal se tilbake å se på hva som ikke gikk for 20 år siden.....

Ikke mange år siden en ikke kunne fly fra nonstop fra Oslo til mange europeiske storbyer....idag er tilbudet meget bra.
 
Originally posted by OSLflyer

Etter at SAS kuttet OSL-EWR med A330 burde de ha vurdert A310 også til andre langruter. SAS har og hadde flygende mannskap fra A330/340 som kunne vel enkelt skoleres.


A310 er umoderne og dyre aa operere. A310 er en selvstendig flytype, og det det tar like lang tid aa omskolere piloter fra A330 til A310 som fra 767, MD80, 737 eller hvasomhelst annet. Mulig den deler noe med A300, men SAS dumpet jo de for mange, mange aar siden.
 
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by OSLflyer

Etter at SAS kuttet OSL-EWR med A330 burde de ha vurdert A310 også til andre langruter. SAS har og hadde flygende mannskap fra A330/340 som kunne vel enkelt skoleres.


A310 er umoderne og dyre aa operere. A310 er en selvstendig flytype, og det det tar like lang tid aa omskolere piloter fra A330 til A310 som fra 767, MD80, 737 eller hvasomhelst annet. Mulig den deler noe med A300, men SAS dumpet jo de for mange, mange aar siden.

Da så!

Lærer noe nytt hver dag.
 
Skjønner ikke at Regjeringen er i pannik i å kjøpe opp deler av SAS.:old Vil det ha noen betydning for rutenettet i Norge (spesielt i nord) om Sas blir solgt da? Det vil vel være lønnsomt å bli kvitt sas fra norsk regjering?
 
Og kanskje kan SAS med god samvittighet legge ned ruter som ikke gir NOK penger i kassa - uansett hva en statlig eier måtte mene!
 
Originally posted by EB

Og kanskje kan SAS med god samvittighet legge ned ruter som ikke gir NOK penger i kassa - uansett hva en statlig eier måtte mene!
Ja, sånn at vi virkelig får tømt distrikts Norge.:lol:
 
Nå er vel svært mange av rutene på Nord-Norge komersielle, og av den grunn tviler jeg på at de vil forsvinne i så tilfelle. Men det kan bli noe færre avganger enn i dag.
Uansett, dersom de komersielle rutene skulle forsvinne, vil antakelig Samferdselsdepartementet opprette dem som anbudsruter, så flytilbudet vil nok være der om enn noe redusert.
 
Back
Top