• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dan Air - planlegger oppstart

Virker som de starter rute mellom Oslo og Brasov tirsdager fra 31.10.23.
GHV avg 15.15 OSL ank 17.15
OSL avg 18.15 GHV ank 22.15

Kort vei fra Brasov til Europas flotteste veier å kjøre på iallefall, som får alle svingete veier vi har her i Norge til å blekne, Transfagarasan.....alle som har sett Top Gear og deres tur der nede vet hva jeg snakker om :)

Brasov skal være en hyggelig by. Har en venninne som nylig var der. Men tirsdager er vel ikke beste dagen, hverken for hjemreiser eller helgeturisme ..

Gamle britiske Dan Air har jeg faktisk fløyet med. Tror det var i 1978. Ferden gikk fra Bergen til Newcastle. Maskinen som tok oss over Nordsjøen var en De Havilland Comet. Eneste turen jeg har hatt med Comet. Unge Andersen som da var 9 år og ville naturligvis på fotballkamp. Vi fikk sett Newcastle - Coventry som endte 2-2

Gamle britiske Dan Air har jeg faktisk fløyet med. Tror det var i 1978. Ferden gikk fra Bergen til Newcastle. Maskinen som tok oss over Nordsjøen var en De Havilland Comet. Eneste turen jeg har hatt med Comet. Unge Andersen som da var 9 år og ville naturligvis på fotballkamp. Vi fikk sett Newcastle - Coventry som endte 2-2

Rumenske DAN AIR har beskjedne frekvenser på sine ruter jevnt over, 1-2 avganger i uken.

Har også fløyet DAN AIR fra Storbritannia én gang. Tror det var charter, fra GEN til Gatwick i 1989. I familien var det en stund tradisjon at mor, søster og jeg drog på storbytur i vinterferien. London innledet tradisjonen. Etter hva jeg har halvgjettet meg til var det en A-300.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Har også fløyet DAN AIR fra Storbritannia én gang. Tror det var charter, fra GEN til Gatwick i 1989. I familien var det en stund tradisjon at mor, søster og jeg drog på storbytur i vinterferien. London innledet tradisjonen. Etter hva jeg har halvgjettet meg til var det en A-300.

Det var det nok, hvis det var en widebody. Hadde gleden av å handle Dan-Air en periode og i beste britiske tradisjon var lastepapirene et forvirrende sett av forskjellige skjemaer som var forskjellige fra flytype til flytype. Et herk å bli sjekket ut på, men fine frynsegoder. Var bl.a. på Gatwick og besøkte ops'en deres der.

Det var det nok, hvis det var en widebody. Hadde gleden av å handle Dan-Air en periode og i beste britiske tradisjon var lastepapirene et forvirrende sett av forskjellige skjemaer som var forskjellige fra flytype til flytype. Et herk å bli sjekket ut på, men fine frynsegoder. Var bl.a. på Gatwick og besøkte ops'en deres der.

Ja, det var widebody. Jeg har også nå lært hvorfor det het Dan-Air, grunnleggerne av firmaet som eide flyselskapet het Davies and Newman. Litt advokatfirmaktig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da fikk du sikkert testet deg på trimhjulet også:colgate:
Husker vi hadde en Comet på Sola, kapteinen satt å snurret på hjulet helt til det stoppet innenfor.
Mange artige historier i hodet fra Dan-Air tiden gitt

Er det noen som vet om de kommer i gang med flyvninger?
Prøvde å gjøre en dummybestilling i dag, men fikk ikke mulighet til å velge Oslo på selskapets nettside, ei heller på Finn og Momondo.

Det engelske, for det var engelsk, selskapet Dan-Air London - eller Dan Air Services Limited - trenger en bindestrek. Dan sto for Davies and Newman som var et rederi - noe flagget på halen tydelig viser.

Dan-Air var et av mine favorittselskaper og jeg fløy BAe-146 for første gang med dem BGO-SVG-NCL i mai 1985.

Back