Dags for de tre store for november

Jeg vil hevde at -10% er -10% for flyplassen sitt vedkommende uansett hvordan man ser på det. Derimot kan man si at flyselskapene på CPH taper mindre/ikke noe siden NB stod for ca 10% av trafikken der:p

... med unntak av SAS DK som hadde nedgang på 9,4% og ditto nedgang for SAS IC :drunk:
 
... med unntak av SAS DK som hadde nedgang på 9,4% og ditto nedgang for SAS IC :drunk:

Ifølge Novembertallene fra SAS hadde DK en nedgang i trafikken på 3,6% på Europarutene og en oppgang på 1,9% på innenriksrutene ifølge pressemeldingene deres. Hvor får du 9,4% fra?
 
Last edited:
Ifølge Novembertallene fra SAS hadde DK en nedgang i trafikken på 3,6% på Europarutene og en oppgang på 1,9% på innenriksrutene ifølge pressemeldingene deres. Hvor får du 9,4% fra?

Du må titte til høyre Someone, der er de faktiske endringene i passasjerantall. Det de opererer med i trafikk er avhengig av hvor langt normalpassasjeren reiser (med andre ord DK-passasjeren reiser lengre enn før).

Merklig nok ser det ut til at det er de lokale som deserterer CPH, mens nedgangen på transit/transfer er moderate 6,2%.
 
Hur ser det ut i övriga Europa tro?

Litt ulikt, RCD Aviation (intra-Eurpean capasity report) melder om nedgang over hele linjen, bortsett fra Roma (FCO) og Istanbul (IST). Det er forøvrig artig å se at OSL er nr 9 i Europa når det er snakk om intra-Europisk kapasitet.

Av de største LCC-flyplassene er det kun Stansted og Køln som har større nedgang (hhv. 21,2% og 11,4%) enn OSL. Stansted er nr 1, OSL nr 7 og Køln nr 10.

Hva angår Star Alliance ligger OSL på 4 plass, men har større nedgang (8,9%) enn alle de 10 største, unntatt ARN med 12,9%.

Her har München og Zürich faktisk en liten vekst.

Størst reduksjon i OneWorld har Barcelona BCN -37,4% og London LGW med -26.6%.
 
-10,5% for CPH er faktisk i min optik ganske pæne tal set i lyset af situationen hvor den anden største operatør fra CPH er borte. Sammenlignet med tallene fra henholdsvis OSL og ARN, illustrerer det også lidt hypotesen om at CPH er den af de tre lufthavne der klare sig bedst i nedgangstider grundet sin hub status - det så vi bl.a. også efter 9-11.

CPH udtaler selv i dag til børsen af for November så kan 8% af nedgangen tilskrives Sterlings konkurs, mens der deruover er en negativ trend nedgang på 2,5%.

For 2009 venter CPH en negativ vækst på 3-4%.
 
Merklig nok ser det ut til at det er de lokale som deserterer CPH, mens nedgangen på transit/transfer er moderate 6,2%.

Der er vel intet mærkeligt i dette! Sterling er væk - stod for ca. 10% af trafikken på CPH og dette var vel og mærke hovedsageligt lokal pax. Så det er klart at statikken for nov. viser et betydeligt fald i lokal trafik.
 
CPH udtaler selv i dag til børsen af for November så kan 8% af nedgangen tilskrives Sterlings konkurs, mens der deruover er en negativ trend nedgang på 2,5%.


Då vill jag hävda att ARN klarar sig näst bäst. Sterlingkonkurs, snökaos och oroligheterna i Thailand bidrog med 6 procent av nedgången enligt LFV.

Vet inte säkert vad man kan dra för slutsats av det, men det verkar som om flygplatser med hög andel lågprisflyg är dom som drabbas mest. Den inhemska ekonomin spelar väl också roll. Och förstås, som nämnt, i vilken grad flygplatsen fungerar som nav.
 
Last edited:
En ting jeg lurer på!!

Hvis bortfallet av Sterling ene å alene skyldes den store nedgangen på CPH.

Hva med de nye flyselskapene som kom etter, og de som økte frekvensene.

Har det ingen betydning?
 
Back
Top