Dags for de tre store for november

MartinL

ScanFlyer Dusty
SAS melder om en negang på Osl på hele 8% for November.
Sterling er i sin helhet ute av CPH og ARN.

Hvordan blir tallene for de tre i November?
 
SAS melder om en negang på Osl på hele 8% for November.
Sterling er i sin helhet ute av CPH og ARN.

Hvordan blir tallene for de tre i November?

Noe i samme genren for de 2 andre vil jeg tro, kanskje enda verre, bl.a pga. Sterlingkollapsen.
 
Arlanda er ute med tallene:
1 318 234 passasjerer -13% fra tilsvarende måned i fjor
Innenrikstallene viser hele 21% nedgang

Prognoser og videre analyse får vente til senere i weekenden - nå er det julebord som står for døren
 
För ARN är inrikesnedgången markant. Beror säkert till stor del på att Sterling försvann på de två största inrikesdestinationerna och ingen ersättare har kommit. Märks också på priserna. På attraktiva avgångstider är det svårt att hitta biljetter under 3000 kronor, finns ingen lågpriskonkurrens.
Skillnad mellan ARN och CPH efter Sterling är att det inte kommit någon som har fyllt luckan fullt ut efter Sterling ,förutom Norwegian som öppnade på några enstaka destinationer där man redan hade codeshare.
 
Ja det var en rejäl dipp. Men nedgången måste drabba de flesta aktörerna på ARN. Minus 13 procent är lika med 200 000 färre passagerare som flög under november - så många flyger inte med Sterling från ARN.
 
Da var den optimistiske 2008-prognosen for ARN klar: 18,1 millioner passasjerer. Dette tilsvarer +1% i forhold til 2007.

Hvis endringen i negativ retning forsetter å tilta kan resultatet bli identisk med 2007, men vi får ARNs skyld håpe på et tall over 1,1 millioner for desember.
 
Sverige er lengre inn i krisen enn Norge og Danmark, men desember blir nok en svak måned over hele "fjøla".

Det blir spennende å se hva årstotalene ender opp på.
 
Skillnad mellan ARN och CPH efter Sterling är att det inte kommit någon som har fyllt luckan fullt ut efter Sterling ,förutom Norwegian som öppnade på några enstaka destinationer där man redan hade codeshare.

...og det kan undre at ARN/LFV ikke har været mere aktive i forhold til at tiltrække erstatning kapacitet på en række tidligere Sterling ruter. Nu var Sterling naturligvis ikke så store på ARN som på CPH, men alligvel en af de største operatører på ARN.

CPH har haft stort fokus på at få dækket den tabte kapacitet og arbejdet hårdt for det (og har sikkert også måtte tilbyde gode økonomiske aftaler). Det har efter min vurdering været en succes med både Transavia og Norwegian med nye baser på CPH, samt øget kapacitet fra en række andre selskaber - det samme burde til en vis grad havde været muligt for ARN, men det tyder på at man ikke har grebet chancen.
 
Her er flere tall fra Sverige


Stockholm-Arlanda minus 13%
Göteborg Landvetter minus 16%
Malmö minus 9 procent %
 
-10,3% for OSL i November

SAS melder om en negang på Osl på hele 8% for November.

Og hvis SAS synker 8% og Norwegian øker må fallet for andre være stort. Noen som kan ha noen formening om hvilke selskapre som faller mest og hvor mye påvirker Sterling OSL, da de fortsatt hadde endel trafikk på OSL i Nov 2007 (hvor mye har fallt bort og hvor mye er tatt over av DY)
 
-10,3% for OSL i November



Og hvis SAS synker 8% og Norwegian øker må fallet for andre være stort. Noen som kan ha noen formening om hvilke selskapre som faller mest og hvor mye påvirker Sterling OSL, da de fortsatt hadde endel trafikk på OSL i Nov 2007 (hvor mye har fallt bort og hvor mye er tatt over av DY)

Sterlings bortfall betyr nok endel her. Jeg fløy ikke Sterling så mange ganger, men når jeg gjorde det, ble jeg ofte overrasket over hvor mange som var ombord, selv om jeg hadde betalt en slikk og ingenting kort tid før avgang, og prisene hadde vært lave lenge. Det betyr mange passasjerer som gjør utslag på OSLs statistikk, men lite penger Sterling, ikke rart det gikk på dunken for dem.
 
Dette var stygge tall for OSL. På meg går ikke talllene helt opp, andre må jo nesten være utradert om DY øker og SAS går tilbake "bare" 8 %. Charter vil jeg tro også har en stygg nedgang dog.
 
Jaha, om OSL gör så här dåligt utan hjälp av Sterlings konkurs måste det verkligen vara illa med flygmarknaden.

Hur ser det ut i övriga Europa tro?
 
Må sies å være bratt nedover dette her, alle de tre hovedstadsflyplassene er ned tosifret antall prosent, og OSL faktisk minst.
 
Realliteten er vel at CPH taper minst i og med at Sterling representerer en del av nedgangen her.
 
Realliteten er vel at CPH taper minst i og med at Sterling representerer en del av nedgangen her.


Jeg vil hevde at -10% er -10% for flyplassen sitt vedkommende uansett hvordan man ser på det. Derimot kan man si at flyselskapene på CPH taper mindre/ikke noe siden NB stod for ca 10% av trafikken der:p
 
Back
Top