Dags for de tre store for april

Med fare for å ødellegge rusen:p

OSL vil IKKE vokse 18,9% i juni-juli. Husk at påsken plusser endel prosenter på veksten og for å få et fornuftig tall må man se på veksten i årets første fire måneder som er på 9,4%

http://www.avinor.no/tridionimages/2008.04.trafikkstatistikk_tcm181-56980.xls

Men ja, veksten på OSL er sterk

Ja da har du ikke gjort leksa di. om man legger til grunn veksten for de fire første månedene av 2008 vil du set at vekst prosenten er høyere enn for samme perriode i 2007. Veksten de fire første månedene er farlig nær 2006 som viste til 15% vekst i sommermånedene.

Tar man bort påske måneden i 2006 - 2008 er veksten for de tre førtse månedene i år 1,34% mer enn rekord vekst året 2006 som hadde vekstall som snuste på vekst prosenten vi så for april i år.
Regner man veksten for de to første månedene og fjerner månedene i og etter påske så ligger 2008 ann til en vekst som er større enn i 2006/2007 med hele 2% mer enn 2006.

Tar man med også at flyselskapene melder om tidenes mest smekk fulle fly for sommeren 2008, er ikke 18 -19 prosent helt i tåka.

den som lever får se, men jeg ville være forsiktig med å bruke "IKKE"!

Last edited:
WOW! Imponerende! Paasken har jo innvirkning paa alle hovedstedene saa det er soleklart at OSL har en mye stoerre vekst enn de andre

Er dere klar for 2008-prognosene nå?

Her er de:

- ARN - 18,95 millioner passasjerer i 2008 + 1,04 millioner passasjerer
- CPH - 22,79 millioner passasjerer i 2008 + 1,38 millioner passasjerer
- OSL - 20,82 millioner passasjerer (320 000 mer enn NicNs spådom for bare ti dager siden) i 2008 + 1,78 millioner passasjerer

CPH med 1.800.802 og en flott vekst på 9,2%.

I februar og april 2008 er Osl større enn hva CPH var i samme måneder i 2007.
Osl haler innpå og det spørs om ikke PP må spise hatten om noen få år;)

jeg håper også at Kobro har blitt feil sitert av journalisten i Aftenposten
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2414743.ece
"Bare i juli venter vi over 1.8 millioner reisende. Det sier seg selv at vi trenger et velsmurt apparat for å håndtere slike enorme passasjermengder, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn til Aftenposten.no"

Kjære Osl, det skal gå skikkelig på trynet om det ikke bikker over 2 millioner for Juli 2008. Det er over 200.000 mer enn hva dere har rigget etter!

Last edited:
Det virker som OSL gang på gang sprenger passasjerprognosene. Vet ikke om jeg skal glede meg eller grue meg til å reise i juli.

Det virker som OSL gang på gang sprenger passasjerprognosene. Vet ikke om jeg skal glede meg eller grue meg til å reise i juli.

I tillegg blir det sikkert store forsinkelser i byggeprosessen av T2. Blir sikkert trangt og intimt på OSL om et par års tid.

CPH med 1.800.802 og en flott vekst på 9,2%.

I februar og april 2008 er Osl større enn hva CPH var i samme måneder i 2007.
Osl haler innpå og det spørs om ikke PP må spise hatten om noen få år;)

jeg håper også at Kobro har blitt feil sitert av journalisten i Aftenposten
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2414743.ece
"Bare i juli venter vi over 1.8 millioner reisende. Det sier seg selv at vi trenger et velsmurt apparat for å håndtere slike enorme passasjermengder, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn til Aftenposten.no"

Kjære Osl, det skal gå skikkelig på trynet om det ikke bikker over 2 millioner for Juli 2008. Det er over 200.000 mer enn hva dere har rigget etter!

Hmm, genom att säga "över 1,8 miljoner resenärer" så garderar man sig väl för att det även kan blir 2 miljoner eller i stor sett vad som helst över just 1,8 miljoner? Som jag förstått det är det praxis att vara konservativ när man förutspår framtida siffror.

Det klokeste er vel å prøve å unngå å reise over OSL i juli...

Jepp, tidlig avreise fredag og lørdag har vært et sant helvete de siste par år.

Jeg er overbevist om at OSL bikker over 2,0 mill pax allerede i juni.......

Hvis 2006-prosentsatsene for sommermånedene legges til grunn, så blir det tre måneder med over to millioner passasjerer - juni, juli og august - og for september mangler det bare 19 000 på de to millionene.

Det kan med andre ord gå varmt for seg på OSL i sommer. Første indikasjon på hva som kan komme gir allerede inneværende måned - og jeg ser ikke bort fra at det kan komme overraskelser både den ene og den andre vei.

Med 2006-scenarioet for sommermånedene og restende gjenstående høstmåneder har samme økning som 2007, vil OSL har en økning på 11,4% for 2008 og vil i så fall havne på 21,2 millioner (rundt 390 000 høyere enn mitt anslag ovenfor).

Ellers kan det sies at det nye tilbudet til DY og Rygge ser ikke ut ha noen innvirkning i det hele tatt på OSL. Om Rygge har virket inn på Torp er et spørsmål, men svar på dette må vente til at de slipper april-tallene.

Nå er vel hovedproblemet for OSL at så altfor mange passasjerer flyr til Oslo, henter bagasje, går opp til avgang og sjekker inn på nytt igjen .. dette stresser jo alle fasiliteter helt unødvendig. OM DY hadde hatt større andel passasjerer som hadde gjennomsjekket bagasje og kunne ha gått i Transfer måtte vel dette ha hjulpet betraktelig. Noen som vet om DY kommer med flere rutekombinasjoner hvor de tillater gjennomsjekking?

Back