Dags for de tre store for april

Ikke mye å få fra Sverige - LFV.se er nede for telling, ingen tall fra CPH enda og OSL må vi vel vente på til en blir blå i toppen.

Spørsmålet er så om jeg bør våge meg på en prognose - ja, skitt au

CPH i april: 1,74 million (usikkerhet = ±3% og tilsvarer 1,68 - 1,79 million)
ARN i april: 1,54 million (1,49-1,59)
OSL i april: 1,63 million (1,58-1,68)

Min analyse er bare basert på trender og innvirkninger gitt i forhold til den bevegelige påsken. Hvis de faktiske tallene varierer mer enn ± 3% i forhold til min spådom, så har noe dramatisk skjedd uten at jeg har fanget det opp. Usikkerheten minsker først når DYs og SKs tall tikker inn i hvert fall for OSL.
 
Arlanda overrasker positivt i april og er nesten tre prosent over hva trend og innvirkning av påsken i år tilsier. Min spådom var 1,54 millioner ±3% og sannelig traff jeg innenfor usikkerheten.

Tallene for Arlanda i april er:
Utenlands 1 103 863 passasjerer (derav Europe 968 783)
Innenlands 483 433 passasjerer
Totalt 1 587 296 passasjerer - en oppgang på 8%

Nå har jeg ikke tilgang på det store regnearket før i kveld, så det blir ingen årsprognose før da.
 
+ 8,5 för att vara exakt. Hittills i år har 5 849 862 passagerare passerat genom ARN, en uppgång på 5,8 procent. Finns en god möjlighet att ARN passerar 19 miljoner passagerare för helåret.
 
Så må det vel tillegges at innenlandstrafikken har gjort comeback på ARN med en økning på 13%. De tre første månedene i år var det en gjennomsnitlig nedgang rundt 4 %. Men gleden trenger ikke være for stor, jeg nevner bare at påskene ikke er i april i år og Bromma har større innenriksøkning enn ARN.
 
CPH i april: 1,74 million (usikkerhet = ±3% og tilsvarer 1,68 - 1,79 million)
ARN i april: 1,54 million (1,49-1,59)
OSL i april: 1,63 million (1,58-1,68)

Med de trafikktallene DY og SK har lagt frem tror jeg faktisk at OSL er nærmere 1,7 mill pax i april............
 
Også CPH ligger langt over mitt spådom - og landet på 1 800 802 passasjerer i april. Dette er en økning fra april i fjor på 9,6% (+151 024 passasjerer). 30,3 % av passasjerene som flyr ut fra CPH er enten i transit eller transfer (dette er omtrent dobbel så stor andel som OSL). Med andre ord så har CPH bare 69,7% av sine passasjerer fra sitt lokale marked, mens tallet for OSL i 2007 var 84%.

Sin vane tro så ser det ut til at vi må smøre oss med tålamod når det gjelder OSL - tallene kommer ikke før etter Pinsen.
 
Det betyr at CPH har 1,26mill i lokaltrafikk, og hvis OSL får 1,65mill totalt og fremdeles har 84% lokaltrafikk, så blir det 1,38mill. OSL får nesten 10% mer lokaltrafikk enn CPH!

Det har vært sagt mange ganger før at CPH har så mye bedre grunnlag til å støtte langruter og ditt og datt pga at de har mye større befolkningsgrunnlag og nedslagsområde, og at de har mange flere store bedrifter i nærheten der folk reiser mye.
Men hvis det nå er slik at OSL faktisk har flere antall passasjerer enn CPH som ikke er i transitt/transfer, så stemmer vel ikke dette med trafikkgrunnlaget og dermed CPH sin eksistens som naturlig HUB for Skandinavia?
Jeg er ingen stor forkjemper for langruter fra OSL, jeg vil kalle meg ganske så objektiv, men likevel så begynner jeg nå virkelig å lure på om det snart er på tide. Hvem blir først? EK til DXB? DL til ATL? TG til BKK?
 
Men hvis det nå er slik at OSL faktisk har flere antall passasjerer enn CPH som ikke er i transitt/transfer, så stemmer vel ikke dette med trafikkgrunnlaget og dermed CPH sin eksistens som naturlig HUB for Skandinavia?

Nei, ikke helt korrekt. Lokaltrafikken på OSL består av en langt, langt større andel innenlands. Danske innenriks ble jo nesten utradert etter at Storebæltsbroen kom i drift. Derav mer IC på CPH, selvfølgelig også fordi SAS finner det formålstjenlig.

Men, du har et godt poeng, og jeg er like nysgjerrig som deg på hvem som blir først med nye IC-ruter fra OSL!
 
Som JetBlue er inne på. 48% av trafikken på OSL er innenriks, mens under 10% av trafikken på CPH er det.

....klarer DSB noen gang å få skikk på togene sine skal man ikke se bort ifra ytterligere nedgang
 
Ja, jeg tenkte ikke så mye på det i farten. Det er ikke mer enn et par mnd siden jeg selv valgte å ta tog i stedet for å fly fra vestkysten til CPH, siden tog gikk omtrent like fort og gav mindre bryderi.
Det hadde vært interessant å se tall over O&D-trafikken excl innland for de tre store også.
 
Fortsetter denne veksten i Juni/juli (noe jeg tror på) vil Osl være størts i juni selv om CPH har opp mot 4% vekst i samme måned!
 
Fortsetter denne veksten i Juni/juli (noe jeg tror på) vil Osl være størts i juni selv om CPH har opp mot 4% vekst i samme måned!

Med fare for å ødellegge rusen:p

OSL vil IKKE vokse 18,9% i juni-juli. Husk at påsken plusser endel prosenter på veksten og for å få et fornuftig tall må man se på veksten i årets første fire måneder som er på 9,4%

http://www.avinor.no/tridionimages/2008.04.trafikkstatistikk_tcm181-56980.xls


Men ja, veksten på OSL er sterk
 
Ikke glem at paasken har en viss innvirkning paa tallene for april i aar ... saa det er helt naturlig med oekning. Mai vil nok se litt flatere tall.
 
Back
Top