dagens raring

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'dagens raring'

FOTOMONTASJE???

Flyfabrikk SNCASO? Har muligens hørt om spansk CASA, må lete etter gamle bøker.

Ganske u-aerodynamisk: Motor som ME-262. Øverste del av kropp som Curtis. Cockpit fra noe annet. Overdimensjonert høyderor. Hjul hysterisk morsomme.

Næææ - tror ikke denne kunne gått i lufta med særlig stort hell... :p

Originally posted by ANX

FOTOMONTASJE???

Flyfabrikk SNCASO? Har muligens hørt om spansk CASA, må lete etter gamle bøker.

Ganske u-aerodynamisk: Motor som ME-262. Øverste del av kropp som Curtis. Cockpit fra noe annet. Overdimensjonert høyderor. Hjul hysterisk morsomme.

Næææ - tror ikke denne kunne gått i lufta med særlig stort hell... :p

Nå må vi ta det litt rolig i svingene her...:spin: ;)

Så du har ikke hørt om Sociètè Nationale de Constructions Aèronautiques du Sud Ouest?
Bildet i linken viser altså type S.O.30R...., men kan opplyse om at S.O.30P hadde twin-tail og stjernemotorer med 4-bladet propellere.

De produserte mye rart den gjengen der. S.O.6020 "Espadon", var f.ex. en fighter som ligner litt på F-84 Thunderjet. Ellers har de laget en god del helikoptere også..., og småfly...:)

Høyst realistisk denne skjønner du, ANX...:up:

Jeg tenkte akkurat som ANX, at dette var lureri, ja.

Men et rart fly som ikke er lureri, er dette:
rart.jpg

Bildet er ett av nærmere 100 stykker som jeg mottok til Kjeviksiden fra denne fotografen. Og nå har han jamen sendt meg flere bilder (tildels i farge) fra 50-tallet også!:)

Franskmennene lagde mye rart på slutten av 40- og 50-tallet. Dette er bare en av mange, veldig mange, rare konstruksjoner.

Alizé er vel faktisk et av de minst obskure flyene fra sin tid. Franskmennene hadde herlig mange snåle prosjekter gående før de store konsolideringene i bransjen begynte.

Helt riktig som Falcon sier..., Breguet Br. 1050 Alizè. Dette er en tre-seters "search-and-strike"-maskin....
Vi må ikke sette oss tilbake å le eller være mistroisk til alt som kommer fra Frankrike i 40- og 50-åra. Noe av det har faktisk, så utrolig det enn kan synes, vært på vingene...:)

SSL - lurer på om du tidligere har tjenestegjort i antiluftskytsbatteri... :p :biggrin :p

Jeg har åpenbart bare lagt merke til masseproduserte standardmaskiner, og burde kanskje holde meg unna raritetene heretter.

Uansett må jeg si at jaggu er det mye rart som klarer å komme seg i lufta! :devot:

SSL - lurer på om du tidligere har tjenestegjort i antiluftskytsbatteri...

Neida, langt derifra. Men man har hatt en viss interesse for "flykjenning" opp gjennom årene, og en del blader jeg har abonnert på har enkelte ganger kjørt slike "What plane"-quiz'er, eller hva de het de derre gjettekonkurransene rundt juletider i bladene.

Ved å være med på slike konkurranser, har man jo måttet bla i det man hadde av bøker og gamle flyblader, og således kommer man over det utroligste av fly....:)

Noen rarieteter brenner seg fast, men kanskje forsvinner det meste i glemmeboken.

Hva gjelder tjenestegjøring, foregikk det ved Luftforsvarets Flygeskole på Værnes i tiden rundt overgangen fra Safir til Safari. I div. arkiver der, hendte det jo at man kom over en del av Luftforsvarets gamle flykjenningsbøker fra 50- og 60-tallet.

Sånn er det med den saken....:hi2

Back