Dagens positive overraskelse

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Tok en runde på Airbus sine sider, der kom det frem at SAS er den 340-operatøren med høyest timetall i luften pr dag, med 16.4, mot gjennomstnittet for alle 340-operatører på 13.7 Gratulerer!
SAS er også på topp når det gjelder langdistanse generelt, med 15.9t mot et snitt på 12.5
Dette var for april forrige år, men likevel bra av SAS.
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

veldig bra! Fly til rundt en milliard skal ikke stå for lenge på bakken.
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Kjempebra "lufttid" på flyene. Men hvorfor sliter SAS med å tejen penger på disse rutene, når flyene er så mye i lufta.
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

høye crew-kostnader
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Dette var vel ikke så overraskende..... De andre gjør jo vedlikehold i tillegg.............:naughty:
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Originally posted by CK


høye crew-kostnader
På hvem da? Kabin? Lønningene til SAS-pilotene er ikke bedre enn hos sammenlignbare selskap som LH, AUA, BA m.m.
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Originally posted by CFM


Originally posted by CK


høye crew-kostnader
På hvem da? Kabin? Lønningene til SAS-pilotene er ikke bedre enn hos sammenlignbare selskap som LH, AUA, BA m.m.
Nåja. Det spørs hvordan man regner pilotlønninger det da.. På de andre selskapene har man blocktid på 800-900 timer på langrutepiloter, mens man på SAS har under 500 timer etter opplysninger som har kommet fram i andre tråder på forumet.
Så om man da regner lønn/kostnad per flytime kommer SAS dårlig ut. Jeg mener å ha hørt at om SAS pilotene kom opp på en produksjon som sammenlignbare selskap har, så kunne SAS ha kjøpt inn 3 ekstra fly som kunne ha vært betjent med samme antall piloter som de har i dag.
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Originally posted by Farmer

Jeg mener å ha hørt at om SAS pilotene kom opp på en produksjon som sammenlignbare selskap har, så kunne SAS ha kjøpt inn 3 ekstra fly som kunne ha vært betjent med samme antall piloter som de har i dag.

Jeg vil anta at for pilotene så er det bedre å sitte i cockpit enn å henge rundt i crewrom. Hvorfor er i såfall blocktiden for SAS-piloter så mye lavere enn for andre selskaper? Er det pilotene som har krevd slike løsninger, eller er det selskapet som ikke makter å utnytte pilotene mer effektivt (f.eks. fordi man har for lite antall fly til å få effektiv produksjon)? Jeg vet ikke, så jeg bare spør..
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Langrute kusker henger vel ikke så mye rundt på crewrom , enklere schedulering skal manlete lenge etter siden de ikke har commonrating (eller hva det heter) på A321.
Så det må bli kortere friperioder på langrute kuskene, siden stopene på utestasjonen er på et minumum allerede.

Eller fly litt A321/A319 innimellom

G
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Originally posted by P.A. VIKING


Langrute kusker henger vel ikke så mye rundt på crewrom , enklere schedulering skal manlete lenge etter siden de ikke har commonrating (eller hva det heter) på A321.
Så det må bli kortere friperioder på langrute kuskene, siden stopene på utestasjonen er på et minumum allerede.

Eller fly litt A321/A319 innimellom.

OK, men hvem har ansvaret for hvor lange friperioder langrutepilotene settes opp med? Er dette nedfelt i kollektivavtalen, eller hur..? Er det rett og slett for mange langrutepiloter, og hvis det er tilfellet hvorfor fortsetter SAS å omskolere piloter til A330/340..?
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Tja , det er vel basert på dagens avtale og det omskoleres vel når noen slutter/pensjoneres, men vi er vel inne på noe.

pfor hadde vel et forslag her vs IC på å kunne bemanne rundt 2 flere fly med like mange piloter , eller hur ?

/G
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Med andre ord er det et stort potensiale for bedre utnyttelse av arbeidskraften i selskapet. Eneste som mangler er flyene og rutene.
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Når dagens kaos rundt selskapet har roet seg - så kan man vel igjen begyne å drømme om nye fly og nye ruter... Roer det seg ikke - blir det i allefall mange fly som får blå hale med gul logo...
 
Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Jo men jeg vil anta at det allerede er noen i ledelsen som har begynt å jobbe med dette. Lufthansa sirkler vel litt rundt for tiden...
 
Back
Top