Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Prisen ble rundt 26.000 kroner tur retur Stavanger - Kuala Lumpur med et lite stopp i Bangkok. Vi flyr J klasse Stockholm-Bangkok og tilbake.
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Prisen ble rundt 26.000 kroner tur retur Stavanger - Kuala Lumpur med et lite stopp i Bangkok. Vi flyr J klasse Stockholm-Bangkok og tilbake.

Det finnes ikke J klasse hos SAS, regner med det er Z klasse du mener
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Hei

Jeg hører hva du sier men dette er det jeg fikk fra Berg-Hansen
Scandinavian Airlines - SK 0975,
Avreise: Stockholm, Arlanda (ARN), Torsdag 20.11.2008, kl. 20:20, Terminal: 5
Ankomst: Bangkok, Suvarnabhumi Intl (BKK), Fredag 21.11.2008, kl. 12:35
Status: Bekreftet, Transportmiddel: AIRBUS A340-300, Klasse:: J, Reisetid: 10:15, Sete: 03D
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Hei

Jeg hører hva du sier men dette er det jeg fikk fra Berg-Hansen
Scandinavian Airlines - SK 0975,
Avreise: Stockholm, Arlanda (ARN), Torsdag 20.11.2008, kl. 20:20, Terminal: 5
Ankomst: Bangkok, Suvarnabhumi Intl (BKK), Fredag 21.11.2008, kl. 12:35
Status: Bekreftet, Transportmiddel: AIRBUS A340-300, Klasse:: J, Reisetid: 10:15, Sete: 03D

Hmmm... Trodde ikke de solgte J i Skandinavia.. Kan hende BH henviser til J som ofte i non star flyselskaper er en henvisning til business class
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Hmmm... Trodde ikke de solgte J i Skandinavia.. Kan hende BH henviser til J som ofte i non star flyselskaper er en henvisning til business class

Fikk denne i går fra VIA
RESERVATION CONFIRMED- J BUSINESS
FLIGHT OPERATED BY BU SAS NORWAY

Ser jeg tilbake på andre reiser jeg har hatt i år, er det J åtte av ti ganger, og resten er i D.
Eller sikter du til IC ut fra Skandinavia med bookingklasse J?
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Harru sett...

Etter aa ha kikka i Expertflyer, fant jeg denne Fare Base SVG-KUL-SVG:

JNOBIZ SK J Round-Trip 4036.00(USD)

ANY TIME CHANGES PERMITTED.
NOTE - FARES MAY BE REBOOKED IN SAME CLASS OR UPGRADED TO ANY HIGHER SK FARE CANCELLATIONS ANY TIME CANCELLATIONS PERMITTED.

Mot Z som er:

ZNOBIZ SK Z Round-Trip 2829.00(USD)

UNCHANGEABLE

Ser at SAS begynner aa dumpe prisene paa sine non restrictive tickets fra Skandinavia. Det er ikke et godt tegn. J brukes f.eks. i Tyskland eller andre competiive markeder for intercont, i Norge maatte man tidligere (min siste vaaren 07) kjoepe D for aa faa fleksible billetter intercont

DNOBIZ SK D Round-Trip 4819.00(USD)
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

De maa handles mer enn 21 dager og har restriksjoner. Du kan ikke endre en SAS Z billett. SAS har strengere restriksjoner enn mange andre, tror LH og Austrian kan endre Z billetter mot et gebyr. Folk som jobber med billettering vet mer.

Billettene kan kjoepes paa nett (sas eller wideroe.no)

Jeg kjøpte en tur/retur i SVG-FRA-LAX i sommer 24. juni med utreise 30. juni fra gotogate. Dette var riktignok med LH og UA!

Gjelder reglene om 21 dager i forveien kun for SAS?
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Det er da ikke 21 dagers forkjøp på Z-klasse med SAS f.eks. til BKK.
Fullt mulig å kjøpe ut 22.11. og hjem 25.11. f.eks.
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Det er da ikke 21 dagers forkjøp på Z-klasse med SAS f.eks. til BKK.
Fullt mulig å kjøpe ut 22.11. og hjem 25.11. f.eks.

Har aldri kjoept en Z billett til Bangkok, det er dog ikke lenge siden de begynte aa selge billetter i Z klassebilletter/rabattert business hos SAS, kjoepte en del til USA fra sent 2006 og 2007, tror Z kom i august/september 2006.

Ser dog at det har endret seg en del siden da. SAS solgte aldri fleksible billetter til rabattert pris, det er noe helt nytt, mens med Z billetter er det fortsatt umulig aa endre noe som helst, mens fra de fleste andre land kan man endre Z billetter mot gebyr. Til USA ser jeg at de naa selger rabattert businsess billetter helt frem til to uker foer avreise, saa det er helt klart at det tetner seg til. Det maa fortsatt em loerdagsovernatting til for aa faa Z.
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Har aldri kjoept en Z billett til Bangkok, det er dog ikke lenge siden de begynte aa selge billetter i Z klassebilletter/rabattert business hos SAS, kjoepte en del til USA fra sent 2006 og 2007, tror Z kom i august/september 2006.

Ser dog at det har endret seg en del siden da. SAS solgte aldri fleksible billetter til rabattert pris, det er noe helt nytt, mens med Z billetter er det fortsatt umulig aa endre noe som helst, mens fra de fleste andre land kan man endre Z billetter mot gebyr. Til USA ser jeg at de naa selger rabattert businsess billetter helt frem til to uker foer avreise, saa det er helt klart at det tetner seg til. Det maa fortsatt em loerdagsovernatting til for aa faa Z.

Jeg har til og med kombinert Z og J-klasse på SIN-BKK-ARN-CPH-BGO. Z-klasse hjem, J-klasse tilbake.

-A
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Det er jo også en fordel (ja, det finnes faktisk fordeler der også!) som finnes på SAS booking (IC), du kan kombinere bookingklassene selv etter eget forgodtbefinnende.
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Men for meg som må ha det inn med t-skje...hvor fleksibel er J klasse billetter? Jeg forstår at jeg kan booke om på SAS men kan jeg booke om på en annen Star Alliance carrier dersom det er nødvendig?
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Det som du viser over er en 'JNOBIZ' .. som i motsetning til en ren 'J' vel er begrenset til SAS m/partners. En ren J kan typisk brukes på alle selskaper så lenge selskapene har interlineavtale. Den er vel også dobelt så dyr ...
Fleksibiliteten er vel ubegrenset - innen de selskaper man er begrenset til.
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Det som du viser over er en 'JNOBIZ' .. som i motsetning til en ren 'J' vel er begrenset til SAS m/partners. En ren J kan typisk brukes på alle selskaper så lenge selskapene har interlineavtale. Den er vel også dobelt så dyr ...
Fleksibiliteten er vel ubegrenset - innen de selskaper man er begrenset til.

Etter det jeg kan se, bruker SAS forvirrende nok J klasse som discounted business, mens hos f.eks. BA er J det samme som C klasse hos SAS. Saa dette er ikke en C klasse billett, men mer en god nok. J har akkurat fare rules som D klasse, saa full fleksibel dersom J er tilgjengelig. Ser dog ut som en reprising er paa gang dersom J ikke er tilgjengelig.

Fare rules for JNOBIZ


PENALTIES UNLESS OTHERWISE SPECIFIED CHANGES ANY TIME CHANGES PERMITTED.
NOTE - FARES MAY BE REBOOKED IN SAME CLASS OR UPGRADED TO ANY HIGHER SK FARE CANCELLATIONS ANY TIME CANCELLATIONS PERMITTED.

APPLICATION AND OTHER CONDITIONS RULE - 004/NKS1 UNLESS OTHERWISE SPECIFIED SAS BUSINESS FULL FLEX FARES APPLICATION AREA THESE FARES APPLY FROM SCANDINAVIA TO AREA
3. CLASS OF SERVICE THESE FARES APPLY FOR BUSINESS CLASS SERVICE.
TYPES OF TRANSPORTATION FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW JOURNEYS.
FARES ONLY APPLY IF PURCHASED BEFORE DEPARTURE.
EXCEPTION FARES MAY BE USED FOR ENROUTE UPGRADING FROM A LOWER FARE PROVIDED THAT ALL CONDITIONS OF THE NEW FARE ARE MET.
CAPACITY LIMITATIONS THE CARRIER SHALL LIMIT THE NUMBER OF PASSENGERS CARRIED ON ANY ONE FLIGHT AT FARES GOVERNED BY THIS RULE AND SUCH FARES WILL NOT NECESSARILY BE AVAILABLE ON ALL FLIGHTS.
THE NUMBER OF SEATS WHICH THE CARRIER SHALL MAKE AVAILABLE ON A GIVEN FLIGHT WILL BE DETERMINED BY THE CARRIERS BEST JUDGMENT OTHER CONDITIONS PASSENGER EXPENSES NOT PERMITTED.
---- FOR TRAVEL PASS CORPORATE MAXIMUM STAY IS LIMITED TO INVOICING DAY E.G.
7 DAYS.
STOPOVERS UNLESS OTHERWISE SPECIFIED UNLIMITED STOPOVERS PERMITTED.
PERMITTED COMBINATIONS UNLESS OTHERWISE SPECIFIED ADD-ONS PERMITTED.
END-ON-END END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED.
VALIDATE ALL FARE COMPONENTS.
FARES MUST BE SHOWN SEPARATELY ON THE TICKET.
TRAVEL MUST BE VIA THE POINT OF COMBINATION.
OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS -TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS.
OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS NOTE - THE ENTIRE JOURNEY IS SUBJECT TO THE CONDITIONS OF THE FARE HAVING THE MORE RESTRICTIVE CONDITIONS -EXCEPT FOR PENALTY WHERE THE CONDITIONS FOR EACH FARE COMPONENT APPLY.
PROVIDED - COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER SK/LH/LX/OS/ UA/SQ/AC/LO/MX/TG/CA IN ANY RULE AND TARIFF.
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Regler for Z. Ser at Z selges til KUL helt frem til avreise (jeg sjekket i morra). Naar prisen er 1200 dollar billigere, ser jeg absolutt ingen grunn til aa velge Z dersom man har en fast plan satt, noe man vanlivgis har naar man kjoeper billetter dagen foer.

Den store forskjellen er at det godtas ingen endring, ingen stand by og du maa ha et loerdagsopphold, noe som gjoer denne billetten lite attraktivt naar man reiser i jobben

RULE - 004/NKS3 FOR Z- TYPE FARES SAS BUSINESS RESTRICTED FARES APPLICATION AREA THESE FARES APPLY FROM SCANDINAVIA TO AREA
3. CLASS OF SERVICE THESE FARES APPLY FOR BUSINESS CLASS SERVICE.
TYPES OF TRANSPORTATION FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW JOURNEYS.
FARES ONLY APPLY IF PURCHASED BEFORE DEPARTURE.
CAPACITY LIMITATIONS THE CARRIER SHALL LIMIT THE NUMBER OF PASSENGERS CARRIED ON ANY ONE FLIGHT AT FARES GOVERNED BY THIS RULE AND SUCH FARES WILL NOT NECESSARILY BE AVAILABLE ON ALL FLIGHTS.
THE NUMBER OF SEATS WHICH THE CARRIER SHALL MAKE AVAILABLE ON A GIVEN FLIGHT WILL BE DETERMINED BY THE CARRIERS BEST JUDGMENT OTHER CONDITIONS PASSENGER EXPENSES NOT PERMITTED.
ADVANCE RES/TICKETING UNLESS OTHERWISE SPECIFIED RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS.
WAITLIST NOT PERMITTED.
WHEN RESERVATIONS ARE MADE AT LEAST 7 DAYS BEFORE DEPARTURE TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 7 DAYS AFTER RESERVATIONS ARE MADE.
OR - RESERVATIONS FOR ALL SECTORS ARE REQUIRED AT LEAST 1 DAY BEFORE DEPARTURE.
TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 24 HOURS AFTER RESERVATIONS ARE MADE OR AT LEAST 1 DAY BEFORE DEPARTURE WHICHEVER IS EARLIER.
MINIMUM STAY UNLESS OTHERWISE SPECIFIED TRAVEL FROM LAST STOPOVER IN AREA 3 MUST COMMENCE NO EARLIER THAN 1201AM ON THE FIRST SUN AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN.
STOPOVERS UNLESS OTHERWISE SPECIFIED 2 FREE STOPOVERS PERMITTED - 1 IN EACH DIRECTION.
PERMITTED COMBINATIONS UNLESS OTHERWISE SPECIFIED ADD-ONS PERMITTED.
END-ON-END END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED.
VALIDATE ALL FARE COMPONENTS.
FARES MUST BE SHOWN SEPARATELY ON THE TICKET.
TRAVEL MUST BE VIA THE POINT OF COMBINATION.
OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS -TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS.
A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS PERMITTED./ROUND TRIPS -TO FORM CIRCLE TRIPS A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS PERMITTED.
OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS NOTE - THE ENTIRE JOURNEY IS SUBJECT TO THE CONDITIONS OF THE FARE HAVING THE MORE RESTRICTIVE CONDITIONS -EXCEPT FOR PENALTY WHERE THE CONDITIONS FOR EACH FARE COMPONENT APPLY.
PROVIDED - COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER SK/CA/LH/LX/ OS/SQ IN ANY RULE AND TARIFF.
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER TG IN ANY RULE AND TARIFF.

UNLESS OTHERWISE SPECIFIED NOTE - FARES BETWEEN NO/SE-A03 CPM CHECK IN CPH MAY BE DISREGARDED.
TICKET ENDORSEMENT UNLESS OTHERWISE SPECIFIED THE ORIGINAL AND THE REISSUED TICKET MUST BE ANNOTATED - RESTRICTIONS APPLY - AND - PER FARE COMPONENT - IN THE ENDORSEMENT BOX.
CHILDREN DISCOUNTS UNLESS OTHERWISE SPECIFIED ACCOMPANIED CHILD 2-11 - CHARGE 75 PERCENT OF THE FARE.
TICKETING CODE - BASE FARE CODE PLUS CH OR - 1ST INFANT UNDER 2 WITHOUT A SEAT - CHARGE 10 PERCENT OF THE FARE OR - INFANT UNDER 2 WITH A SEAT - CHARGE 75 PERCENT OF THE FARE OR - UNACCOMPANIED CHILD 5-11 - CHARGE 75 PERCENT OF THE FARE.
NOTE -
1. UNACCOMPANIED MINOR UNDER 5 WILL NOT BE ACCEPTED FOR CARRIAGE.
2. YOUNG PASSENGER 12-15 PAYING 100 PCT OF THE FARE MAY REQUEST ASSISTANCE AT A CHARGE - SEE SURCHARGE IN SU CATEGORY.
 
Re: Dagens oppgave: hvordan kommer jeg til Kuala Lumpur på best mulig måte

Men for meg som må ha det inn med t-skje...hvor fleksibel er J klasse billetter? Jeg forstår at jeg kan booke om på SAS men kan jeg booke om på en annen Star Alliance carrier dersom det er nødvendig?

For aa svare konkret: Ja, men dersom det ikke er J tilgjengelig, maa du oppgradere billetten din til D eller C. D er 400 dollar dyrere en vei.

Naar jeg kikker paa tilgjengeligheten av J billetter KUL-SVO er tilgjengeligheten meget stor, saa sjansen for at du maa betale meget liten.

Husk ogsaa at dersom business er utsolgt paa avgangen du skifter til og du frivillig velger aa reise i oekonomi, er det din egen feil, ikke flyselskapets
 
Back
Top