Dagens gladnyhet - Milliardunderskudd for Wizz Air

73H

NorFlyer Front Row
Fin melding å starte dagen med... Kjapt og meget forenklet overslag tilsvarer da en burn på ca 4,8 mrd pr år da...

Milliardunderskudd for Wizz Air

Wizz Air har offentliggjort tall for fjorårets siste kvartal.
Flyselskapet melder om et underliggende ebitda-resultat på minus 114,5 millioner euro. Det tilsvarer et underskudd på 1,2 milliarder kroner.
Luftfarten er hardt rammet av coronakrisen, og Wizz Air er intet unntak. I samme periode i 2019 var resultatet deres på positive 21,1 millioner euro.
I løpet av kvartalet som gikk fraktet Wizz Air litt under 2,3 millioner passasjerer. Året før var dette tallet på ti millioner.
Det var i oktober i fjor at Wizz Air annonserte at de skal etablere seg i Norge med en base på Oslo Lufthavn. Lavprisselskapet gjorde seg samtidig klar til å opprette flere innenriksruter. Siden har imidlertid coronapandemien gjort at selskapet har kuttet i flere rutetilbud.

https://aksjelive.e24.no/article/9Oqe7E

Samtidig, er det vel det selskapet i Europam av de litt større selskapene, som taper minst. Dessuten sitter de med nesten 20 mrd i cash og klare til "å gunne på" så snart lettelsene kommer. Dessuten roter E24 med begrepene, EBITDA var "bare" €-40,9 mill i kvartalet, det tallet E24 bruker var net result

Så jeg er egentlig litt usikker på hva du gleder deg over, da det er disse sammen med Ryanair som nå sitter på mest cash og den sterkeste balansen?

Usmaklig kommentar. En ting er at selskapet taper penger, men, husk de har ansatte også. Har alltid ansett, selv de som jobber i andre selskap for kollegaer.

Usmaklig kommentar. En ting er at selskapet taper penger, men, husk de har ansatte også. Har alltid ansett, selv de som jobber i andre selskap for kollegaer.

Neida, de har ikke ansatte, de har innleide. En praksis jeg skyr som pesten og burde forbys med lov.

Samtidig, er det vel det selskapet i Europam av de litt større selskapene, som taper minst. Dessuten sitter de med nesten 20 mrd i cash og klare til "å gunne på" så snart lettelsene kommer. Dessuten roter E24 med begrepene, EBITDA var "bare" €-40,9 mill i kvartalet, det tallet E24 bruker var net result

Så jeg er egentlig litt usikker på hva du gleder deg over, da det er disse sammen med Ryanair som nå sitter på mest cash og den sterkeste balansen?

Jeg gleder meg over at et selskap med en praksis som er så langt unna sitt sosiale ansvar også taper penger. Selv med sine ekstremt marginale kostnader til arbeidskraft får de ikke hjula til å gå rundt i disse dager - heldigvis! - når de så kommer inn i Norge (eller andre land for den saks skyld) for å vippe andre sosialt ansvarlige selskaper av pinnen ved å omgå lokale ansettelser og sitt sosiale ansvar, så klarer jeg faktisk ikke å la være å glede meg over at selskapet taper penger. Mye penger på bok (både lånte og eide), ja sikkert - men siste kvartal brant penger.

De innleide i Wizz ønsker jeg alt godt og håper de snarest får en ansvarlig arbeidsgiver. I dag har de ingen arbeidsgiver.

Jeg gleder meg over at et selskap med en praksis som er så langt unna sitt sosiale ansvar også taper penger. Selv med sine ekstremt marginale kostnader til arbeidskraft får de ikke hjula til å gå rundt i disse dager - heldigvis! - når de så kommer inn i Norge (eller andre land for den saks skyld) for å vippe andre sosialt ansvarlige selskaper av pinnen ved å omgå lokale ansettelser og sitt sosiale ansvar, så klarer jeg faktisk ikke å la være å glede meg over at selskapet taper penger. Mye penger på bok (både lånte og eide), ja sikkert - men siste kvartal brant penger.

Det er er fair å ønske Wizz til helvete, ser den, men når de nå gjør det relativt bedre, eller mindre dårlig, enn de fleste andre. Så får jeg ikke helt logikken til å gå opp her ;)

Kongen på Haugen er den som har mest i krigskassen. Så Wizz vil neppe være blant dem som slukker lyset i en krisetid. Så vær forberedt på at de vil stupe inn i ethvert stigende marked når trafikken begynner å ta seg opp. Og de har plenty cash til å vente ut konkurrentene ...

Det er er fair å ønske Wizz til helvete, ser den, men når de nå gjør det relativt bedre, eller mindre dårlig, enn de fleste andre. Så får jeg ikke helt logikken til å gå opp her ;)

Helt riktig som Someone påpeker. Wizz har bransjens laveste andel av faste kostnader, og når det går så dårlig for dem, så kan vi jo bare tenke seg hvordan det står til med alle andre. For bransjen som helthet kan Wizz sees på som ett barometer, begynner de å levere bra tall, så kan man trygt anta at det lysner for andre også, om enn i litt mindre grad siden Wizz har en større andel variable kostnader enn konkurrentene.

Cash is king, men kanskje det viktigste om dager er forholdet mellom faste kostnader og variable kostnader......

Et nesten overraskede dårlig kvartal i Q2 inne for Wizz, spesielt sammenlignet med Ryanair og easyJet. Omtrent €450 mill var underskuddet

https://www.gridpoint.consulting/blog/huge-losses-at-wizz
Har de over-ekspandert og flyr nå mye A321 som de sliter med å fylle? Er det mange østeuropeere som pakket flyttelasset og dro hjem under pandemien og har blitt værende hjemme, og som nå ikke pendler med fly?
Pandemien er jo enda ikke over, selv om vi tror det her hjemme på berget. Er det generelt mindre reiselyst der det fremdeles brukes mye munnbind?

Krigen i Ukraina vil nok få stor betydning, da mange østeuropeere nok kommer til å bli opptatt med gjenoppbyggingen der, men det er jo ikke startet ennå. Ser jo ellers at det er mangel på arbeidskraft i Norge, da mange polakker ikke har kommet tilbake etter pandemien og det er generelt mindre interesse for å dra ettersom lønnsnivået stiger i Polen også.

Har de over-ekspandert og flyr nå mye A321 som de sliter med å fylle? Er det mange østeuropeere som pakket flyttelasset og dro hjem under pandemien og har blitt værende hjemme, og som nå ikke pendler med fly?
Pandemien er jo enda ikke over, selv om vi tror det her hjemme på berget. Er det generelt mindre reiselyst der det fremdeles brukes mye munnbind?

Her ligger nok deler av svaret ja.

Det virker jo også som de forsøker vri kapasiteten til i større grad frakte både folk fra Øst Europa og UK til syden fremfor den mer tradisjonelle VFR (og billig byferie) trafikken mellom Øst og Vest Europa

Dette er jo 2 sett med nye ruter de har annonsert i dag

01369582537cb2ac4ea7cc50434fb1ba.jpg

6e65b1d6cdc1b15e57e1d5973eafaf1b.jpg

Det virker jo også som de forsøker vri kapasiteten til i større grad frakte både folk fra Øst Europa og UK til syden fremfor den mer tradisjonelle VFR (og billig byferie) trafikken mellom Øst og Vest Europa

Dette er jo 2 sett med nye ruter de har annonsert i dag

01369582537cb2ac4ea7cc50434fb1ba.jpg

6e65b1d6cdc1b15e57e1d5973eafaf1b.jpg

Wizzair vil forsøge at gøre det mange andre ikke lykkedes med. At blive verdens største selskab. Se også lige på hvor meget de har ekspanderet fra Abu Dhabi og til Central Asien. Wizzair kigger ligelede på A321XLR. Så det kan de næste par år blive rigtig interessevækkende at følge "de lyserøde"

Wizzair vil forsøge at gøre det mange andre ikke lykkedes med. At blive verdens største selskab. Se også lige på hvor meget de har ekspanderet fra Abu Dhabi og til Central Asien. Wizzair kigger ligelede på A321XLR. Så det kan de næste par år blive rigtig interessevækkende at følge "de lyserøde"

Wizz bare kikker ikke på XLR, de har bestilt det. Dog i deres konfigurasjon så blir det noen begrensninger på rekkevidden

Ellers består flåten til Abu Dhabi selskapet foreløpig av kun 4 fly

Wizz bare kikker ikke på XLR, de har bestilt det. Dog i deres konfigurasjon så blir det noen begrensninger på rekkevidden

Ellers består flåten til Abu Dhabi selskapet foreløpig av kun 4 fly

Jeg var ikke klar over at der var afgivet en bestilling på dem. Så meget har jeg ikke fulgt med i deres færden. Men somsagt skal der nok blive blive en del at kigge på for Wizz's vedkommende de kommende år.

For mange fly, for få til å fly dem. Ikke klarer de å tiltrekke seg nok crew, og ikke klarer de å holde på de de har.

Greit de lanserer noen nye ruter fra London. Men det er bare smoke and mirrors. Totalt reduserer de jo antall fly i London. Når du har de laveste kostnadene i bransjen, men fortsatt ikke klarer å fylle fly i det største markedet i Europa er det noe alvorlig galt.

-eggs

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

For mange fly, for få til å fly dem. Ikke klarer de å tiltrekke seg nok crew, og ikke klarer de å holde på de de har.

Greit de lanserer noen nye ruter fra London. Men det er bare smoke and mirrors. Totalt reduserer de jo antall fly i London. Når du har de laveste kostnadene i bransjen, men fortsatt ikke klarer å fylle fly i det største markedet i Europa er det noe alvorlig galt.

-eggs

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Rart at Jozsef i det hele tatt har noen piloter og crew igjen etter diverse uttalelser (frivillig OG ufrivilig) i media.

Back