Dagbok fra lang arbeidstur

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Dag 0: Avreise

Denne gangen skulle jeg fly til Syracuse, som er naermeste flyplass av betydning til Fort Drum, en av US Army's flystasjoner oppe ved den kanadiske grensen. Jeg skal ta meg av 15 flighter med soldater som kommer fra et treningsopphold i California. Oppholdet skal vare 10 dager, og dette ligger an til aa bli et behagelig opphold, selv om det nok blir lite soevn onsdag, torsdag og fredag.

Flyet gikk klokken 1936, saa ved femtiden kysset jeg fruen farvel og forlot familien og en slukoeret hund som nok ante at det ikke ville bli noen skikkelige turer paa en stund .. Hadde brukt Delta's helt utmerkede web-checkin og hadde mitt boardingpass med sete 4D trygt plassert i lommen. Var igjen blitt velsignet med oppgradering, og selv om det bare er en totimers tur er det godt aa faa plass i stort sete likevel.
Det var fint vaer og stort sett alt var paa rute, selv min flight - moooot norrmalt! Koene var heller ikke nevneverdige hos TSA, det tok faktisk lenger tid i prioritetskoen hvor jeg sto enn den vanlige koen. Mulig at den japanske familien med bestemor i rullestol hadde innvirkning der .. ;)

Men jeg kom meg til B29 med god tid, saa jeg stoppet ved Sbarro og kjoepte meg en pizzabit, vel vitende om at det ikke var mat aa faa ombord.

Boarding startet litt over 7 med sone 1, og jeg fant meg til rette i setet mitt med Nomad, hodetelefoner og Uncut innen rekkevidde. F/A'en som hadde ansvaret for min del av kabinen var i storslag og forkynte med et stort smil at vannet jeg bestilte kom fra hageslangen i haven hans. Litt smaafliring rundt meg, og da jeg etter aa ha smakt paa vannet kommenterte at slangen tydeligvis hadde ligget ute i solen en stund, kom braklatteren. Det var nemlig godt over 30 grader i Atlanta i gaar ....

Smekkfull kjerre, og jeg priste igjen Delta's behandling av sine beste kunder.

1:46 flytid gikk relativt raskt i foelge med Kommisjonen og Kaizers Orchestra, og etter landing bar det rett ned til Alamo for aa hente ut leiebil. Fikk tildelt en Pontiac Grand Prix - et blikkskur paa hjul som er OK aa kjoere men som ville klappe sammen som et korthus ved sammenstoet med alt som er stoerre enn en paaskehare.

Etter rundt halvannen time paa I-81 var jeg i Watertown, som er naermeste by til Fort Drum. Hotellet ligger passe sentralt, rundt 20 minutters kjoering fra basen. Rommet er passe stort, har kaffetrakter, mikroboelgeovn og et lite kjoeleskap i tillegg til WLAN, saa primaerbehobene er dekket.

Etter aa ha sjekket inn ved midnattstid, var det tid for en liten brus foer sengetid mens jeg sjekket forbindelsen med omverdenen.


Dag 1: Da var vi igang..

Behagelig start paa turen. Jeg skal ta meg av 15 flighter paa de ti dagene jeg er her, og den foerste hadde beregnet ankomst klokken 15.15, 15 minutter foer rute. (Det var mye 15, det ... ) Fikk meg en god og lang natts soevn, og kokte meg medbrakt Starbucks da jeg vaaknet opp ved 08.30-tiden. Deilig, deilig med litt fred og ro ...
Hadde litt problemer med aa finne meg frokost siden det mete var stengt pga paaskemorgenen, men det loeste seg etterhvert.

Beregnet meg god tid til basen siden jeg ikke hadde tatt meg dit fra denne siden foer, men fant greit fram og hadde heller ingen problemer med aa slippe inn. Adgangskontrollen paa enkelte baser er noen ganger paa grensen av en Monty Python sketsj, men her var det greit.

Hadde med meg det nye kameraet og benyttet anledningen til aa teste det ut litt. Regn med aa se mye ATA-fly i denne traaden .... Muligens ogsaa litt annet - det deltar to An124'er i 'liften' i tillegg til passasjerfly fra Sierra Pacific, Northwest (en 747) og North American. Vi faar se hva som kommer mens jeg er paa basen.

519_02.jpg


519_03.jpg


519_04.jpg


519_01.jpg


Paa Fort Drum maa jeg jobbe litt .. maa aapne og lukke lasterommene, feste sikkerhetsnettene samt operere fuelpanelet, saa det ble ikke saa mye tid til aa chatte med crewet. Kapteinen skulle ogsaa hjem til Orlando etter aa ha 'levert' ferryflighten i Indy, saa han var ivrig etter aa komme seg avgaarde. Foroevrig en gammel kjenning, han var ogsaa med paa Argentina-turen for et par maaneder siden.

Tilbake paa hotellet ved sekstiden med medbrakt middag, saa naa sitter jeg her og er god og mett. Har med meg noen DVD'er saa hvis det ikke er noe sennende paa TV, blir det Fisher King med Robin Williams.

Mandag er fridag. Mulig det blir en tur opp til grensen. Vi faar se ..
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Jepp!!! Alltid morsomt å følge MOW på tur/jobb...:up:
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Inteligent humor i Alpharetta - I like! :up:

Halsbåndet blir sendt ASAP i løpet av Tirsdagen.. krever ett bilde av deg forran ATA maskinen med den hengende rundt halsen.. :biggrin
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Originally posted by Thomas

. krever ett bilde av deg forran ATA maskinen med den hengende rundt halsen.. :biggrin

Stay tuned! Forhaapendtligvis kommer'n foer jeg drar til Victorville.


Dag 2 - fridag

Idag er det fridag, men hva gjoer vel det, jeg faar betalt likevel. :up: Dagen er i fotballens tegn - jeg varmer opp med Charlton-Portsmouth paa nettradio foer det blir Tippeliga. Idag skal nok 'Gutan' faa hoere suset av baller i eget nett!

Vaeret er skyet, en del sol, vind og rundt 12 grader. Bedre enn ATL's 35...!! Vaaren er ennaa ikke ordentlig igang her - fortsatt ikke blader paa traerne.

Kjoerer paa lavbudsjett naar det gjelder forpleining .. skal en tur i kolonialen etter at matchen(e) er over.
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Fikk knipsa et bilde av en ATA 757 på O'Hare på lørdag blir det vel, men bildet var jo uklart så du knapt ser det men. Er det charter eller rute?


Spennende lesing, dette her forresten. Men er det bra betalingen for å leie inn deg?
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

MOW blir vel ekstra betalt i miles på Delta...:spin:
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Originally posted by GFL


Fikk knipsa et bilde av en ATA 757 på O'Hare på lørdag blir det vel, men bildet var jo uklart så du knapt ser det men. Er det charter eller rute?


Spennende lesing, dette her forresten. Men er det bra betalingen for å leie inn deg?


Det er OK, ikke mer ...

Vi har en maskin (757-200 N518AT) paa wetlease til USA3000 om dagen, det var den du saa.
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

hvordan går det egentlig med USA3000? Airways har jo hatt flere positive reportasjer om dette nisjeselskapet...
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Aner ikke, men de har leid mye fly fra oss i det siste .....

Dag 2 fortsetter ... saa paa flighttracler at det var en storfugl paa vei fra Victorville, sa jeg dro ut til basen - og fikk napp!!

an124_1.jpg


an124_2.jpg
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Så du er på mine gamle trakter...

Det er ikke langt til Baseball Hall of Fame eller Binghamton - som var en stor IBM-by og stedet der Edward Link fant opp - ja, nettopp - the Link Trainer. Det er en grunn til at BGM heter Binghamton Edward A Link Field. Har forresten flydd derfra til JFK med en Fokker F.28 fra Empire Airways (etter staten, ikke det britiske) for altfor mange år siden.

Syracuse var på min tid (slutten av 70-tallet) hjemmet til "The Boys from Syracuse" (etter musikalen ved samme navn) som fløy rundt med A-37. Jeg mener det er denne gjengen her som nå flyr F-16 på deltid.
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Mest imponert over at reisende ofte blir oppgradert....
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Dag 3 - en dag med forviklinger

Dagen opprant med det jeg visste kom til aa skje .. powerjack'en, som lenge har vaert daarlig, sviktet totalt, saa etter frokost var det aa gaa paa jakt etter en datamaskinreperatoer. Etter to forsoek fant jeg en som lovte aa returnere maskinen samme dag, og heldigvis holdt han ord. Delen hadde jeg selv, den var anskaffet via ebay, men etter aa ha tittet inni maskinen, fant jeg ut at dette kirurgarbeidet ikke var noe for amatoerer .. Profft arbeid innebaerer imidlertid proff betaling - moroa satte meg tilbake $108.41 ....

Dagen brakte med seg litt arbeid. Nok en 757 ankom fra California, og paa ettermiddagen kom det ogsaa et par russere. Den ene tok jeg under landing, like foer jeg fornyet medlemskapet i Arresterte Spotteres Forening .... Ble raidet av to politibiler der jeg sto i en sidevei .. Heldigvis slapp jeg unna etter en halvtimes forhoer ...

Heldigvis maatte jeg ikke slette bildene .. saa her er et par smakebiter - foerst russeren:
an124_3.jpg


Saa vaar vakre 757-200 N518AT:

518_1.jpg


518_2.jpg


Og her er unge MOW i action:

518_3.jpg


Neste flight kommer 05.45 .. saa naa gar jeg til sengs!
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Originally posted by LN-MOW
Heldigvis maatte jeg ikke slette bildene .. saa her er et par smakebiter - foerst russeren:

og hvis du måtte ha gjort det så finnes det jo noen kjekke recovery program til minnekort ;)
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Dag 4 aapner med litt morgenstemning fra rampen!

morra1.jpg


morra2.jpg


morra3.jpg


Neste ankomst 12.07 - ukens foerste -300.
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Fortsatt dag 4 - litt action!!

Litt over klokken 12 kom neste maskin - en 753 - seilende mot plassen. Men istedet for aa lande, dro den plutselig til vaers igjen da den kom under 500 fot. Der jeg sto kunne vi ikke se om det var annen trafikk paa banen, men med 7-8 flybevegelser per dag, ble det ansett som lite sannsynlig ...
Etter en lang og god sving rundt plassen, landet den 10 minuttyer senere, og ettersom hele basens kolleksjon av brannbiler hadde stilt seg opp rundt banen, ble det ansett som sannsynlig at det var noe teknisk gale ..

Det viste seg aa stemme - pilotene hadde faatt noen indikasjoner paa at det var feil med understellet, men det viste seg heldigvis aa vaere feil. Landingen gikk udramatisk, og de takset inn eskortert av diverse brannbiler.

Problemet har trolig med software'n aa gjoere, for maskinen 'ville ikke' innse at den var landet, og jeg kunne ikke aapne pax-doeren utenfra og lasteromsdoerene ville heller ikke aapne seg foer flyet var 'shuttet' helt ned og vi koblet over til ekstern stroem.

Saa naa venter jeg paa at mekk'er og reservedeler skal ankomme med Learjet fra Indy. Crewet er installert paa hotell i paavente av ferging ut til natten. Det skulle ikke vaere med noen pax outbound, saa heldigvis slipper jeg aa mase med det i tillegg.

Neste maskin er allerede paa vei fra Victorville, og en liten rokkering av flaaten gir rutemessig avgang for den neste igjen til tross for at den opprinnelige maskinen er her hos meg, saa det ser ut til aa gaa i ett for meg fram til rundt fire i natt ...

JEG VIL HA LOENNSPAALEGG!!!
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Avslutning, dag 4 .. leggetid.

Er fortsatt stuck med en 753 .. den skal naa gaa klokken 03.30, samtidig med 'avlastingsmaskinen'. Har akkurat sendt avgaarde nok en 752, er troett i hue og er klar for tre timers soevn. Learjet er kommet og gaatt, mekanikerene er fortsatt her og sitter naa og ser 'Fun With Dick and Jane' ombord i maskinen.

Her er kveldens bildesamling, foerst Learjet'en som firmaet fortsatt disponerer.

wed01.jpg


wed02.jpg


wed03.jpg


wed04.jpg


Er dere leie av ATA-bilder naa??
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Originally posted by LN-MOW


Avslutning, dag 4 .. leggetid.

Er fortsatt stuck med en 753 .. den skal naa gaa klokken 03.30, samtidig med 'avlastingsmaskinen'. Har akkurat sendt avgaarde nok en 752, er troett i hue og er klar for tre timers soevn. Learjet er kommet og gaatt, mekanikerene er fortsatt her og sitter naa og ser 'Fun With Dick and Jane' ombord i maskinen.

Her er kveldens bildesamling, foerst Learjet'en som firmaet fortsatt disponerer.


Er dere leie av ATA-bilder naa??

Nei, bildene og Story'ene dine er gode avbrekk for ei kontor-rotte... :)
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Dag 5 - full rulle

Klokken er 04.30 og dagens to foerste fly er avgaatt! Six down, eight to go!
7129 GTB-IND 04/20 07:30 N560TZ 07:30 off 07:37
7132 GTB-VCV 04/20 07:30 N550TZ 07:30 off 07:56

550 kom inn fra Victorville manglende diverse cabin- og cateringutstyr, saa meg og to mekanikere maatte strippe cateringskap og ovner og fra den 'syke' maskinen og baere det over saa 550 kunne ha fullt utstyr for neste flight.. Organiseringen i selskapet er ikke alltid like proff, men det gir iallefall oss i fronten interessante arbeidsdager ...

Naa venter fire timer paa oyet, neste ankomst er ved titiden.
 
Replying to Topic 'Dagbok fra lang arbeidstur'

Fortsatt dag 5 - halvveis!

Seven down - seven to go!
Nummer syv var 752 N514AT som kommer tilbake tre ganger til foer det er slutt. Ingen spesielle begivenheter .. naa begynner jeg ogsaa aa slippe opp for originale motiver.

thu2.jpg

thu1.jpg


Kjerra gikk med 75.000 pund fuel ombord - fuelen er visst betydelig billigere her. Vi betaler 2.13 per gallon, og hva de betaler i Victorville maa gudene vite.
For aa fylle Pontiac'en maa jeg ut med ca. en dollar ekstra ....

Og oljeselskapene disker opp med rekordfortjenester. Banditter!!
 
Back
Top